Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Máme planetární cíle, netají se šéf přestěhovaného PLATO před výstavou Přípravný portrét Mladé dívky

Máme planetární cíle, netají se šéf přestěhovaného PLATO před výstavou Přípravný portrét Mladé dívky

14.3.2017 06:29 Obraz & Slovo

Kancelář pro umění městské galerie PLATO v Českobratrské ulici se ve čtvrtek otevírá široké veřejnosti výstavou Přípravný portrét Mladé dívky. Ta představuje více než desítku současných vizuálních umělců z mnoha zemí, přesto je diametrálně odlišná od právě probíhající prezentace evropské malby 21. století v ostravském Domě umění. O novém kulturním prostoru si deník Ostravan.cz povídal s „přednostou Kanceláře“ Markem Pokorným. Přesněji řečeno, s ředitelem PLATO.

Zvětšit obrázek

Umělecký manažer PLATO Marek Pokorný.
Foto: Martin Popelář

Kulturní deník Ostravan.cz prostory nové Kanceláře pro umění navštívil chvíli poté, co se do nich PLATO na počátku ledna přestěhovalo z vítkovického Gongu. Stručně řečeno, tehdy to byl je opuštěný obchod, v němž se prodával textil. Co se od té doby změnilo?

Je to stále opuštěný obchod, ve kterém se prodával textil, ale už v něm vládne čilý kancelářský ruch. Kromě odstranění některých nánosů z posledních dvaceti let jsme prostory pouze vyčistili, zprovoznili například rolety, které jsou jako zázrakem po čtvrtstoletí nepoužívání provozuschopné, zařídili si kancelářské zázemí, a teď k nám zveme první návštěvníky na umění a doprovodný program – v rozsahu, na nějž jsou zvyklí už v minulosti, ale v novém prostředí.

Zjistil jste, že v prostorách Kanceláře byl i byt správce. Prý se celému domu (č.p. 1888/14) přezdívalo Fénix. Kdy byl vlastně postavena kdo v něm třeba bydlel? Kancelář prý navazuje čilé styky i se současnými obyvateli domu.

Na historii domu se spíš zeptejte zdejších obyvatel. V každém případě byl postaven ve třicátých letech, takže je to nejen z mého pohledu velmi kvalitní, pěkná architektura, ale dobře se také užívá. Jako nový nájemce a soused jsme se samozřejmě chtěli představit obyvatelům domu. Takže jsme je pozvali na návštěvu. Přece jen, galerie současného umění není v každém činžáku a ne každý má představu, co jsou lidé kolem umění zač. Taková intimní sousedská sešlost to byla.

Ten dům znají staří Ostravané také proto, že v něm byla hvězdárna otevřená veřejnosti v roce 1956, s dalekohledem (refraktorem) s průměrem objektivu 16 cm (párkrát jsem tam coby klučina také pozoroval hvězdy a byl to úžasný zážitek). Nadneseně řečeno, má Kancelář a celé PLATO také vesmírné cíle?

Řekněme planetární… A nároží s hvězdárnou nás neobyčejně zajímá. Kolega Jakub Adamec už na to téma chystá překvapení pro Ostravskou muzejní noc.

Ostravské galerie se nyní opravdu planetárně rozmáchly. Dům umění představuje na výstavě Narušená imaginace současnou evropskou malbu, byť anglická kurátorka Jane Neal instalaci postavila hlavně na „exotice“ postkomunistické malby z bývalého východního bloku. Kancelář pro umění představuje na výstavě Přípravný portrét Mladé dívky rovněž umělce z celé Evropy a třeba i z USA, ovšem expozice je zaměřena na generačně mladší skupinu, které je navíc klasická malba docela cizí. Můžete připravovanou výstavu představit v kontextu s tím, co může ostravský ctitel současného umění vidět v Domě umění?

Je to úplně jiný přístup k umění. Myslím, že si díky souběhu těchto dvou projektů může návštěvník a zájemce o umění udělat docela dobrou představu o tom, v jaké škále výrazových prostředků a témat se dnes umění, umělci a umělecká díla pohybují. Když už se kdekdo ptá, zda si nebude PLATO Ostrava konkurovat s Domem umění, tak tohle je jednoznačná odpověď. Ne. Vždy se budeme doplňovat.

