Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Atd. Majáles 2016: Popové ikony versus černý humor aneb Řezníka déšť v Ostravě nezastavil

Majáles 2016: Popové ikony versus černý humor aneb Řezníka déšť v Ostravě nezastavil

5.5.2016 09:34 Atd.

Rubat!!! Ostrava není černá díra! Majáles 2016, který v noci na čtvrtek ovládl okolí Dolu Hlubina, se stal historicky největší studentskou akcí v Česku. Mnoho tisíc spokojených návštěvníků tančilo až do pozdního rána před hudebními hvězdami, které organizátoři vybírali několik měsíců. Spontánní oslavě nechybělo nadšení, uvolněná atmosféra ani koňská dávka černého humoru v podání Mortal Cabinetu, kapely s kontroverzním raperem Řezníkem a legendami české alternativní scény z Vanessy a Master ´s Hammer.

Zvětšit obrázek

Tradiční průvod masek zahájil Majáles 2016.
Foto: Aleš Honus

Majáles přitom začal dramaticky a jeho úvod poznamenalo nepříznivé počasí. Silný déšť smetl papírové masky v průvodu včetně modelu Titaniku. Ale ani nepřízeň živlů nezabránila mladým lidem, aby pokračovali ve spontánní oslavě jara.

„Polední slejvák byl překvapující, ale ustáli jsme to. Nikoho z nás se to nijak výrazně nedotklo, ani žádného stánkaře to nepoškodilo. Po polední dešťové přeháňce se počasí uklidnilo a do areálu začali přicházet lidé. Všechno šlape, jak má,“ hlásil odpoledne za organizátory Jakub Kotzot.

Přenesení místa konání Majálesu do severní části areálu poblíž Dolu Hlubina se jednoznačně ukázalo jako správná volba. „Je to jednoznačně pozitivní změna. Sice se může zdát, že je tady méně lidí, ale je to tím, že plocha je opravdu velice rozměrná. Před hlavní scénou se ale směstnalo celkem dost návštěvníků. Pro nás je důležité, že Majáles 2016 je jiný, netypický. Nejsme přímo pod vysokými pecemi, ty jsou jen v pozadí, jako kulisa,“ dodal organizátor. A na komíny se dá promítat, využil toho i doprovodný program a populární videomaping. Majáles se svým způsobem stal komorní verzí Colours of Ostrava, vstoupil do stejné lokality, obsadil známou velkou scénu před parkovištěm a rozzářil areál Dolu Hlubina, zejména zdejší kavárnu Maryčka, kde se promítaly studentské filmy.

Majáles oficiálně odstartoval po 17. hodině výstupem organizátorů s představiteli vysokých škol. „Hlavní slovo měli páni rektoři a zástupce města. Nejzajímavější ale bylo moderování, kterého se zhostila Zuzka Truplová zastupující Ostravskou univerzitu a pak docent Vlákno, nová postava reprezentující Vysokou školu báňskou,“ popsal jeden z klíčových okamžiků slavnosti Jakub Kotzot.

vlakno

Zleva Zuzana Truplová, Veronika Snopková a doc. Vlákno. (Foto: SUS Ostrava)

Studenti tak vsadili na věhlas ostravských herců – Zuzana Truplová je herečka z nejlepšího tuzemského divadla, které sídlí u Sýkorova mostu, a Michal Kavalčík alias docent Vlákno se proslavil jako svérázný Ruda z Ostravy. Oba si to užívali jako moderátoři hlavní scény až do půlnoci, kdy už se všichni nemohli dočkat největší hvězdy Majálesu Davida Kollera.

Atmosféra  na obří ploše v místech, kde se koná Colours, připomínala velkolepou profesionálně zvládnutou koncertní akci. První zahřívací kolo na novém místě dopadlo nad očekávání, škoda jen toho nepříznivého počasí. Anebo vlastně ne, i to se stalo dramaturgicky vítaným momentem, protože nejkontroverznější hudebník české scény, raper Řezník (aktuálně strašící s animovaným klipem Pan Au!), je poslal publiku jako dárek. „Přivezli jsme vám příšerné počasí, ty vole!,“ chechtal se týpek s maskou a hustil do publika své bizarní kreace. „Přijel někdo na Davida Kollera? Tak vypadni!“

koller

Z nočního vystoupení Davida Kollera. (Foto: SUS Ostrava)

Černý humor, který se dal krájet, sršel ze všech pórů a hlavně písní s makabrickými texty. Skladbami jako Nenávidím svůj job, Láska a hniloba či Černý myslivec se temný trojlístek pasoval do pozice příšerných jezdců současné popové apokalypsy. Fantastická projekce s animací oživila svět potulných kabinetů s oživlými loutkami, břichomluveckými kousky a všelijakou spletí freaks, tedy fyzicky deformovaných postav. Nechyběl ani přídavek, kdy si Řezník vytáhl na pódium přímo z publika dvě mladé oběti, blondýnku a brunetku, aby je podrobil svým hudebně performančním kouskům.

Samir z Vanessy hypnotizoval publikum laserovou rukavicí i dřevěnou loutkou miniaturního klauna. František Štorm v černém ohozu Mrakomora žhavil struny kytary, řezal mikrofon hrdelní češtinou a ještě osvěžil panoptikální kabinet svými rozpohybovanými dřevoryty.

Mortal Cabinet mladému publiku udělil i pár neocenitelných životních rad na cestu. Třeba tím, že skladbu Láska a hniloba o dojemném příběhu dívky, která zemřela na syfilis, věnoval právě nezapomenutelnému setkání ve stínu těžních věží. „To je pro vás, užijte si Majáles,“ chechtal se skotačící Řezník.

Martin Jiroušek | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.