Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Na Beats for Love tančilo 30 tisíc promoklých lidí. Veselý chlápek Fatboy Slim převálcoval Ostravu

Na Beats for Love tančilo 30 tisíc promoklých lidí. Veselý chlápek Fatboy Slim převálcoval Ostravu

6.7.2017 09:02 Hudba

Na třicet tisíc lidí přilákal podle informací pořadatelů první den festivalu Beats for Love, jehož pátý ročník se protáhne na čtyři dny a který potrvá v Dolních Vítkovicích až do soboty. Už první den nabídl na deseti scénách bezmála stovku dýdžejů, ovšem jménem, které středečnímu programu vévodilo a které celý festivalový program možná trochu neprávem zastínilo, byl Fatboy Slim, britský DJ, skladatel, producent a jeden z nejuznávanějších průkopníků taneční hudby několika posledních dekád, jehož písně znají i ti, kteří jinak taneční hudbu vůbec nemusí.

Zvětšit obrázek

Fatboy Slim byl hlavní hvězdou festivalu Beats for Love.
Foto: Aleš Honus

Když před dvanácti lety policie násilně rozehnala freetekno party Czechtek v Mlýnci na Tachovsku, znamenalo to soumrak jedné éry tuzemské taneční kultury i začátek politického konce tehdejšího premiéra Jiřího Paroubka, který nepovedený policejní zákrok posvětil.

Dnes se podobné divoké akce již nekonají, ovšem vyznavačů taneční hudby rozhodně neubývá, spíše naopak. Mění se i přístup společnosti k celé taneční kultuře, která se také ukáznila a dospěla. Jasným důkazem je ostravský festival Beats for Love, o kterém mluví pochvalně i regionální politici včetně hejtmana Ivo Vondráka a který se těší dlouholeté podpoře z veřejných zdrojů, byť se jistě najde řada těch, kteří by nejraději tuto akci, stejně jako některé jiné velké festivaly, přestěhovali třeba na mošnovské letiště nebo ještě lépe mimo Českou republiku.

První návštěvníci 5. ročníku Beats for Love. (Foto: Aleš Honus)

Pořadatelé se ovšem evidentně trefili do atmosféry doby, která přeje zábavě a radovánkám všeho druhu, a díky profesionalitě, se kterou je přehlídka organizována, Beats for Love lákají každoročně větší davy lidí. Letos se přitom očekává rekordní návštěvnost, pořadatelé navýšili kapacitu areálu asi o polovinu a přestěhovali hlavní scénu na největší volnou plochu, tedy tam, kde má hlavní stage i festival Colours of Ostrava.

Ať se to někomu líbí, nebo ne, taneční hudba je fenomén, se kterým je třeba počítat. Byť tento způsob tvorby má řadu odpůrců zejména mezi vyznavači tradiční hudby, vytvářené skutečnými hudebními nástroji, při několikahodinové procházce dolnovítkovickým areálem se může každý přijít přesvědčit, že i tato hudba má své kvality a zaslouží si respekt. Jen je třeba otevřít mysl a pustit si tento druh umělecké produkce k tělu.

Hlavní scénu otevřel DJ Wich. (Foto: Aleš Honus)

Pátý ročník na hlavní scéně zahájil DJ Wich, prominentní postava česko-slovenské hip-hopové scény, který zahrál zejména své nejznámější hity, přičemž vokály bohužel zněly z nahrávek. Je to škoda, protože na jeho albech hostují přední čeští a slovenští rappeři a možná nebylo od věci někoho z nich na tak významný festival spolu s DJ Wichem pozvat. Někomu se tato hra na koncert, vhodná spíše do malého klubu než do tak rozlehlého prostoru, může líbit, ovšem jeho vystoupení přilákalo jen pár stovek lidí.

Drum and bassová scéna pod vysokou pecí. (Foto: Aleš Honus)

Pro spravedlivost je třeba dodat, že i ostatní scény se po šesté hodině večerní plnily poměrně pomalu, byť například na Drum and Bass scéně nebo na Techno scéně se dění rozjíždělo docela slibně a dýdžejové, kteří publikum rozehřívali, rozhodně nepatřili do třetí ligy.

Z vystoupení rappera Marpa. (Foto: Aleš Honus)

Ani rapper Marpo se svou partou Troublegang na hlavní stage příliš lidí nepřitáhl, byť jeho vystoupení sršelo daleko větší energií než v případě DJ Wiche, a navíc bylo doplněno o živé hráče. Marpo s kapelou předvedl asi to, co se od něj čekalo.

