Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Obraz & Slovo Šperkař Madeleine Albrightové Hanuš Lamr vystavuje v ostravské Industrial Gallery

Šperkař Madeleine Albrightové Hanuš Lamr vystavuje v ostravské Industrial Gallery

28.10.2015 Obraz & Slovo

Některé šperky Hanuše Lamra vystavené v Industrial Gallery stojí až 45 tisíc korun, na vernisáži ale převažovali hosté, kteří neměli ani na pivo či rohlík. Jak to říci, sociálně slabí? Na vernisážích jich přibývá, pražský šperkař Lamr musel být docela překvapen.

Zvětšit obrázek

Šperky Hanuše Lamra vystavené v Industrial Gallery.
Foto: Ivan Mottýl

Přiznám se, že šperkaře příliš nesleduji, v rámci vizuálního umění je to pro mě kategorie až někde na samé hraně umělecké tvorby. Víc řemeslo a byznys než velké myšlenky, výtvarná umanutost, provokace či plamenný manifest. Když mi ale e-mailovou poštou přišla pozvánka na výstavu šperků Hanuše Lamra, tak nějak logicky se nabízela otázka, zda nejde o syna výtvarníka Aleše Lamra, jehož groteskní dílo jsem měl v osmdesátých letech bytostně rád.

Aleš Lamr mě uchvátil už někdy v patnácti letech, jeho vyzývavá a bezstarostná barevnost byla svérázným protikladem normalizační šedi. Jaký bude jeho syn? Už výtvarný motiv na pozvánce sliboval, že jablko nespadlo daleko od stromu, což se v Industrial Gallery i potvrdilo. Hanuš Lamr je stejně jako jeho otec víc pábitel než zadumaný umělec, který nikterak netouží po komerčním úspěchu, ale ten tak nějak stejně přišel.

Jeho brož s názvem Hostina dostala jako dar americká ministryně zahraničí Madeleine Albrightová. A ráda ji nosila. To je asi nejznámější „bulvární“ informace o šperkaři Lamrovi, kterou lze najít na internetu. Šperkař pro ministryni vytvořil list, na který umístil fialovou ulitu hlemýždě, hrušku, jahodu a stříbrného chrobáka.

Méně už se ale ví, jak Lamr k výrobě šperků vůbec dospěl. V umělecké rodině bylo vlastně nutností „něco“ dělat už od útlého mládí a Lamr na základní škole vyráběl šperky z akrylátu, do něhož strouhal tužky. Bylo to prý docela pracné, ale hrozně ho to bavilo.

Chodil do turistického i botanického kroužku a miloval ta náhodná setkání s přírodninami. Když zafoukal vítr a ze stromu se snesl list a spadl skoro do dlaně. A z poezie takových chvil se později zrodily šperky.

lamr

Hanuš Lamr a kurátorka výstavy Petra Matějovičová. (Foto: Ivan Mottýl)

Nejnovější kolekce šperků představená v Ostravě je nazvána Crassulaceae, což je latinský název pro čeleď tlusticovitých rostlin. Lidově pro tlustice.

Tlusticovité rostliny jsou sukulentní byliny a keře, které Hanuš Lamr přetavuje do různorodých šperků, jejichž design ocení dámy až na své garderobě, kterou takzvaně „vyšperkují“. Jeho tlustice mají v každém případě okouzlující jiskru, je v nich zvláštní díl kutilství namíchaný s řemeslem, jakési zastydlé „trampství“ kombinované s nejvyšší školou uměleckých řemesel. Autora tohoto textu pak v tomto smyslu nejvíce dojaly stříbrné modřínové šperky.

Modřínový šperk Hanuše Lamra vystavený v Ostravě.

Modřínový šperk Hanuše Lamra vystavený v Ostravě. (Foto: I. Mottýl)

„Skalka, a modřín rostoucí za chalupou. Ohniště kde rostou netřesky. Starý dub, a na něm leze brouk roháč,“ charakterizuje svoji kolekci přímo Lamr.

Ten možná čekal, že do galerie u kina Vesmír přijdou v úterý ostravské elity svázané se zdejším průmyslem. A nějaký ten šperk za 9 až 45 tisíc korun si také hned zakoupí. Na vernisáži se ale sešlo panoptikum postaviček, které v poslední době vytloukají vernisáž za vernisáží, neboť mezi umělci lze snadno získat sklenku vína a chlebíček gratis.

Minulý týden jich přišla celá horda na vernisáž do PLATO, v úterý tvořili asi polovinu z vernisážových návštěvníků v Industrial Gallery.

Umění pro všechny! Kolem půl osmé v galerii zasahovaly hned dvě osádky policejních vozů, dvojice policistů fotila rozbité dveře, na chodníku křik. Hanuš Lamr na Ostravu asi hned tak nezapomene.

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.