Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba S Martinem Režným o hudebních akcích ve Fiducii. Najde se aspoň hrstka odvážlivců?

S Martinem Režným o hudebních akcích ve Fiducii. Najde se aspoň hrstka odvážlivců?

27.3.2018 Hudba

Dramaturg hudebních pořadů v Antikvariátu a klubu Fiducia Martin Režný připravuje dvě neobvyklé akce, které vyčnívají i ze specifické nabídky, na kterou už si Fiducia po roce jeho působení zvykla. Těší se, že připravovaná Noční směna a Sluchátkový festival posunou vývoj dál. V dubnu a v květnu se podle něj zjistí, zda se také v Ostravě najdou šílenci, kteří vydrží jedenáctihodinový maratón až do rozbřesku.

Zvětšit obrázek

Dramaturg hudebních akcí ve Fiducii Martin Režný.
Foto: Martin Popelář

Asi rok jsme se neviděli, co se děje ve Fiducii na hudebním poli?

Stále pokračujeme v uvádění okrajových věcí, kdy v pestré nabídce dostávají prostor noise, elektronika, free jazz či kytarový post punk. A stále je pro nás také důležitá improvizace. Dokonce i v podání ad hoc sestav, tedy těch, které vzniknou až přímo na místě. Mám radost, že se daří večery naplnit více programovými body a vznikají tak zajímavé konfrontace.

Specifickou okrajovou nabídku ale nyní chystáš ještě více vyhranit, a to možností být s hudbou až do rána…

Ano, chystáme dvě akce, které to, co děláme, posunou ještě dál. Doteď platilo, že naše akce nejsou pro každého, protořže osloví řekněme pár desítek lidí, a teď vyzkoušíme, jak velká skupina z nich bude vůbec schopna absolvovat něco ještě výlučnějšího. První akcí tohoto druhu se bude konat 6. dubna pod názvem Noční směna.

O čem to bude?

Už samotný název napovídá, že půjde o celonoční hraní. Začneme v sedm a skončíme za rozbřesku. Pro nás jde o velké neznámo, do kterého vstupujeme. Princip je o tom, že se sejdeme v poměrně malé galerii a bude se opravdu celou dobu hrát. První část večera bude tradičnější, zaměřená na elektroniku různého druhu, před půlnocí se program přenese ke konkrétní hudbě, k ambientní i mírně neklidné hudbě tvořené terénními nahrávkami. Prostor bude uzpůsoben tak, aby se v galerii dalo odpočívat a ležet, případně i spát.

Což připomíná až nějakou alternativu k Noci s Andersenem, která je sice určeně mladším, nicméně návštěvníci také stráví společně noc ve veřejném prostoru…

Jsem zvědavý, jak to dopadne. Těším se na reakce, až si o zážitcích popovídáme poté, co Noční směna skončí. Teprve pak se dozvíme, jaké to bylo, a těším se na tyto reakce. Je mi přitom jasné, že asi nikdo nebude bdělý celý ten čas, takže stav mezi bděním a sněním se na vnímání zvuků jistě projeví.

Kdo bude na Noční směně fárat?

Producentka Barbora Polcerová, která si říká Enchanted Lands (držitelka ocenění Objev roku Cen Vinyla, pozn. red.) a která spadá do pražského labelu Genot Centre. Je to kazetové vydavatelství, které má mezinárodní ohlas. Ta by mohla být vrcholem první částí Noční směny. Pak třeba Tomáš Knoflíček z Gurun Gurun, Jakub Adamec a další. Ve druhé části bude skutečným čtyřhodinovým balvanem set Slávka Kwi a Jonáše Grusky a Lenky Morávkové aka Knoflenky. Všichni spolupracovali s osobnostmi světové scény a moc se na ně těším. Jejich produkce bude vycházet jednak z terénních nahrávek a jednak z něčeho, co by se dalo nazvat až zvukovou instalací, v prostoru galerie budou umístěna akvária, na která se bude také hrát, speciálně upravené větráky a podobně a celek vytvoří výlučnou podívanou.

