Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Na návštěvě u kytaristy kapely Kryštof Evžena Hofmanna v jeho novém nahrávacím studiu

Na návštěvě u kytaristy kapely Kryštof Evžena Hofmanna v jeho novém nahrávacím studiu

18.5.2016 05:00 Hudba

Svůj životní sen si splnil kytarista kapely Kryštof Evžen Hofmann, který nedávno otevřel ve Velké Polomi u Ostravy nové moderní nahrávací studio Taurus Records. To dostalo název podle znamení zvěrokruhu, ve kterém se narodil. Spolupracovník deníku Ostravan.cz ho navštívil v jeho novém království, vybaveném špičkovou nahrávací technikou a prvotřídními hudebními nástroji.

Zvětšit obrázek

Kytarista a majitel nahrávacího studia Taurus Records Evžen Hofmann.
Foto: Taurus Records

Co bys na úvod řekl o svém novém studiu?

Na Ostravsku vzniklo profesionální hudební studio, které nabízí špičkové nástrojové, mikrofonní a studiové vybavení. Muzikanti se u nás snad budou cítit dobře, máme prostorné zázemí, studio je plně klimatizováno.

Studio Taurus funguje už nějakou dobu. Kdo v něm zatím nahrával?

Prvním interpretem ve studiu byl můj kamarád, ostravský písničkář Mendoš, se kterým jsme udělali dvě nové písničky na plánované CD. Album má vyjít na podzim a nabídne k poslechu 10 skladeb, které vznikly během naší tříleté spolupráce. Pak tady nahrávali kluci z kapely Easy Steps, kteří se ke mně dostali přes společného známého. Easy Steps donesli čerstvě nahranou desku z jiného studia, ale nebyli s ní spokojeni. Zkusili jsme tedy jiný přístup, obohatit písničky i o moderní aranže, a funguje to.

Nyní plánujeme do konce roku vydat celé EP. A pozor, bude celé v češtině! Do třetice ve studiu natáčela zpěvy Karolína Vrbová na společném projektu s havířovským klavíristou a skladatelem Pavlem Kubiczkem.


Jednotlivé komponenty do studia sis vybíral sám?

Já jsem především muzikant. Dal jsem ve výběru studiového vybavení na tipy mého kamaráda Borise Carloffa, který má v tomto ohledu velký přehled a zkušenosti. Říkal jsem mu, že stojím o moderní koncept studia. Než mít analogový mixpult, tak raději 16 rozdílných předzesilovačů, každý se specifickou barvou zvuku. Beru to jako větší vklad než jeden přístroj, který nabízí jediný zvuk. Některé komponenty byly pořízeny na doporučení Ivo Sedláčka. Další zařízení bylo doplněno diskem.cz a jejich systémovým inženýrem Pavlem Vlachem. Naopak ohledně mikrofonů jsem měl konkrétní představu téměř od začátku.

Vcházíme do prostorné nahrávací místnosti, která je kolem stěn lemována řadou komb a stojanů s různými kytarami. Uprostřed se nachází několik mikrofonů.

Pověz mi něco o těch mikrofonech…

Mám tady mikrofony dynamické, páskové, kondenzátorové, malomembránové a velkomembránové. Na vokály používám Neumann U87Ai – jedná se o standard ve světových studiích, nic není častěji používaného. Ještě bych rád představil tyto dva páskové mikrofony od finské firmy Sandhill. V současné době jsou velice opěvované a recenzenti jsou z nich nadšení. Naprosto skvělý mikrofon na snímání elektrických kytar s krásným a plným zvukem.

Koukám, že tady máš i hodně solidní nástrojové vybavení…

Elektrickým kytarám vévodí značka Fender z dílny Customshopu. Naleznete zde Telecaster, Stratocaster a legendární baskytaru Fender American Jazz Bass. Dalšími elektrickými kytarami jsou Gretsch a Gibson Les Paul Studio. Akustické nástroje zastupují kytary Furch, španělská Sanchez, Martin či mnou často užívaná Sigma. Samozřejmostí je digitální piano Kurzweil s plnou klaviaturou. Samostatnou kapitolou je pestrá nabídka kvalitních kytarových hlav a komb lampové konstrukce. Jedná se o značky Marshall, Fender a Vox.

Vybavení studia je skutečně nadstandardní. Na jakou muziku a práci se chceš zaměřit?

Můj koncept studia je specializace na aranžérskou a produkční práci. Kapela mi pošle demo a já jí udělám předprodukci. Vytvořím vhodnou aranž k písničce a pak přijde den D! Kapela vejde do studia a naším cílem je, abychom si to společně užili a udělali dobrý výsledek. Snaha je nahrát nástroje co nejvíce dohromady. V reálu jde o základ kapely, tedy bicí, basu a rytmické kytary. Do toho se už dohrává vše další, například vyhrávky kytar, klávesy a ostatní nástroje.

