Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Vysílá studio Janáček aneb děkan Fakulty umění vystavuje na Sokolské 26

Vysílá studio Janáček aneb děkan Fakulty umění vystavuje na Sokolské 26

17.3.2015 00:02 Obraz & Slovo

V první chvíli má návštěvník ostravské Výstavní síně Sokolská 26 dojem, že vstoupil do televizního studia těsně před zahájením ranního vysílání. Autorem vystavovaných grafických „monoskopů“ je děkan Fakulty umění Ostravské univerzity Zbyněk Janáček.

Zvětšit obrázek

Z výstavy Zbyňka Janáčka ve Výstavní sini Sokolská 22.
Foto: Ivan Mottýl

Grafik Zbyněk Janáček se aktuální výstavou na Sokolské 26 sice vědomě nehlásí k inspiraci televizní technikou, podvědomí diváků střední a starší generace však reaguje samo. A návštěvníci naočkovaní nočními monoskopy na obrazovce vděčně kvitují, že dávná televizní geometrická abstrakce znova ožívá.

Definice monoskopu z análů Národní technické knihovny říká toto: „Monoskop je televizní kontrolní obrazec sloužící k nastavení jakosti obrazu přijímače před začátkem vysílání programu. Jedná se o rozlišovací schopnost, jas, kontrast, gradaci, geometrické zkreslení, linearitu vychylování či přesnost synchronizace.“

Televizní studio Janáček vysílající z Výstavní síně Sokolská 26 přichází s podobným vzkazem: „Tahle výstava je kontrolní obrazec sloužící k divácké reakci na vystavené experimentální grafiky a rozlišovací schopnosti návštěvníků galerie při vnímání neokonstruktivistických tendencí, prvků op-artu či minimalismu nebo optických iluzí.“

DSC_0984

Z výstavy Zbyňka Janáčka. (Foto: Ivan Mottýl)

 

Janáčkovy grafické monoskopy dokonce s pomocí zrcadel vtahují do abstraktního televizního studia i samotné návštěvníky galerie. Divák dostává možnost vlézt nejen do obrazu, ale jako Alenka nakouknout až někam za zrcadlo. Kam přesně, to Janáček neřeší. Miluje nedořečené experimenty a této lásce odpovídá i tajemný název výstavy: MOHU V ROHU ! DÍKY ROHU.

Expozice je doplněna i novými parafrázemi performance Huga Demartiniho z roku 1968, které prosluly jako takzvané Demonstrace v prostoru. Demartiniho Demonstrace totiž v reálném čase existovaly pouhých pár vteřin, umělec bral do rukou špejle, tyčky, konfety, kusy kartonu či trubky, vyhazoval je do vzduchu a sledoval, jak se mění kompozice geometrických tvarů za letu do výšky. Janáček pak tyto performance zhmotňuje do trvalejších svébytných grafik (jednu už v Ostravě předvedl v roce 2013 v MA’MA Gallery) a dále je rozvíjí.

Janáček loni získal Cenu Vladimíra Boudníka, která je udělovaná tuzemským grafikům za nejvýraznější přínos v oboru. Při této příležitosti poskytl umělec kulturnímu deníku Ostravan.cz obsáhlý rozhovor o své umělecké cestě, která má kořeny na jihomoravských vinicích, táhne se přes Vidnavsko v Sudetech a Olomouc a zatím končí v Ostravě. To jsou totiž hodně rozdílné kontrasty na monoskopu života a hlavně na Ostravu si přitom Janáček zatím ne úplně navykl.

Vysílá studio Janáček. Jas, kontrast, gradace, geometrické zkreslení, linearita i přesnost synchronizace, to vše se vychyluje v celé škále, kterou technika umělci nabízí. Každá Janáčkova výstava tak znova a znova posunuje i samotný výraz grafika, a byť to není „explosionalistický“ výbuch, s jakým kdysi přišel Boudník, i bouchací kuličky házené Janáčkem jsou pro současné české grafické umění podstatným impulsem.

*

Zbyněk Janáček: Mohu v rohu ! Díky rohu. Výstavní síň Sokolská 22, Moravská Ostrava. Od 5. března do 17. dubna 2015.

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.