Nehrozí, že během tak dlouhého proudu hudby koncentrace posluchačů upadne?

Jsou různé druhy koncentrací, krátkodobá na pár vteřin a pak taková, kdy se odpoutáš od ostatních vjemů a impulsů a ponoříš se plně do vnitřní i okolní reality, soustředíš se opravdu jen na to, co se teď a tady děje. Ještě jiná koncentrace nastává u člověka, který se probudí a vpluje rovnou do zvuků s čerstvým vědomím. Vnímá je mnohem intenzivněji. S tím počítáme a budeme mít v galerii lůžkovou úpravu.

Druhou mimořádnou akcí bude květnový Sluchátkový festival, o co půjde?

Tato akce se pětkrát konala v Praze, v Ostravě bude poprvé. Podstata spočívá v tom, že jak interpret, tak posluchač slyší hudbu jen prostřednictvím sluchátek…

To musí být velký zážitek i pro nezainteresovaného návštěvníka, když je na koncertě ticho a vidíme pouze zaposlouchané lidi…

Půjde o jedenáctihodinový maraton, který bychom mohli s trochou licence oproti Noční směně nazvat denní směnou. Hraje se teď a tady, v půlhodinových blocích. Začneme ve 13 hodin, skončíme před půlnocí. Na místě nebude klasická zvuková aparatura, vystupující budou mít k dispozici mix, ze kterého mají možnost se slyšet. Účast přislíbili sóloví kytaristi, jsem rád, že po dlouhé době u nás vystoupí například Johan, ale i různí elektronici a hlukaři. Žánrová všehochuť. Mezi výraznými hosty bude i Vladimír Hirsch, Michal Zbořil nebo členové Gin&Platonic.

Jak široký hudební záběr můžeme čekat a pro jaké publikum?

Je to příležitost mimo jiné i pro rodiny s dětmi, které si mohou během odpoledne zajít třeba jen na část produkce. Byl jsem překvapeným svědkem toho, jak rodiny spokojeně vstřebávají i hudbu, která není posluchačsky zrovna vstřícná. Právě tím, že je slyšet přes sluchátka, kde si hlasitost upravuje každý podle sebe a nezaznívají žádné vnější vlivy, tak tu půlhodinu ji vydrží poslouchat.  I těhotné maminky byly spokojené. A škála je pestrá od ambientu až po totální hlukařiny. Mezi tím kytaristi vařící s krabičkami. Kdo si najde odpoledne na dvě hodiny čas, tak stihne čtyři věci a každá bude jiná. A pak můžeš mít štěstí třeba na Vladimíra Hirsche, který se pohybuje mezi temnou elektronikou, industrialem a vážnou hudbou. Nikde nezapadá tak úplně, takže žádné z těchto prostředí jej nepřijalo za svého. Ale své publikum oslovuje po celém světě.

V čem podle tebe spočívá největší kouzlo sluchátkové zkušenosti?

Jde o specifický stav vnímání zvuků jak z pohledu hráče, tak posluchače. Nevšední stav koncentrovanosti tady spočívá v tom, že člověk odbourá veškeré další vjemy a začne se cítit svébytně uprostřed hudby. Zatímco doma bych si za sebou nikdy nepustil deset elpíček, bylo by to příliš, tady to naopak je možné. V naprosté svěžesti se seznámíš se spoustou věcí, které je možno velmi intenzivně prožít už jenom díky tomu, že jsou to věci, které posloucháš přímo do sluchátek a od kterých nelze nikam utéct. Ani v Praze nás nebylo mnoho, kdo absolvoval Sluchátkový festival celý, takže jsem zvědav, zda se v Ostravě najde aspoň hrstka takových nadšenců. V každém případě, musíme to zkusit.

Martin Jiroušek | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.