Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Divadlo S Janou Ryšlavou o MOVE Festu 2018: Technologie přinášejí tanci další možnosti rozvoje

S Janou Ryšlavou o MOVE Festu 2018: Technologie přinášejí tanci další možnosti rozvoje

11.5.2018 Divadlo

S Janou Ryšlavou, tanečníci, choreografkou, pedagožkou a dramaturgyní taneční sekce Cooltouru, jsem se sešla v průběhu příprav na každoroční festival MOVE Fest, který v Ostravě propukne již 23. května a potrvá pět dnů. Co se vlastně odehrává „v zákulisí“ takového tanečního festivalu, čím bude letošní ročník výjimečný a proč by si ho diváci neměli nechat ujít – na to vše a mnohem více přišla řeč během společné snídaně.

Zvětšit obrázek

Organizátorka festivalu Move Fest Jana Ryšlavá.
Foto: Petr Kiška

Tématem letošního ročníku MOVE Festu bude Tanec – Nová média – Technologie. Jakou roli podle tebe hrají nová média a technologie v současném tanečním světě, ať už v rámci představení či tréninku tanečníků?

Technologie používáme v každodenním životě stále více a pomáhají nám. V tanečním tréninku pak technologie přispívají k rozvoji tanečníka. Třeba už jen tím, že se může nahrát na video a sám sebe zkorigovat a rozvíjet se vlastním feedbackem. A nejen to, takových technologií je samozřejmě víc. Taneční svět potřebuje reagovat na současné dění, a proto musí i představení reflektovat nové možnosti, aby se někam dále rozvíjela.

Od prvního ročníku až do současnosti MOVE Fest jistě prošel nějakým vývojem. Co se za tu dobu zlepšilo a co je naopak náročnější?

První ročník byl velmi jednoduchý z hlediska dramaturgie a výběru představení, protože tu delší dobu nebyl žádný taneční festival, takže vlastně stačilo vybrat to nejlepší z taneční scény za posledních pár let. Ale zároveň bylo v prvním ročníku těžké diváky přesvědčit, že současný tanec má své místo a má smysl. Teď se karta tak trochu obrátila – diváci mají svá očekávání a na MOVE Fest se těší, takže festival už má svou diváckou základnu. Zároveň je náročnější vybrat téma festivalu a potažmo představení, která by se vešla do tematického rámce a udržela si kvalitu, kterou chceme divákům nabídnout. Vždy nás povzbudí, že se ozývá spousta souborů, a to i ze zahraničí, a samy od sebe nám nabízejí svá představení. Takže i mezi performery a tanečníky má MOVE Fest své jméno.

Čím může letošní MOVE Fest zaujmout nezasvěceného diváka, který toho o tanci moc neví?

Tím, že tématem tohoto ročníku je Tanec – Nová Média – Technologie, nabízí se tanec rozšířený o nějakou další složku, ať už velmi propracovaná světla, projekce, unikátnost v propojení jednotlivých elementů a podobně. Technologie nabízí větší „wow efekt“ a je svým způsobem divákovi přístupnější než čistě taneční představení, při kterém je třeba být hodně otevřený a vnímavý vůči pohybu. Všechna představení mají silnou vizuální složku, což nabízí velkou svobodu v tom, že divák nemusí hned všechno pojmenovávat a interpretovat, ale může na sebe představení nechat působit a odnést si svůj vlastní zážitek. Nezasvěcený divák by letos mohl začít představením Kolaps souboru Losers Cirque Company, které zajistí správnou dávku adrenalinu, rodiny s dětmi by mohlo zajímat představení Medvěd, který plul na kře Jany Burkiewiczové.

Z představení Losers Cirque Comapany Kolaps. (Foto: F. Kortmann)

Co je klíčem k výběru interpretů a produkcí pro festivalový line-up?

Představení samozřejmě vybíráme podle tématu, pak také sledujeme, zda přináší něco nového, například nové pojetí dané tematiky. Zajímá nás zpracování, dramaturgická linie v rámci představení a v neposlední řadě kvalita interpretace. Než představení předložíme divákům, vždy ho posuzujeme jako celek a snažíme se je vidět naživo, abychom zjistili, jak působí na nás.

Letos dojde poprvé také k rozšíření festivalu do slovenských Košic – jak se taková expanze podařila?

