Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Režisér venkovního divadelního představení Titus 2: Ostravská tržnice zažije krvavou show

Režisér venkovního divadelního představení Titus 2: Ostravská tržnice zažije krvavou show

30.8.2016 05:42 Divadlo

Jeden z největších dramatiků všech dob William Shakespeare přistoupí blíže k lidu. V prostorách tržnice na Černé louce se odehraje jeho nejkrvavější tragédie Titus Andronicus. Tvůrci z Cooltouru a Staré arény slibují „krev, násilí, erotiku a utrhané ruce“ pod titulem nazvaným Titus 2: Pomsta padlých. Kontroverzní kus režíruje Pavel Gejguš. V titulní roli vystoupí Tomáš Jirman, podpoří jej kolegové z Komorní scény Aréna, Staré arény nebo Divadla loutek, ale i konzervatoristé.

Zvětšit obrázek

Pavel Gejguš se pohybuje kolem klubu Stará aréna.
Foto: Archit P. Gejguše

V krátké době po sobě se v Ostravě bude konat další plenérová inscenace. Po Cestě do Ameriky, která byla parafrází na obrozenecký text Josefa Kajetána Tyla, půjde tentokrát o ostrovního klasika Shakespeara, konkrétně jeho prvotinu Titus Andronicus. Hrát se bude na ostravské tržnici. Jak jste se k tak nezvyklému prostředí dostali?

Se zadavatelem inscenace, kulturním centrem Cooltour, jsme uvažovali o venkovním představení v nedivadelním prostoru. Lokace měla být přímo v centru, nebo v jeho nejbližším okolí. Proto jsme hledali a zvažovali různé možnosti. Nakonec mi do oka padla tržnice. Je to velmi zajímavý a málo využívaný prostor, který vyloženě vybízí k divadelnímu zpracování. Je to velmi inspirativní místo a poskytuje nám mnoho zajímavých pohledů a obrazů. Cooltour si přál, abych vytvořil putovní inscenaci. Znali totiž Zlého jelena, plenérové představení z Komenského sadů, kde jsme se s diváky na každé dějství přesouvali na jinou lokaci, která vytvářela nové kulisy.

V čem je podle vás hlavní rozdíl mezi inscenováním veselohry a tragédií v plenéru?

Rozdíl je v tom, že veselohra jako žánr snese přesuny publika, aniž by utrpěla atmosféra. Titus je zcela něco jiného. Je to velmi napínavá tragédie, místy hororová, a delší přesuny by zbořily vybudovanou napjatou atmosféru. Tržnice je kruhová, tedy se budeme s diváky pohybovat po obvodu a pouze měnit úhly pohledu. Představení tak dostojí zadání, ale diváci se budou pohybovat stále v jednom uzavřeném prostoru. Během hodiny a půl obejdou tržnici a kruh se tak uzavře.

Shakespeare byl vaší volbou?

Ten nápad přišel z Cooltouru. Inscenace bude uvedena v rámci festivalu Shakespeare OFF. Měl jsem ale volnou ruku, konkrétní titul od Shakespeara jsem si mohl vybrat. Sáhl jsem tedy po Titovi.

Už jste o něm uvažoval dříve?

Tita Andronica jsem chtěl adaptovat od dob studií na vysoké škole a teď přišla ta ideální příležitost. Mnoho let mě tento text lákal a provokoval. Byl nejvyšší čas se s ním tedy vypořádat. Je to také mé první setkání se Shakespearem v úloze režiséra.

Budete uvádět jen tři reprízy, není to málo?

Další osud inscenace je neznámý, dali jsme dohromady čtyři termíny, protože jsou tady herci z různých souborů, kteří se jinak těžko potkávají. Jestli se tak stane příští sezónu, to je ve hvězdách.

Jeden Titus se v Cooltouru už hraje, proč toto zdvojení?

To je tak trochu nehoda. Cooltour mě oslovil už koncem září minulého roku. Tady došlo ke zdvojení zájmu, já chtěl inscenovat Tita od počátku.

Z jaké stylizace budete vycházet?

Je známo, že se jedná o nejkrvavější hru v dějinách divadla. Přišlo mi, že se jedná o dost brakový žánr, chceme pracovat s nadsázkou. Inspiraci hledám u filmů jako je Barbar Conan nebo u zombie hororů z 80. let, jako Kukuřičné děti. U Shakespeara je hodně nelogických kroků, činy postav plavou na vodě. Je to jeho prvotina, takže je vidět, že ještě nebyl zběhlý ve výstavbě dramatu. Chceme je přiznat, nebudeme si s nich dělat vrásky, naopak tato naivita připomíná špatně napsaný scénář hollywoodského filmu. Hodně si s tím hraju a nabízí to prostor pro řadu mikropříběhů. Doufám, že Shakespeare nebude válet sudy v rakvi.

Který překlad jste použili?

Joskův překlad v blankversu. Co jsem mohl, to jsem škrtnul, takže zůstalo tak  50 procent. Nic není navíc. Nepřipsal jsem žádné texty. Tím se inscenace liší od Studie Titus, která vznikla před námi. Není to samotný Shakespeare, ale velká parafráze.

Opět po uvedení inscenace Haprdáns spolupracujete s Tomášem Jirmanem, počítal jste s tím?

Tomáše Jirmana si pamatuju, když jsem začal chodit do divadla ve 14, 15 letech, hlavně z Průběžné O(s)travy krve. Vždycky jsem stál o to s ním jednou spolupracovat. U Haprdánse došlo k mému přizvání, potkali jsme se a myslím, že jsme si sedli. Na základě toho jsem mu nabídnul roli Tita. Kdybychom se neznali dříve, tak nevím, zda by k tomu došlo.

Tomáš Jirman je i režisér, nezasahuje nějak do koncepce této inscenace?

Ne, vůbec.

Často se používá srovnání římské říše se současností, zdá se, že vaše koncepce v této inscenaci k tomu také směřuje…

Ano, jsem si toho vědom a určitě jsem neobjevil Ameriku. Celou hru chceme stylizovat jako krvavou show se vším perverzním, o čem kdy diváci snili. Uvidíme, jak to bude fungovat.

Neobáváte se jisté prvoplánovosti?

Myslím, že ne, ale to si můžeme říct až po premiéře.

*

Premiéra inscenace Titus 2: Pomsta padlých se uskuteční 2. září 2016 v 19.30 hodin. Reprízy se budou konat 3., 4. a 12. září.  Začíná se vždy v klubu Cooltour.

Martin Jiroušek | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.