Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Nymfomanka z Drážďan a sci-fi modul: V centru Ostravy přistály diplomky z Fakulty umění

Nymfomanka z Drážďan a sci-fi modul: V centru Ostravy přistály diplomky z Fakulty umění

25.6.2016 17:59 Obraz & Slovo

Zatímco v alejích u venkovských silnic právě dozrály třešně, v toho času nevyužívané prodejně a kancelářských prostorách těsně u Masarykova náměstí (Dlouhá 6) je od pátku k vidění sklizeň letošních diplomantů Fakulty umění Ostravské univerzity.

Zvětšit obrázek

Socha Bratr Jaroslava Tvrze.
Foto: Ivan Mottýl

Třešněmi mě doma strašili od dětství. Když jich prý spořádám větší množství a napiji se poté vody, skončím v nemocnici s kolikou, což konečně potvrzoval i jeden z kreslených příběhů s Rychlými šípy. Babička mě rovněž varovala před polknutím pecky. Buď se prý udusím, nebo se údajně stávají případy, že pecka se usadí v břichu a časem z ní začne vyrůstat malá třešeň.

Podobně dramatická je i výstava Diplomky 2016 letošních absolventů Fakulty umění Ostravské univerzity v centru Ostravy. Pecky z třešní tu mají často úlohu střeliva a vše se dramaticky barví třešňovou šťávou, kterou z potřísněného oděvu nelze jen tak snadno odstranit. Jsou to první plody mladé aleje vyzrálé pětiletým studiem. Jak ale tyhle stromy obstojí dále na trhu, už si teď rozhodne každý absolvent sám.

Hřebec Eclipse Anety Krátké

Hřebec Eclipse Anety Krátké. (Foto: Ivan Mottýl)

Návštěva improvizovaného studentského Domu umění je možná až do 17. července. A to denně, přičemž diplomky jsou vystaveny v nádherných velkolepých prostorách v Dlouhé ulici číslo 6. Kdyby centrum kvůli blízkému obchodnímu centru Karolina či kancelářským komplexům typu Orchard netrpělo dlouhodobou obchodní krizí, tento dům už by dávno obsadili draví byznysmeni a v přízemí by se třeba prodávaly značkové parfémy. Sebedestrukční politika, kterou lidé z komunálu už víc než deset let postupně umrtvují historické jádro města, si tedy z tohoto úhlu pohledu zasluhuje pochvalu.

Svět je prostě plný absurdit, s čímž jsou diplomanti z Fakulty umění dávno srozuměni. I nejasných poselství, jak by řekl malíř Daniel Balabán, jeden z nepodstatnějších pedagogů od vzniku této výtvarné školy. V tomto smyslu je třeba ukázková diplomová práce absolventa ateliéru kresby Hynka Chmelaře, která spočívá v prezentaci prací šesti umělců z různých zemí světa. Nejasné ovšem zůstává, kteří z těchto studentů reálně existují. A kteří jsou jen mystifikačním výplodem umělce.

Hynek Chmelař představuje německou malířku Josephinu.

Hynek Chmelař představuje německou malířku Josephinu.

„Josephine je studentkou malby na drážďanské Akademii. Je to krásná mladá dívka a svou přitažlivost pro opačné (a pravděpodobně i to stejné) pohlaví si velmi dobře uvědomuje. Střídá partnery téměř denně, přesto se ale cítí sama,“ představuje Hynek Chmelař drážďanskou bohémku. Pokud tedy existuje. Chmelař totiž v téhle práci parafrázuje dnešní facebookovou realitu, kdy jedna část uživatelů nesmyslně naivně odhaluje identitu doslova před celým světem, zatímco jiní uživatelé stejný svět klamou důsledným využíváním identity falešné.

Intuitum Edgara Drapy

Intuitum Edgara Drapy. (Foto: Ivan Mottýl)

Podobných zrcadel naší doby najdeme na výstavě více. S využitím nových médií, nebo jen v bolestné čisté malířské reakci. A Daniel Balabán oceňuje, že se diplomanti tlaku doby snaží čelit, jakkoliv jim technologie usnadňují a zpříjemňují život. „Umělci upozorňují na toto nebezpečí a zároveň však demonstrují slasti a svobodu takového virtuálního odpoutání. Těží i ze vzpomínek na období počítačových her, béčkových a sci-fi filmů,“ říká Balabán.
Taková je třeba diplomová práce Modul 16A (Sci-fi Art), což je neodolatelně zábavný a zároveň hrozivě varující oživlý kosmický stroj. Divák tváří v tvář divoce se zmítajícímu modulu myslí na Star Wars i na povídku Proměna Franze Kafky. Autorem je ostravský rodák Martin Sněhota, čerstvý absolvent v ateliéru multimédii, který vede Jiří Surůvka.

Modul 16A Martina Sněhoty

Modul 16A Martina Sněhoty.

Na Fakultě umění Ostravské univerzity se vedou i četné diskuse o prolínání se jednotlivých ateliérů. Absolventi kresby se představují malbami a diplomantka z malby zase světelnou instalaci. „Konceptuálně založené umění často předpokládá myšlenkovou práci ze strany vnímatele, ne pouze emocionální souznění. V tom je současné umění náročné a často i nesrozumitelné,“ přemítá Balabán. Tomáš Hrdina z ateliéru malby pak v diplomové práci s názvem Hlavně ne koncept staví na hlavu i tuhle nesrozumitelnost. Po marxisticku uplatnil princip negace negace a diplom byl v kapse.

Hlavně ne koncept, tak se jmenuje diplomka Tomáše Hrdiny

Hlavně ne koncept, diplomka Tomáše Hrdiny. (Foto: I. Mottýl)

Třešňovou alej v Dlouhé ulici by si neměl nechat ujít nikdo z ostravské výtvarné scény, kdo občas pochybuje o plodnosti nových třešňových odrůd. Letošní úroda je šťavnatá, plody jsou vášnivé sladké i svíravé až višňové chuti, neroste tu ale jediná supermarketová vodnatá odrůda bez známek chuti a vůně.

*

Diplomky Fakulty umění Ostravské univerzity 2016. Dlouhá 6, Ostrava. Otevřeno denně od 10 do 18 hodin. Výstava potrvá do 17. července.
VYSTAVUJÍ: KRESBA: Matěj Barták, Hynek Chmelař, Jiří Sedlák, Kateřina Rusnoková, Pavel Zbořil, Petar Bocin. MALBA 1: Lucie Bajajová, Pavel Bažant, Tomáš Hrdina, Bernadeta Klabníková, Alena Skibinská, Kateřina Svitáková. SOCHAŘSTVÍ: Aneta Krátká, Jaroslav Tvrz, Jozef Horvát. MALBA 2: Edgar Drapa, Kristína Honzírková, Šárka Nahodilová, Simona Janíčková, Tereza Obšivačová. OBALOVÝ A KNIŽNÍ DESIGN: Hana Furmančíková. TEXT, FORMA, FUNKCE: Ivana Dudková, Ondřej Gerik, Petr Kusýn. MULTIMÉDIA: David Kozák, Johana Smékalová, Martin Sněhota. VOLNÁ GRAFIKA: Michala Gorbunovová, Lucie Skleňáková. ANIMACE: Veronika Zapletalová.

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.