Při poslední návštěvě centra Tabačka Kulturfabrik v Košicích jsme zjistili, že jsou na tom podobně jako my v Ostravě před pěti lety. S Tabačkou i Prostorem současného tance spolupracujeme a napadlo nás společně nakopnout současnou taneční scénu v Košicích. Věděli jsme, jak náročné jsou začátky s přípravou komunikační strategie a proma a zároveň s košickým týmem sdílíme stejné názory – třeba jak šetřit na věcech, které nemusí být nutně drahé. Rozhodli jsme se tedy využít společné komunikační strategie a promo. S Košicemi toho máme společného mnohem více, sdílíme společné hodnoty, co se týče kvality festivalu a jeho hlavního sdělení, Košice jsou Ostravě podobné i skladbou obyvatelstva a velikostí. Musím ale dodat, že programy ostravského a košického MOVE Festu jsou odlišné.

Jak to bude letos s doprovodným programem? V předchozích ročnících si mohli účastníci vybírat z workshopů či přednášek – plánujete je i tento rok?

Diváci rozhodně nepřijdou o workshopy, letos se o ně postarají členové Losers Cirque Company. V sobotu dopoledne budou učit workshop pozemní akrobacie Jindřich Panský a Víťa Ramba, odpolední workshop párové akrobacie povedou Martina Illichová opět s Víťou Rambou. A protože letos slavíme páté výročí MOVE Festu, bude se v sobotu po představení WOW konat narozeninová párty.

Sonia Ferienčiková v představení Everywhen.

Zvenčí vypadá organizace festivalu poměrně nekomplikovaně, realita ale bývá jiná. Co bys zhodnotila jako nejnáročnější na celém procesu organizace takovéto akce?

Nejnáročnější je asi zkombinovat všechny elementy – vymyslet si téma a báječnou dramaturgii je ta rozletová a kreativní část, ale potom přichází další fáze. Občas je hodně těžké umět najít kompromis a upustit od některých věcí, aby bylo možné zajistit festival finančně. Musíme také najít balanc mezi tím, jak prezentovat festival jako celek, abychom zažehli zájem diváků a zároveň aby to pořád bylo v něčem nové a rozvíjející. Také musíme udržet komunikaci mezi sebou v týmu a mít jednotný přístup, což je někdy těžké vzhledem k tomu, že každý vnímá představení velmi individuálně.

V posledním rozhovoru pro Ostravan před dvěma lety jsi uvedla, že čeští diváci mají obecně ze současného tance obavy. Zdá se ti, že se situace změnila?

Určitě je znát proměna ve skladbě obecenstva i v přístupu, spousta diváků se oprostila od toho, že musí hned všechno interpretovat, a raději nechají představení na sebe působit. Řada z nich se vrací s tím, že si to vlastně moc užili, když odložili tuhle nutnost pojmenovávat a interpretovat. Strach pomáhají odbourat i diskuze po představení, kde diváci mohou sdílet, co se jim líbilo, nebo naopak nelíbilo, a dochází tak k interakci mezi performery, tvůrci a diváky. V rovině workshopů zažívá poslední dobou boom tzv. chytrý přístup k tělu, ať už jsou to následovníci Petra Růžičky z Pohyb je život, akrojóga, cirkusové disciplíny a jiné. Takže povědomí mezi diváky rozhodně vzrůstá.

Co tobě osobně přinesla zkušenost s organizací festivalu? Čím tě obohatila a co ti naopak vzala?

Organizace MOVE Festu mi přinesla jiný pohled na tvorbu a prezentaci věcí a určitě i jiný pohled na diváka. Dala mi spoustu nových přátelství, nových situací, určitě to posílilo mou schopnost rozhodovat se a vybírat. Také jsem se mohla podílet na vytváření zázemí pro současný tanec a zanesení Ostravy na mapu současného tance v Česku. A co mi to vzalo? Mám mnohem méně času na vlastní tvorbu, méně času na rodinu a přátele. Ale čím je toho společného času méně, tím je intenzivnější, což vlastně souvisí i se schopností třídit podstatné a nepodstatné věci.

A na závěr – jak vnímáš nová média a technologii ve svém životě?

Pro mě je rozvoj technologií o překračování sebe sama, o udržení tempa a nezabřednutí do absolutních stereotypů. Jenže čím více necháváme přemýšlení na technologiích, tím více se vzdalujeme procítění vlastního těla v daném okamžiku, takže je důležité hledat tu křehkou hranici mezi opravdovým prožitkem a chytrým využíváním technologií. Je to jako s ohněm – dobrý sluha, zlý pán.

Tereza Cigánková | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.