Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Lúčnica přijela na Hukvaldy sice bez tanečnic, ale Janáčka zazpívala naprosto suverénně

Lúčnica přijela na Hukvaldy sice bez tanečnic, ale Janáčka zazpívala naprosto suverénně

11.7.2016 10:29 Hudba

Závěrečný koncert hudebního festivalu Janáčkovy Hukvaldy zahrál na československou notu. Po Vzpomienkach slovenského skladatele Jána Cikkera zaznělo hudební pásmo Rákocz Rákoczy Leoše Janáčka. Skladbu, která se hraje živě jen velmi vzácně, představil orchestr Slovak Sinfonietta pod taktovkou zkušeného dirigenta Leoše Svárovského. Pěveckých partů se zhostil proslulý slovenský pěvecký sbor Lúčnica. Bohužel tentokrát bez tanečnic.

Zvětšit obrázek

Členky a členové Lúčnice během závěrečného koncertu Janáčkových Hukvald.
Foto: Svatopluk Lév

Dramaturgii závěrečného koncertu je možné považovat za přínosnou. Skladba Jána Cikkera Vzpomienky pro smyčce a dechový kvintet se objevuje na programech koncertů zcela výjimečně. Její provedení na Hukvaldech bylo neseno v zdařilé interpretační kvalitě – slovenský orchestr pod vedením Leoše Svárovského podal v opět nelehkých podmínkách výborný výkon a přiblížil posluchačům poutavou Cikkerovu hudbu. Vzpomienky jsou symfonickým triptychem, jejichž nejvýraznější vlastností je těkavá senzitivní melancholie.

Andantino první věty obsahuje nádherné kantilény flétny a hoboje, které střídají vypjatější pasáže smyčců. Andantino je obdařeno nádhernou melodikou a pozoruhodně propracovaným kontrapunktem, který prozradil také vliv Cikkerova učitele Vítězslava Nováka. Také molto moderato druhé části evokovalo podobnou atmosféru a provázely jej stejně zodpovědné instrumentální výkony. Třetí část Cikkerovy kompozice adagio, molto vivo tvoří k předchozím větám značný kontrast. Už úvodní sestupný tritonus smyčců a následující rozšířeně tonální harmonie evokující Hindemithovu hudební poetiku, přesvědčily o myšlenkové hloubce a ryzí muzikalitě této skladby. Za velmi hodnotné lze označit nastudování Leoše Svárovského, které bylo vedeno snahou propojit jednotlivé části kompozice v přesvědčivé gradaci a kontrastech, které byly opodstatněné a smysluplné.

F33B8631

Dirigent Leoš Svárovský během koncertu. (Foto: Svatopluk Lév)

Vzpomienky Jána Cikerra jsou však zejména dechovou exhibicí, v níž excelovali hráči dechových nástrojů (velmi kultivovaně a zněla flétna, hoboj i další), ale i harfa a impresivně křehký zvuk smyčců. Cikerrova hudba prokázala svou životaschopnost a určitě by stálo za to, připomenout také jeho operní tvorbu, která obsahuje mimo jiné i dílo bratří Čapků Ze života hmyzu.

To se už sluníčko začalo opírat do horní části louky a na pódiu amfiteátru v oboře se nachystal proslulý slovenský soubor Lúčnica, jenž je možná čtenářům známější z hitu slovenské popové stálice Elán Tanečnice z Lúčnice. Lúčnica se Slovak Sinfoniettou a Svárovským oživila na Hukvaldech „obrázky z Moravského Slovácka“, jak sám Janáček svůj „balet“ Rákocz Rákoczy pojmenoval.

Jedna z prvních scénických Janáčkových skladeb (po opeře Šárka) je koláží lidových tanců a písní na libreto Jana Herbena. Dílo vzniklo v roce 1891 v poměrně hektických časových podmínkách. Janáček vybral šest lašských tanců a řadu svých dalších úprav hanáckých a horáckých tanců, které se v premiéře střídaly se zpěvem a mluveným slovem. Pražské národní divadlo uvedlo Rákocze v premiéře 24. července 1891 s obrovským úspěchem, který byl zaručen také kvalitními interprety z řad herců i hudebních umělců.

Ve včerejším nedělním provedení na Hukvaldech mluvené slovo, tanec a tanečnice bohužel absentovaly. Dílo bylo provedeno pouze koncertně a představilo Janáčka v jeho bohaté a zapálené folkloristické a etnografické aktivitě. Zpěváci a zpěvačky z Lúčnice Janáčka zazpívali dovedně a především stylově přesvědčivě. Musím vyjádřit obdiv přirozeně krásné barvě dívčích i chlapeckých vokálů. Rákocz je poměrně zřídka hrané dílo, přesto je důležité pro pochopení logiky vývoje Janáčkovy hudby, protože je v něm propojeno několik důležitých rovin – velkoryse koncipovaná symfonická partitura (v níž se Janáček zdokonalil v instrumentaci), folklorní témata a motivy a bystře střídaná rytmika.

F33B8541_panorama

Lúčnica na Janáčkových Hukvaldech. (Foto: Svatopluk Lév)

Svárovský připravil nastudování Rákocze znamenitě a potvrdil, že ne náhodou je právě jeho jméno podepsáno pod světovou premiérou nahrávky tohoto Janáčkova díla na CD nosiči. Nastudování bylo velmi pěkně dynamicky vystavěné, Lúčnica prokázala své pěvecké umění suverénně v jednotlivých sólových výstupech. Hlasy zpěváků jsou schopné obstát i samostatně, zejména v oblasti hlasové barvy a přesné intonace se jednalo o krásný zážitek.  Oboru navštívilo mnoho posluchačů, kteří neodolali a tleskali jednotlivým písním.

Festival letos poprvé proběhl pod vedením nového ředitele Jaromíra Javůrka, který nastoupil po několikaletém úspěšném působení Jana Hališky. Jaromír Javůrek připravil v letošním roce velice pestrý a poutavý program, festival provázelo také povětšinou dobré počasí, koncerty se mohly konat v oboře a na hradě, což výslednou atmosféru jen umocnilo.

Nezbývá, než se těšit na další, tentokrát čtyřiadvacátý ročník. Co inspirativního festival a jeho tvůrci připraví, je zatím tajemstvím, které vám deník Ostravan.cz brzy odhalí. Za letošní rok je třeba vyslovit jeho organizátorům velké uznání. Festival potvrdil svou životaschopnost, zájem publika a umělecký přínos. A to jsou v dnešní době důležité hodnoty, jejichž význam v mnohdy nepochopitelném dnešním světě stále vzrůstá.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.