Jak budeš řešit zpěvy?

Zpěv je prioritou. Na jeho nahrávání si vymezuji čtyři nahrávací hodiny na jednu píseň. Je to jedna z mála podmínek, které mám při spolupráci. Zpěv je alfa a omega úspěchu nahrávky. Proto s interprety věnujeme dost času na dořešení výslovnosti, výrazu, sykavek a rovněž častých backing vokálů, aby celková vokální aranž byla zajímavá.

DSC_0346

Evžen Hofmann ve svém studiu. (Foto: Taurus Records)

Co uděláš, když přijde kapela, která bude mít naspořeno na přesný počet nahrávacích hodin a navíc nebude chtít tvé zásahy do aranží, protože zkrátka bude mít jinou představu o svém zvuku?

Finanční aspekt chápu, je vždy a všude přítomný. Na druhou stranu třeba Easy Steps zde přišli proto, že nebyli spokojeni s předchozími studii a stálo jim za to si našetřit. Je pravda, že nemám cenově nejlevnější studio, ale nabízím v ostravském regionu top kvalitu a profi přístup s letitými zkušenostmi. Muzikanti u mne mohou nahrávat na špičkové kytary, bicí, basu, a to všechno je k dispozici v rámci ceny nahrávání. Myslím si tedy, že vzhledem k výše uvedeným skutečnostem je cena adekvátní.

Co třeba rozdílný názor ohledně aranží?

Je to vždy o domluvě. Nic se neděje bez souhlasu kapely, naopak bych řekl, že vše hodně diskutujeme. Na druhou stranu, když jsem o něčem plně přesvědčený, tak na tom trvám. Příkladem je třeba zpěvák Easy Steps, po kterém jsem chtěl, ať zkusí něco vymyslet do instrumentální části, kde to pořád nebylo ono a něco tomu chybělo. On tam hodil emoční hlasovou linku a bylo to. Následně přišel další z kapely, že mu to přijde falešné. Vysvětlil jsem mu, že vokál tam má svou funkci a pomáhá té písničce se rozjet, je to emoce a v tu chvíli vůbec neřeším, jestli je to naprosto čisté nebo ne. Jiná situace je, když bubeník není spokojený se zvukem kopáku a chce ho mít konkrétnější. Tady to samozřejmě uděláme. Není to tedy o žádném despotismu, ale o oboustranné komunikaci.

Na jaké žánry by ses chtěl zaměřit ve svém studiu? Jakou hudbu si přeješ natáčet?

Určitě se nechci hnát do extrémů, o kterých vím, že bych je nemohl udělat dobře. Extrémy pro mě jsou thrash metal, death metal, ale i punk. Něco takového, kde z nedostatku zkušenosti a znalosti hudebního stylu by to byla křeč pro mne i pro druhou stranu. Držím se v hudebních vodách, které jsou mi bližší: pop, folk, rock, folkrock až hardrock. To je pro mě asi taková mez.

DSC_0402

Vstup do nahrávacího studia. (Foto: Taurus Records)

Je reálné, že bys ve studiu eventuálně nahrával i nějaké podklady pro Kryštof?

Kluci tady byli na zkoušce, kterou jsme měli při přípravě na turné, a byli nadšení. První jejich hláška byla, že tady budeme natáčet novou desku. Richardův sen však je natáčet novou desku v Americe, takže zřejmě budeme natáčet tam. Ale může se stát, že bude jiný projekt, který se bude realizovat tady ve studiu.

Hodláš využívat studio pro svou druhou kapelu Made in 60´s?

Ano. Já už jsem postavil Made in 60´s před jasnou věc, že toto bude zkušebna. A komu se to nelíbí, tak ten nebude hrát (smích). Teď si dělám samozřejmě srandu. Oni to všichni respektují a někteří to i vítají. Například zpěvačka Simona Pavelková, která dojížděla z Havířova, to má o polovinu cesty blíž. Bubeník Vašek Žůrek nebyl úplně nadšený, ale teď, když už je postavená rychlostní komunikace, to má taky kousek. Obecně tedy vládne z nového prostoru nadšení, navíc máme super možnost vše živě zaznamenat.

Máš nějaké přání s ohledem na Taurus? Co by ti udělalo největší radost?

Přál bych kapelám, aby dělaly pěkné písničky, kde je základem dobrá melodie, která je něčím výjimečná a není tuctová. S tím se potom lépe pracuje. Demo snímky, které často dostávám, bohužel nemají nápad. Občas je stěží poznat, co je sloka, refrén a změna se obvykle vůbec nekoná. Myslím si tedy, že dělat dobré písničky je základ, a to bych kapelám přál.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.