Nemá teď asi smysl představovat všech 16 autorů, jejichž práce lze vidět na výstavě Přípravný portrét Mladé dívky. Zaujal mě ale třeba Justin Morin z amerického San Francisca, jenž pracuje se záclonami, které různě tvaruje, barví a přetváří v působivé instalace. Vybral jste si ho proto, že se v prostorách Kanceláře dříve prodával textil? Mimochodem, v USA jste byl nedávno na studijní cestě, objevil jste Morina právě při této příležitosti?

V Kanceláři je umělců o něco méně, ale k nim přibydou 12. dubna další, na večeru s performancemi v bývalém Bauhausu. Autory Přípravného portrétu jsou Michal Novotný a Daniela a Linda Dostálkovi, kteří vycházeli z atmosféry a funkce prostoru. Takže jsme vlastně vytvořili prostředí, které by mohlo připomínat něco mezi obchodem s textilem, módou a designem a galerií. Justin Morin pak byl z pohledu kurátorského týmu jasná volba. Z New Yorku jsem si přivezl jiné tipy, které by se mohly objevit už na následujícím projektu.

Přijede Justin Morin na vernisáž? Zpoza atlantické louže je to docela daleko.

Bohužel, nikoli. Většina umělců, které jsme pozvali, je poměrně vytížená.

Na které další umělce z expozice byste obzvláště upozornil?

Určitě stojí za pozornost Zuzanna Czebatul, Polka žijící v Berlíně. Její betonové obrazy-sochy odkazují například k figurální tradici starého Řecka a jsou plné odkazů k dějinám umění i narcistní současnosti. Jsem ale také nadšen videoinstalací Rodericka Hietbrinka, který žije a pracuje v Oslo a Amsterodamu. Je velmi chytrá a zábavná. Tak trochu se v ní jedná o jeden z problémů, které máme s uměleckými díly – víme, že je máme rádi, i když třeba nevíme proč.

Jak už jste naznačil, výstavu bude doplňovat bohatý doprovodný program, jak jsou ctitelé PLATO navyklí. Který z těch programů je pro vás „srdcovou záležitostí“? Jinak řečeno, na jakou akci se mimořádně těšíte…

Osobně jsem protlačil do naší nabídky čtení novely Georgese Pereca Věci, která řeší obdobné téma konzumu, designového fetišismu a životního stylu – aktualita z 60. let minulého století. Hledáme zrovna krásný mladý pár, aby nám za mírnou úplatu se čtením pomohl. Hlaste se…

Dobře, doplňujeme, že hlásit se lze na posta@plato-ostrava.cz.

Pohybujeme se teď v rubrice Obraz a slovo kulturního deníku Ostravan.cz. V doprovodném programu zazní i dost slov, třeba při křtu básnické sbírky Proluka vašeho tiskového mluvčího Jana Nemčeka. Četl jste ji, a čím vás zaujala?

Kdybych nebyl o kvalitách sbírky přesvědčen, ani ve snu by mě nenapadlo poskytnout značku PLATO pro její uvedení v Ostravě! Nerad bych o svém čtenářském zážitku mluvil veřejně dřív, než si to stihneme s kolegou Nemčekem říct osobně.

Pobavilo mě, že Kancelář takto inzeruje: „PLATO, Kancelář pro umění, dále nabízí tyto služby. Na objednávku: Výstava na míru ve vašem bytě, kanceláři nebo provozovně. Výloha vašeho obchodu či provozovny upravená umělcem…“ Rádi bychom si vás s kolegyní kurátotkou najali na přípravu jedné výstavní místnosti v Galerii Wurst, kterou provozujeme v Hlučíně. Výstavě jsme dali název SO WAS (NĚMECTVÍ V NÁS). A uděláte to zdarma, nebo kolik to asi bude stát?

Určitě se domluvíme…

Tak to jsem zvědav. Auf Wiedersehen in Hultschin, aber wir haben nur eine tausend. Hlavně se těším, až uděláte výlohu třeba pro proslulou vinotéku, která s Kanceláří pro umění sousedí. Nebo výstavu v bytě ostravského primátora, snad bude mít tolik odvahy…

*

Přípravný portrét Mladé dívky. Kancelář pro umění PLATO (Českobratrská 14), 16. března – 7. května 2017.  Vernisáž se koná 15. března v 18.00. Vystavují: Melissa S Armstrong, Bianca Bondi, Zuzanna Czebatul, Roderick Hietbrink, Lukáš Hofmann / Saliva, Elisa van Joolen, Martin Kohout, Aditya Mandayam, Justin Morin, Jaakko Pallasvuo & Anni Puolakka, Scheltens & Abbenes, Ania Shestakova, Adéla Součková a Aleksandra Ska.

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.