Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Hudba Trumpetista kapely Kryštof na Janáčkově máji překvapil nádherným barokním sólem

Trumpetista kapely Kryštof na Janáčkově máji překvapil nádherným barokním sólem

26.5.2016 Hudba

Další koncert hudebního festivalu Janáčkův máj přinesl ve středu v Ostravě klasický program v podání ostravských umělců. Smyčcový ansámbl Camarata Janáček přivítal na pódiu netradičního hosta, kterým byl trumpetista Nikolaos Grigoriadis. Sympatický člen popové kapely Kryštof překvapil bravurní interpretací barokní hudby. A nebyla to hra štěstěny, jak se dočtete v následujících řádcích.

Zvětšit obrázek

Trumpetista Nikolaos Grigoriadis na Janáčkově máji.
Foto: Jakub Mičovský

Koncerty Janáčkova máje vyhledávám s potěšením. Je to proto, že patřím k těm hudebním konzumentům, kteří nepohrdnou klasikou, avantgardou, folkem ani death metalem. Proto jsem si to namířil na tento koncert, který mne zaujal o to víc účastí známého ostravského muzikanta Nikolaose Grigoriadise, který působí v popové stálici Kryštof, kde mimo jiné dokazuje také své vokální kvality. Ale vezměme to popořádku.

Na úvod zazněla hudba Carla Ditterse von Dittersdorf, který byl ve své době jedním z nejhranějších a nejvíce ceněných skladatelů ve Vídni. Ditters později přešel do služeb biskupa Schaffgotsche na zámku Jánský vrch. Jeho Tercet G dur pro dvoje housle a violu, kterým Camerata koncert zahájila, byl ukázkou bezprostřední muzikality, klasicistní vzdušnosti i kontrapunktické suverenity.

maj4

Soubor Camerata Janáček na Janáčkově máji. (Foto: Jakub Mičovský)

Dittersova hudba ansámblu velmi svědčila, ať už se jednalo o lyrické Adagio, tempově znamenitě odstíněný MenuetTriem, či závěrečnou fugu, která byla nesporným dokladem ryzího skladatelského mistrovství. Také Mozartovo Divertimento B dur se Cameratě vydařilo: zejména první věta zaujala – v intenci této formy původně určené pro zábavu a rozptýlení – netradiční zvukovostí a strukturou, kterou ansámbl dynamicky přesvědčivě vystavěl.

Pozdně barokní italský autor Tomasso Albinoni se ve své době zapsal do hudebního povědomí jako skladatel četných oper. Věnoval se také přednostně – jako jeden z prvních barokních mistrů – sólovému hoboji ve svých 12 concerti cinque, op. 7 či ve sbírce Concerti op. 9. Popularita těchto melodicky vděčných koncertů byla tak značná, že se tato díla hrají v různých nástrojových modifikacích. To je případ také Albinoniho Koncertu B dur č. 3, op. 7, který můžeme slyšet v podání klarinetu, tuby nebo také trubky.

maj3

Nikolaos Grigoriadis na Janáčkově máji. (Foto: Jakub Mičovský)

Nikolaos Grigoriadis zahájil první větu Albinoniho koncertu energicky a precizně. Jeho interpretace byla známkou technické erudice a vyznačovala se poučenou volbou barokních ozdob. V úvodní větě tohoto díla má sólový nástroj pouze jakýsi „doplňující“ charakter – naplno se rozezní až v kantiléně pomalé druhé věty. Tu Grigoriadis podal v procítěné, jemné dynamice dlouhých držených tónů, příjemná byla také jeho bezproblémová souhra s ansámblem. Třetí věta rovněž potvrdila kvality sympatického trumpetisty v rychlejších pasážích a sekvencích. Grigoriadis možná některé posluchače velmi překvapil, ale rozhodně v dobrém slova smyslu. Jeho hudební univerzalita je naprosto evidentní a bylo by příjemné, kdyby se něco z jeho klasické erudice ještě více otisklo v mainstreamové hudbě kapely Kryštof.

V odlehčeném duchu koncert pokračoval Serenádou pro komorní orchestr Edwarda Elgara. Závěrečná Janáčkova Idyla pro smyčce Cameratě svědčila nejvíce a představila poutavě procítěnou melodiku a báječnou souhru orchestru. Janáček v podání Cameraty divákům lahodil natolik, že si obecenstvo vytleskalo ještě přídavek v podání energické a romantické první věty z Griegovy suity Z dob Holbergových.

Příjemný středeční koncert Janáčkova máje měl dobrý spád a byl postaven na kratších a posluchačsky atraktivních skladbách. Camerata Janáček potvrdila svou pověst předního ostravského smyčcového ansámblu a trumpetista Nikolaos Grigoriadis by měl zvážit, zda pro jinou příležitost nenastuduje další klasickou skladbu, protože jeho zdařilá kreace vzbudila velmi příznivé ohlasy.

Čtěte také ROZHOVOR s Nikolasem Grigoriadisem.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.