Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Dřevěné palety levitující na okurkách: Ostravské umění atakuje diváky na Colours

Dřevěné palety levitující na okurkách: Ostravské umění atakuje diváky na Colours

18.7.2015 00:00 Obraz & Slovo

Měkké spojení výtvarníka Libora Novotného přináší v hudebním mumraji na Colours osvěžující akci ve formě zázračných salátových okurek. Okurky nejsou připraveny k pojídání, ale mohou hravě unést dva a půl metráku dřevěných palet. Objekt, který vznikl z pátku na sobotu, je k vidění kousek od vstupu do Gongu. O jeho produkci se postarala Galerie města Ostravy PLATO.

Zvětšit obrázek

Libor Novotný a jeho objekt Měkké spojení před Gongem.
Foto: Aleš Honus

„Po loňském objektu Šárky Mikeskové jsme pro akci na Colours vyzvali Libora Novotného. Přinesl Měkké spojení v podobě okurek. V průběhu festivalu k němu ještě vzniknou rajčata, která budou pandánem na okurky,“ vysvětluje Marek Pokorný, šéf galerie. Libor Novotný jej zaujal svou nedávnou výstavou v Galerii Jáma. „Myslím, že Libor Novotný patří k nejzajímavějším výtvarníkům v Ostravě,“ říká Pokorný.

Umělec přišel s okurkovým objektem v době, kdy už má za sebou principiálně stejné aktivity – třeba šneka, který nesl obří čtyřsetkilový kámen. Tentokrát si vystačil jenom s dřevěnými paletami a bez jeřábu.

Nejtěžší bylo sehnat ty správně rovné okurky. „Nejprve jsem pořídil jenom tři, ostatní vyprodali. Všechny byly krásně rovné, pak už měli samé hadovky, různě zohýbané a hlavně byly dlouhé. Paní mě uklidňovala, že druhý den zase nějaké objednají,“ popisuje výtvarník vznik konstrukce.

Šest okurek uprostřed masy dřevěných palet je nosných. „Vypadá to, jak kdyby palety levitovaly. Ale jak okurky schnou, tak se spoje trošku obnažily,“ dívá se výtvarník zkoumavě na biologický proces před Gongem.

Někteří lidé se přicházejí podívat, jak je možné, že okurky tu tíhu udrží. Mrkve by to prý nezvládly. „Okurkám jsem dal přednost. Částečně kvůli délce, je tady vidět více distanc, mrkev by byla problematická, je moc do špičky,“ říká Novotný. Mrkev není navíc jednoduché správně provrtat.

„Udělat Měkké spojení bylo jednodušší než Giovanniho, to byl ten kámen na šnekovi,“ dodává Novotný. Inspirací mu je tvorba Giovanniho Anselma, italského výtvarníka ze skupiny Arte povera z 60. let minulého století. „Těším se na menší objekt s rajčaty. Rajčátka – taky by mě bavilo, kdyby během akce začala postupně sesychat,“ usmívá se nadšením.

„Je to taková divná věc, kterou mohou lidi v tomto zmatku na Colours zaregistrovat. Do jisté míry zábava, do jisté míry úvaha, ale nejde o zásadní ambice,“ dodává k Měkkému spojení Marek Pokorný.

Součástí aktivity PLATO na Colours of Ostrava je od pátku před Gongem i prodejní stánek s moderním uměním pod taktovkou skupiny výtvarníků Fr. Lozinski o. p. s. Jmenuje se Cheap Art For Bad Times a zájemci si v něm mohou pořídit objekty z rukou známých výtvarníků Jiřího Surůvky nebo Petra Lysáčka.

Martin Jiroušek | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.