Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo SaBOTÁž je klauniáda s botami, bravurní jako ze zlatého věku němého filmu

SaBOTÁž je klauniáda s botami, bravurní jako ze zlatého věku němého filmu

28.2.2015 11:59 Divadlo

To, že se dá bota chutně povečeřet, ukázal už Charlie Chaplin. Dvě hrdinky SaBOTÁže, nejnovější inscenace ostravského Divadla loutek, vás ale přesvědčí, že boty jsou ideální kulisou i společníky pro výlet pod vodou i na souši. S Chaplinem mají společnou techniku – pantomimu a velkou dávku nadšení, se kterou se vrhají střemhlav na jednu obrovskou roadmovie – tedy vlastně bláznivou klauniádu beze slov.

Zvětšit obrázek

Divadlo loutek uvedlo další "přesčasovou" inscenaci s názvem SaBOTÁž.
Foto: Lucie Mičková

SaBOTÁž je vedlejší produkt kypící z energie mladých tvůrců. Divadlo loutek jej tedy uvádí v rámci alternativní scény v sekci zvané Přesčas. Autorka konceptu herečka Eva Baláková si přizvala tanečnici Janu Ryšlavou a inscenaci vytvořila s pomocí režisérů Tomáše Sukupa a Ondřeje Besedy a také hudebníka Tomáše Rossiho a herce Josefa Doležala. Hraje se pro diváky dospělé i ratolesti, fantazii se meze nekladou.

Od papučí po lodičky

Scéna je strohá, tmavá, vynikají na ní černá prkna alternativní scény a hora rozmanité obuvi, která tvoří symbolický val mezi jevištěm a hledištěm. Dvě rozverné dívky – blondýnka (Eva Baláková) a brunetka (Jana Ryšlavá) si z ní podle potřeby a situace vybírají papuče nebo lodičky. Boty se v jejich dlaních mění v poháry na víno nebo telefony, cokoliv, co si akce momentálně žádá.

IMG_0262

Z inscenace SaBOTÁž v Divadle loutek .(Foto: Lucie Mičková)

Přestože se důsledně hraje beze slov, povoleny jsou výkřiky, pištění a další hrdelní zvuky. Dynamické akci hodně pomáhá živá hudba vytvářená trojlístkem Tomáš Rossi, Ondřej Beseda a Josef Doležal. Situaci podkreslují ilustrační tóny a melodie, svůj prostor má klavír, ale také kytara nebo jen louskání prsty, ale také spontánní kadence úderů podpatky o podlahu. Samozřejmě v podání dívek v baletních kostýmech a krátkých sukýnkách nechybí osvěžující step. Představení je sice beze slov, která je třeba přetavit do výmluvných gest, ale hudba to v řadě případů velice usnadňuje, ať už naše hrdinky jedou vlakem, na motorce nebo kamionem. Na první poslech je jasné, kde se nacházejí.

Podmořský svět

Exkluzivní součástí SaBOTÁže je putování podmořským světem, v okamžiku, když havaruje motorka – sajdka, dívky vyletí a bác – šplouch, rovnou pod vodu. Boty v jejich dlaních se promění v plující faunu a diváci se společně ocitají v království, kde platí jiné pohybové zákony. Nakonec ale všechny vyžene obrovitý velkohubý žralok, jak jinak, než poskládaný z bot. Nevadí, můžeme přece putovat opět po souši. Zvláště, pokud mají hrdinky chuť stopovat, a věřit, že nenarazí na úchyláka.

Řidič kamiónu

Dramatický okamžik protne lidský hlas, řidič kamiónu (Ondřej Beseda) sice není úchylák, ale zato je majitelem šokující pantomimické anomálie, huba mu tak říkajíc jede na špacír. Dívky přesto neoblomí, ty si totiž neustále drží svou mimickou fazónu, a tak si divák může vychutnat kontrastní ozvláštnění.

IMG_0280

Divadlo loutek uvádí SaBOTÁž. (Foto: Lucie Mičková)

SaBOTÁž pomalu končí. Klauniáda vítězí, královské umění se díky SaBOTÁži vrací na scénu a divák zahlcený divadelním a řečnickým smogem se může díky ní zase jednou svobodně nadechnout.

Martin Jiroušek | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.