Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Znám spoustu lidí, kteří na Colours jezdí kvůli divadlům, říká dramaturg divadelní scény Jiří Moravčík

Znám spoustu lidí, kteří na Colours jezdí kvůli divadlům, říká dramaturg divadelní scény Jiří Moravčík

25.6.2019 Divadlo

Festivalový gigant Colours of Ostrava není pouze o pestré směsici hudebních žánrů, každoročně potěší i příznivce divadla. Jak to bude letos s jejich nabídkou, vysvětluje dvorní dramaturg divadelní scény sídlící v Gongu Jiří Moravčík. K vidění zde budou špičky tuzemské scény a své místo v dramaturgii najdou i kusy spjaté s Ostravou, jako je třeba nonverbální inscenace Goršek za účasti bývalého kolotočáře Šimečka, tedy Šimona Plisky, nebo ostravsky laděný Proton.

Zvětšit obrázek

Dramaturg divadelní scény Colours a hudební publicista Jiří Moravčík.
Foto: Tomáš Dudyn Václavek, ov-kluby.net

V jakém duchu je letos na Colours koncipována divadelní scéna?

Jako každý rok. V přátelském, návštěvnicky vstřícném a lehce poučujícím…

Uvidíme například 420PEOPLE & Please The Trees, Losers Cirque Company, přijede Simona Babčáková, Divadlo Vosto5, Goršecke Narodnie Akademične Teatr… podle anotace bude k vidění současný tanec, nový cirkus, improvizace, jevištní rozhlasová reportáž i divadlo s maskami, což je velice pestrý formát.  Bylo od počátku zamýšleno představit co nejpestřejší paletu divadelních žánrů?

Ano, cílem byla určitě pestrost, související s koncepcí festivalu a jeho filosofií propojování zábavy s nadčasovým uměleckým sdělením.

Z velké čáti se vracíte k divadelním souborům, které už na Colours byli k vidění. Proč? Není už z čeho vybírat, anebo jsou pořád tak dobří, že by byla škoda o ně přijít?

Ono to opravdu může někomu přijít jako dramaturgická bezradnost a sázka na jistotu, ale odpověděl jste za mne – věčná škoda je nevidět. Kolapsem jsem hodlal uzavřít trilogii s Losers Company, navíc představení technickou náročností odpovídá prostoru Gongu víc než předtím a Colours si bez VOSTO5 nedokážu představit. Proton uvedou kluci v inovované verzi a inscenaci pravděpodobně čeká brzy derniéra, takže jsem neváhal.

Která představení by si divák rozhodně neměl nechat ujít, i když jde hlavně na hudební festival?

Omlouvám se, nechci se z vaší otázky vykrucovat, ale všechna představení jsou skvělá a v lecčems výjimečná, tudíž každé stojí za to. Chápu, že ve čtvrtek a sobotu, kdy v Gongu a šapito půjdou divadla proti sobě, nebude lehké se rozhodnout, ale jsme na festivalu…

Rád bych se zastavil u souboru Goršecke Narodnie Akademične Teatr, pod kterým se skrývají absolventi AMU, mimo jiné Šimon Pliska, dobře známý ostravskému publiku z vystupování ve Staré aréně. Představení Goršek ostatně slavilo velký úspěch na loňském ročníku festivalu Cirkulum v Porubě. V čem podle vás spočívají jeho kvality a jak se stalo, že bude k vidění i na Colours of Ostrava?

Jsem hlavně hudební publicista a divadlo mám za celoživotní koníček, takže jsem nikdy neskrýval, že se neváhám obracet pro rady na spřízněné divadelníky a přátele, kteří se na scéně orientují daleko víc. U Goršeka do sebe zapadlo doporučení mého dlouholetého spolupracovníka a kamaráda Davida Mírka a moje následné nadšení z představení.

Myslíte si, že divadelní scéna může do jisté míry konkurovat hudební nabídce Colours?

Takhle neuvažuji a neviděl bych to tak ani v případě, kdyby šel divadelní program proti hudebnímu, což na Colours v co největší míře eliminujeme. Ale je pravda, že znám spoustu lidí, kteří na festival jezdí kvůli divadlům a kvůli Meltingpotu. Během koncertů výjimečných hudebníků si pak doplňují názorové spektrum. Což mě přijde skvělé a pro Colours příznačné.

V čem si myslíte, že je divadlo jako umělecký druh v dnešní době unikátní?

Žijeme ve velmi divné a rozjitřené době, kdy namísto toho, aby se politické elity snažily příkopy vzájemného neporozumění zasypávat, tak je populismem, relativizováním pravd a odvěkých hodnot za účelem svého prospěchu prohlubují. Útočí na nás fake news, valí se na nás cílené rasistické a nacionalistické lži a pro mnohé je hodně těžké se v dnešku orientovat. Takže jakýkoliv proud zdravého rozumu a přemýšlení, jakékoliv umění, které nám pomůže zakotvit v tom správném přístavišti, jsou pro naši duševní hygienu a život nezbytné. V tomhle směru zůstává divadlo s jasným názorem proneseným v přímém kontaktu s publikem nenahraditelné.

Martin Jiroušek | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.