Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Hudba Koncert fenomenální Hany Kotkové na Hukvaldech byl ukázkou absolutní dokonalosti

Koncert fenomenální Hany Kotkové na Hukvaldech byl ukázkou absolutní dokonalosti

25.6.2017 Hudba

Houslistka Hana Kotková se v sobotu představila v sólovém recitálu na festivalu Janáčkovy Hukvaldy. Program v kostele sv. Maxmiliána byl oslnivou procházkou hudbou od baroka po nejžhavější současnost. Oslnivou proto, že interpretační mistrovství této výjimečné houslistky dopadalo na posluchače stejně žhavě jako paprsky zapadajícího slunce skrze okna hukvaldského kostela. Nemohli jsme nebýt u toho.

Zvětšit obrázek

Hana Kotková na festivalu Janáčkovy Hukvaldy.
Foto: Svatopluk Lev

Hana Kotková je jednou z nejvýraznějších osobností české houslové interpretace. S obdivuhodnou precizností přistupuje k dílům barokních skladatelů Heinricha Ignaze Franze von Bibera i Johanna Sebastiana Bacha. Těmito dvěma mistry také svůj recitál na Hukvaldech započala.

Jeden z nejlepších barokních tvůrců virtuózně koncipovaných houslových skladeb Biber byl v programu Hany Kotkové zastoupen svou Passacaglií, variacemi nad ostinátním basem v nechromatickém sledu čtyř sestupných tónů. Hned touto kompozicí vstoupila Hana Kotková do uší svou důmyslně koncipovanou výstavbou frází, které se nesly s brilancí a výstižností. Metrorytmickou, tempovou a dynamicky přesvědčivou hladinou pak svědčily o naprosté spřízněnosti interpretky s barokní estetikou.

Hana Kotková na Hukvaldech. (Foto: Svatopluk Lev)

Partitu č. 2  d moll BWV 1004 jsem vyslechl mnohokrát v podání různých osobností houslové hry. Od prvních tónů vstupní věty Allemande vyslovila Kotková svým pojetím přesně to, co si přejete slyšet. A co víc, její úžasně modelovaný tón, nepatetické vibrato, suchá a strohá hra asymetricky rozvíjených melodií a harmonických překvapivostí jakoby nacházela ideální symbiózu s podstatou Bachových hudebních skvostů.

V Sarabandě zaujala její překrásná barva tónu, který se dynamicky proměňoval v souladu s růstem harmonických modulací. Gigue potěšila bezbřeze opojnou technickou jistotou, která se v dravém tempu drala kupředu.

Po této větě měla následovat závěrečná Chaconne d moll, Hana Kotková však zvolila jinou dramaturgii. Zazněla Sonáta č. 4 Eugèna Ysaÿe, kterou zahrála s půvabnou brilancí, ve střední větě zaujala též elegantní hrou pizzicato pravou rukou.

Hana Kotková na Hukvaldech. (Foto: Svatopluk Lev)

Následovalo Capriccio č. 14 Niccola Paganiniho, kratičká virtuózní skladba, která byla postavena do zajímavého kontextu: současný italský skladatel Salvatore Sciarrino napsal před dvaačtyřiceti lety 6 Capriccií, která jsou svébytnou a originální odpovědí na Paganiniho a vlastně na všechny virtuózně koncipované skladby tohoto rozmarného žánru.

Sciarrinovo Capriccio č. 2 představilo Kotkovou jako zasvěcenou interpretku soudobé hudby. Italova hudba je ukázkou hledání nových cest výrazu, nebojí se experimentovat, ale současně v principu řetězení motivických asociací neztrácí ani kontakt s periodicitou a náhodnými útržky řádu.

I v dalším programu se prolínala díla Paganiniho a Sciarrina a bylo fascinující zjištění, jak jsou si skladby tak odlišných hudebních konfesí v mnoha ohledech blízké: v technicky náročných prvcích, ve využití extrémně vysokých nástrojových poloh, v hojnosti legatových a jiných melodických ozdob včetně flažoletů.

Hana Kotková na Hukvaldech. (Foto: Svatopluk Lev)

Závěrečnou skladbou programu Kotkové byla Chaconne d moll Johanna Sebastiana Bacha, která měla uzavřít Partitu d moll. Bylo to finále vskutku grandiózní. Potvrzení toho, že v Bachově hudbě je obsaženo vše, tradice i nanejvýš moderní hudební jazyk. Kotková i v Chaconně prokázala absolutní hráčský nadhled, její pojetí jednotlivých variací poukázalo na rozmysl a uvážlivý důvtip ve výstavbě jednotlivých částí.

Koncert Hany Kotkové trval hodinu a dvacet minut. Program, který houslistka zvolila, akcentoval virtuózní i myšlenkovou rovinu. Mistrovství, neokázalost, ticho, se kterým pracuje Sciarrino, průtrž tónů v absolutní virtuozitě Paganiniho, Bachova jedinečná syntéza, přesahující staletí, absolutní připravenost a dokonalý umělecký nadhled Kotkové byly hlubokým zážitkem pro všechny posluchače zcela vyprodaného koncertu, kteří houslistce poděkovali dlouhým potleskem vestoje. S největší pravděpodobností se jednalo o nejlepší houslový recitál letošní sezóny v Moravskoslezském kraji!

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.