Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo NDM jako operní divadlo roku: Ostravské inscenace sbírají úspěchy v zahraničním tisku

NDM jako operní divadlo roku: Ostravské inscenace sbírají úspěchy v zahraničním tisku

21.1.2016 00:00 Divadlo

Operní dům roku v prestižním německém časopise Opernwelt a v Operním panoramatu Heleny Havlíkové. Filoktétés, Ohnivý anděl a Tři přání jako nejlepší divadelní počiny roku a řada kladných zahraničních i domácích recenzí. Takové je bilancování opery Národního divadla moravskoslezského za rok 2015.

Zvětšit obrázek

Lucie Kašpárková a Jorge Garza v představení opery Tři přání.
Foto: Martin Popelář

Právě v zahraničí je Národní divadlo moravskoslezské vnímáno jako divadlo realizující velmi ambiciózní velký umělecký program navzdory malému rozpočtu. V minulé divadelní sezóně se zde například uskutečnila světová premiéra opery jednoho z nejvýznamnějších českých hudebních skladatelů současnosti Jana Klusáka Filoktétés, jehož hudba dle Opernweltu provokuje napříč časem: „Energicky vykresluje hudební kontury, naplňuje zajímavými barvami Sofoklem inspirované jazykové obraty, které jsou recitativně pozoruhodně zpracovány. Tato inscenace – v koprodukci s Národním divadlem v Praze – představuje rehabilitaci skladatele, jehož osud je s titulní postavou této opery více než podobný,“ píše v tomto prestižním operním časopise rakouský recenzent Gerhard Persché v článku nazvaném Ohnivý zázrak. Operu Filoktétés také uvedla divadelní a hudební recenzentka a publicistka Radmila Hrdinová ve své bilanci na serveru Novinky.cz mezi pěti nejlepšími českými divadelními událostmi roku 2015.

Nepovšimnuty zahraničními médii nezůstávají ani opery v režii Jiřího Nekvasila, které v uměleckém programu operního souboru tvoří již šestou sezónu ucelenou dramaturgickou řadu s názvem Operní hity 20. století – Ohnivý anděl a Tři přání aneb Vrkavosti života: „Jiří Nekvasil kouzlil i ve své inscenaci Ohnivý anděl. S 15 000 eur, které měl pro tuto inscenaci k dispozici, nešetřil kulisami ani stroji a s Petrem Matáskem ji proměnil v napínavou jízdu napříč časem a styly. Kolínská katedrála jako surrealistická konstrukce, scéna Fausta a Mefista jako tongue-in-cheek (lehce ironická) idyla v malovaných kulisách, ohnivá hranice na závěr jako high-tech inferno,“ uvádí redaktor Opernweltu Persché. O zmíněných inscenacích píše stejný autor i v anglickém respektovaném časopise Opera Magazine. Tuto operní událost budou moci diváci zhlédnout už pouze dvakrát – 22. 5. 2016 v Ostravě a 28. 5. 2016 v Bratislavě.

Rakouský týdeník Zur Zeit ve své kulturní rubrice zase uveřejnil recenzi na inscenaci Tři přání aneb Vrtkavosti života: „V tomto konkrétním případě by bylo nespravedlivé vyčleňovat jednotlivce. Celý soubor získal můj nejvyšší obdiv,“ uvedl autor článku Wilhelm Seledec. Tři přání rovněž reflektuje opět německý Opernwelt, kde v prosincovém čísle autor recenze Hans-Klaus Jungheinrich píše: „Suverénní dirigent Jakub Klecker si na hudebním nastudování dal záležet. Nekvasil si nenechal ujít příležitost využít i v operních pasážích mediálního zdvojení prostřednictvím šikovných videoprojekcí. V čistě členěných jevištních obrazech Daniela Dvořáka se pohybuje značný počet sólistů a houfy sborů, které se místy naklánějí ven z okraje jeviště, a to až s paradoxně vrtošivou samozřejmostí. Atraktivními byly též Art-deco módní citáty poplatné časové opeře (kostýmy: Sylva Zimula Hanáková). Na druhé premiéře zpívalo asi šest stejně důležitých hlavních rolí silně a hravě (s radostí ze hry): Jiří Hájek, Petra Perla Nôtová, Peter Račko, Marianna Pillárová, Erika Šporerová, Lenka Čermáková.“ Nejbližší reprízu uvede divadlo 24. ledna 2016 v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě.

Obě zmiňované inscenace označila také operní publicistka Helena Havlíková za inscenace roku ve svém Operním panoramatu: „Stupně vítězů v kategorii operní inscenace roku 2015 jsou samozřejmě pomyslné – pro mě je v této kategorii podstatné, když se v tak komplexním žánru, jakým je opera, podaří propojit dramaturgickou nápaditost nebo – řekněme – oprávněnost, hudební nastudování, režii a odpovídající obsazení. Tato kritéria z mého hlediska naplnily nejvíce dvě ostravské inscenace – Prokofjevův Ohnivý anděl a Tři přání Bohuslava Martinů,“ píše Havlíková. A za nejlepší operní divadlo roku označuje opět ostravskou operu s tímto odůvodněním: „Stejně jako v předchozích letech naší operní krajině vévodí ostravský soubor Národního divadla moravskoslezského pod vedením jeho ředitele Jiřího Nekvasila. Loni potvrdil své prvenství nejen díky oněm dvěma inscenacím, ale i díky pozornosti, kterou věnoval soudobým operám i v rámci Ostravských dnů nové hudby. A také díky vydařenému ambicióznímu projektu tří tudorovských Donizettiho oper s nároky vrcholného italského belcanta, který se loni uzavřel Robertem Devereuxem.“

Na pomyslném žebříčků úspěchů opery Národního divadla moravskoslezského jsou pak nominace Gerharda Perschého v ročence Opernweltu. Národní divadlo moravskoslezské a jeho operní soubor se zde objevuje hned v několika kategoriích: Inscenace roku (Ohnivý anděl), Dirigent roku (Robert Jindra za Prokofjevova Ohnivého anděla) a Operní dům roku za dramaturgii a množství fantazie při krajně omezených rozpočtových prostředcích.

(Tisková zpráva NDM)

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.