Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Atd. Zdeněk Svěrák v Ostravě vzpomínal na své nejlepší filmy

Zdeněk Svěrák v Ostravě vzpomínal na své nejlepší filmy

9.2.2018 Atd.

Novou knihu s názvem „Filmové komedie II.“ z produkce nakladatelství Grada přijel do ostravského Knihcentra představit žijící klasik české komedie Zdeněk Svěrák. Ve čtvrtek odpoledne jej čekal nejen zaplněný sál, ale i plné ochozy vyšších pater a zcela obsazené schodiště. Mnohem více lidí přitom stálo, než sedělo, a tak se samotný Mistr rozhodl, že bude po celý čas odpovídat a hovořit ve stoje. „Abyste si nemuseli ukroutit hlavy,“ poznamenal hned na úvod.

Zvětšit obrázek

Zdeněk Svěrák během setkání s ostravskými čtenáři.
Foto: Lukáš Ston

Samotnou knižní novinku uvedl před plným sálem stručně. „V této knížce jsou scénáře přepsány jako filmová povídka, takže se to dobře čte. Zvláštní je jedině to, že v publikaci Filmové komedie II. jsou obsaženy i pasáže, které režisér nenatočil. Dialogy jsou napsané tak, jak ve filmu zazní, protože jsme trvali na tom, aby si herci žádné další nevymýšleli. Ne vždy je spolupráce s režiséry lehká. Někdy píšu nové a nové verze, až mám k tomu averzi,“ vtipkoval Svěrák.

Ale jak se dozvěděli Ostraváci, někdy to bylo i naopak, a tak se musel režisér Svěrákovu autorskému záměru podvolit. To byl případ filmu Tmavomodrý svět, který se natáčel mimo jiné i ve zdejším kraji. Ovšem citovaná byla už scéna odjinud. „Nebyla to komedie, ale historický válečný film, takže byl pořádně drahý. Napsal jsem scénu, kdy jeden kamarád byl sestřelen a ten druhý jej zachrání. Syn Honza říkal, že tato scéna bude drahá jako celý film Kolja. Že kdyby ji vynechal, tak se mu finančně uleví. Já si tuto pasáž znova přečetl a prohlásil jsem, že ta scéna ve filmu bude, protože vypovídá o tom, jací to jsou kamarádi, přesto jeden druhému přebere ženskou,“ vysvětlil Zdeněk Svěrák.

Ze setkání se Zdeňkem Svěrákem. (Foto: Lukáš Ston)

Knihcentrum se díky moderátorce Sandře Procházkové, kterou Mistr osobně pochválil za zasvěcené dotazy, dozvědělo, jak fungovala dobová cenzura. „Fungovala autocenzura, když jste psali, věděli jste, co projde a co ne, a pak věci, co možná projdou. Jednou jsme nasadili takzvaného „bílého psíčka“, což byl tah pro cenzory, kdy jsme napsali scénu a my dopředu věděli, že přes něj neprojde, ale nechá tam tu, kterou by jinak taky vyndal. Třeba ve filmu Jára Cimrman ležící spící je scénka s Cimrmanem a Čechovem, když mu říká: Co to píšete, Antone Pavloviči? A on říká: Dvě sestry. A Cimrman říká: Není to málo, Antone? Této scény nám bylo líto, hrozilo, že ji vyškrtnou, protože jde o zesměšňování ruské literatury. Tak jsme dodali druhou scénu, že Cimrman pomohl Ciolkovskému v konstrukci raket, tady jsme věděli, že ji zaručeně zakousnou, a taky že jo. Byla sice natočena, ale není tam,“ prozradil Svěrák příběh ze zákulisí filmu.

K jeho neoblíbenějším vlastním filmům prý patří Na samotě u lesa. „Protože je hodně o osobní zkušenosti, o mé ženě. Navíc mi často říkají, že u každého takového úspěšného filmu by diváci vyžadovali druhý díl, třeba u Marečku, podejte mi pero. Ale to zkrátka není možné, protože jsme se Smoljakem napsali vždy to nejlepší, co jsme věděli o daném tématu, kdybychom pokračovali, tak už šijeme jen z těch zbytků. Však také Akumulátor je jenom jeden,“ vysvětlil Svěrák.

On sám často psal a tvořil ve dvojici. Úspěšný tandem vytvořili s Ladislavem Smoljakem i s Jaroslavem Uhlířem. „Smoljak byl matematik a fyzik, já vystudoval češtinu, už to napovídá, že jsme se výborně doplňovali. I povahově jsme byli různí, já byl spíše harmonizátor, kdežto Láďa spíše bojovník. S Uhlířem je to jednoduché, on neumí psát texty a já zase neumím noty, takže se vzájemně doplňujeme.“

Setkání se Zdeňkem Svěrákem. (Foto: Lukáš Ston)

Na moderátorčinu otázku, které role pro něj byly nejtěžší, Svěrák odpověděl, že zejména dva jeho rané filmy, které režíroval Vít Olmer, tedy Co je vám, doktore? a Jako jed. „Byla to kláda, na kterou jsem nebyl zvyklý,“ řekl.

Na tento vpravdě chabý nástřel pohotově zareagovalo ostravské publikum, protože jeden z těchto filmů se natáčel přímo v Ostravě. Zvláště místní pamětník si nenechal ujít menší exhibici před žijícím klasikem, aby se mu pokusil osvěžit paměť: „Pane Zdeňku, vy jste tady vzpomenul film Co je vám, doktore? Ten film se točil na Nové huti, tam jsem dělal třicet let. Natáčelo se v roce 1984 a já v něm hrál statistu. V naší scéně jsme šli pěšky na Záříčí, přijelo auto a představitelka hlavní role měla složit kolo z kufru, nedařilo se jí to, takže nakonec je film bez této scény. Pak jste k nám přijel v roce 2012, 18. března…,“ prozradil ze svého pestrého rejstříku pan Průcha a chvílemi to vypadalo, že se bokem domlouvá s moderátorkou, co bude dál, jelikož se jeho promluva vyznačovala mezerami.

Nakonec ale svou poznámku dokončil a neohroženě zvítězil, i kdy vlastně žádnou otázku Mistrovi nepoložil. A ten se taky k další ostravské zkušenosti nijak neměl. Přesto se snad dá na tento úsměvný moment vztáhnout jeho dřívější replika vysvětlující svéráz místních strýců. „Na Hané žijí Hanáci, vy můžete namítnout, že jste Slezané, ale tady k vám přijeli kdysi za prací lidi ze všech koutů republiky, a proto ta směska je taková, tak dobrá.,“ vysekl Svěrák poklonu místnímu publiku.

 

Martin Jiroušek | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.