Návštěvníci festivalu Beats for Love. (Foto: Aleš Honus)

Teprve s postupným západem slunce se festivalový areál naplnil tak, že se počet návštěvníků již dal počítat na desítky tisíc. A bylo to v nejvyšší čas, protože na hlavní scénu zrovna nastupovali DJ Fly a DJ Netik.  „Je to něco podobného, co dokáže Slash z Gun´s and Roses s kytarou. Přesně tohle předvede tato dvojice se čtyřmi gramofony. Bude to totální masakr,“ lákal moderátor na vystoupení dvojice francouzských dýdžejů na hlavní scéně.

DJ Fly a DJ Netik z Francie. (Foto: Aleš Honus)

Na masakr skutečně došlo, ale zcela jiného druhu, než moderátor avizoval. Asi po deseti minutách se nad areálem snesl tak prudký liják, že před hlavní stage nezůstala ani noha. Vystoupení však přesto nebylo přerušeno, dvojice hrála asi dvacet minut před prázdným hledištěm. Průtrž ovšem docela rychle přešla a druhou polovinu setu už sledoval slušný dav lidí. Francouzi do elektronického základu míchali úryvky písní od Prodigy, Red Hot Chilli Peppers, Beastie Boys a dalších legend devadesátých let, ale ke slovu se dostala i píseň Misirlou amerického kytaristy Dicka Dalea, která je v Česku známá hlavně z kultovního filmu Pulp Fiction.

Tanečnice na DNB scéně. (Foto: Aleš Honus)

Velmi živo bylo už v tu dobu tak na Drum and Bass Stage, která je na letošním ročníku jednoznačně druhou nejoblíbenější. Vystoupení britského MLDJ doplnily tanečnice v bizarních sexy kostýmech. Ovšem tím hlavním byla hudba, a ta dokonale roztancovala již několikatisícihlavý dav. Stejně se již dělo i na dalších scénách, kde dramaturgie pečlivě rozmístila dýdžeje tak, aby vyhranění fanoušci vždy našli rytmus přesně podle svého gusta.

Fyah Son Bantu na reggae scéně. (Foto: Aleš Honus)

Tak trochu stranou pozornosti většiny návštěvníků byla bohužel scéna zaměřená na reggae hudbu. Po jedenácté hodině večerní se zde představil Fyah Son Bantu, který pochází z africké Keně, ale už několik let žije a tvoří v České republice. Jeho vystoupení v tu dobu sledovalo bohužel jen pár desítek lidí, všichni už se zřejmě pomalu soustředili k hlavní scéně.

To hlavní přišlo až půl hodiny před půlnocí. Fatboy Slim! Kdo nikdy neslyšel jeho hity Praise You, The Rockafeller Skank nebo Weapon of Choice, nejspíš žije na jiné planetě. Ten chlapík je jednou z nejdůležitějších postav světové taneční scény. Jeho jméno lze zařadit po bok takových veličin, jakými jsou Prodigy, Underworld nebo Chemical Brothers. Světoznámý DJ, skladatel a interpret, protagonista mimořádně originálních a ulítlých videoklipů je umělec, který je pro taneční hudbou tím, čím je Elvis Presley pro rokenrol nebo Deep Purple pro hard rock.

Fatboy Slim v Ostravě. (Foto: Aleš Honus)

Jeho propršené vystoupení v Ostravě provázely důmyslné videoprojekce, které velmi dobře ilustrovaly obsah písní. Chvílemi bylo velmi těžké pobrat všechny vizuální informace, které Fatboy Slim publiku servíroval. Během půl minuty se například v projekcích mihly postavy Harryho Pottera, severokorejského vůdce Kim Čong-una, ikonického pokémona Pikaču, Baracka Obamy a dalších mediálně profláklých tváří.

I svou hudbou se Fatboy Slim v Ostravě vytáhl, jeho set byl pečlivě propracovaný a umně míchal různé postupy taneční hudby s citacemi nejen z jeho slavných hitů, ale třeba i z písně Eye of the Tiger amerických The Survivor, Blue Monday od synthie-popových ikon osmdesátých let New Order nebo I Can´t Get No Satisfaction od Rolling Stones. Celé vystoupení Fatboye Slima provázela velmi promyšlená laserová show, jakou snad ještě Dolní Vítkovice nezažily. Fatboy Slim je navíc velmi charismatický a veselý chlápek, byla tedy jedna radost pozorovat ho, jak si svou ostravskou premiéru užívá a jak se snaží vyhecovat fanoušky.

Fatboy Slim v Ostravě. (Foto: Aleš Honus)

Festival Beats for Love pokračuje v dalších dnech, kdy na návštěvníky čekají další téměř tři stovky dýdžejů. Sice mezi nimi již není tak zvučné jméno jako Fatboy Slim, ovšem kdo se trochu orientuje v dění na elektronické taneční scéně, jistě v následujících třech dnech v Dolní oblasti Vítkovice nebude chybět a určitě našlape mezi jednotlivými scénami mnoho dlouhých kilometrů a možná i protancuje boty.

Aleš Honus | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.