Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Jiří Močička z festivalu Jazz ve městě: Otevíráme se širšímu spektru publika

Jiří Močička z festivalu Jazz ve městě: Otevíráme se širšímu spektru publika

24.7.2019 Hudba

Program pečlivě poskládaný tak, aby představil nejen mladé talenty, ale i zkušené a etablované kapely a interprety. Takový bude letošní festival Jazz ve městě, který začíná ve Frýdku-Místku už ve čtvrtek 25. července a po tři dny zaplaví jazzovou hudbou areál bývalé textilky Slezan. Letos vystoupí například kapela -123min., vynikající jazzová zpěvačka Marta Kloučková, čerstvý majitel žánrového Anděla Floex, Ondřej Štveráček Quartet a další. O festivalu jsme si povídali s jeho dramaturgem a produkčním Jiřím Močičkou.

Zvětšit obrázek

Dramaturg frýdecko-místecké přehlídky Jazz ve městě Jiří Močička.
Foto: Vanda Dusová

Tři dny, dvě scény, devět jazzových a multižánrových hudebních uskupení v industriálním areálu bývalého Slezanu na Těšínské ulici. Takový bude letošní Jazz ve městě. Jak jsi spokojen s jeho dramaturgií a co všechno se povedlo či nepovedlo?

Letos se nám především povedlo přivézt skvělého britského altsaxofonistu a rapera Soweto Kinche, který dvakrát získal cenu Mobo a BBC a vystupuje na předních nejen jazzových festivalech po celém světě. Oslovili jsme ho už na minulý ročník, ale bohužel jsme to nestihli dotáhnout do konce, takže konečně. Nevyšla snad jen Dorota Barová, se kterou jsme se termínově nepotkali, ale to doufám v příštím roce napravíme. Pak jsou zde ještě sny, ale o těch raději mluvit nebudu (úsměv).

V sobotu například vystoupí Ondřej Štveráček Quartet. Co můžeme od předního českého saxofonisty očekávat?

Ondřej Štveráček bude na festivalu již podruhé, tentokrát v sestavě s Tomášem Barošem, Stanislavem Máchou a Markem Urbánkem. Bude se jednat převážně o skladby z nejnovějšího alba The Ondřej Štveráček Quartet (mostly) plays Standards, takže zazní kultovky jako Summertime nebo Naima od Johna Coltranea, ale i autorské skladby.

Talentované české muzikanty mladé generace můžeme slyšet v triu TRIPlay. O jaké muzikanty se jedná a co je jejich doménou?

Jedná se původem o místního pianistu Honzu Uviru, v poslední době známého především jako sidemana Laca Decziho, Kryštofa Tomečka a Marka Urbánka, po němž by se letos festival dal pojmenovat. Kromě TRIPlay hraje jako sideman i v kvartetu Ondřeje Štveráčka a Marty Kloučkové, což samo o sobě bude zážitek, který stojí za to zvláště pro ty, co ho ve čtvrtek uslyší v hip hopově a elektronicky laděné Zorbě (úsměv). Takže pokud chcete vidět Marka Urbánka v různých hudebních polohách a zjistit, co s Honzou Uvirou a Kryštofem Tomečkem vymysleli, je to ideální příležitost.

Na festivalu letos vystoupí i Marta Kloučková, jedna z nejlepších současných jazzových zpěvaček. Určitě máš naposloucháno její album Loving Season, které v loňském roce patřilo k nejzajímavějším nahrávkám, je tomu tak?

Nerad bych to srovnával, ale když to vezmeme čistě subjektivně, je to pro mě jedno z klíčových alb poslední doby, naposledy jsem se takto „zastavil“ u I´m the Wind od Ochepovského, kterého jsme měli na festivalu minulý rok. Je to multižánrové album, které posluchače neustále překvapuje.

Naprosto s tebou souhlasím! V jaké sestavě se Marta objeví? Na jejím albu přece jen hostuje celá řada špičkových muzikantů…

Konkrétní sestava pro koncert na Jazzu ve městě bude kvartet  Marty Kloučkové ve složení Vít Křišťan, Jan Fečo, Marek Urbánek s hostem Davidem Dorůžkou.

To zní lákavě. Na které další kapely letošního ročníku bys ještě nalákal a upozornil?

Samozřejmostí jsou -123min., ty by si diváci neměli nechat ujít. Já osobně se hodně těším na Floexe, který přijede se svým novým albem (projektem) A Portrait Of John Doe, za které získal žánrového Anděla v kategorii alternativa a elektronika.

Podporujete také domácí jazzovou scénu? Objeví se na festivalu vycházející talenty z regionu?

Honzu Uviru už asi za „vycházejícího“ počítat nemůžeme (úsměv). V uplynulých ročnících jsme dělali menší promokoncerty na různých místech ve Frýdku-Místku, kde hráli třeba Jazzcake a další mladé kapely. Jazz ve městě měl léta podobu festivalu, který se odehrával v klubech a na různých místech ve Frýdku-Místku, ale chtěli jsme ho více dostat ven pod širé nebe. Abychom mohli zachovat počet interpretů a nedocházelo k dlouhým přesunům diváků, rozhodli jsme se v loňském roce udělat festival na jednom místě, takže jsme od těchto koncertů upustili. V budoucnu bych chtěl udělat open call pro muzikanty, kteří by si u nás rádi zahráli. Ideálně samostatnou stage z přihlášených kapel.

Jak se vám vegetuje v prostoru bývalé textilky? Je to přece jen velmi ojedinělé prostředí na pořádání koncertů? Jsi spokojen s jeho akustickými dispozicemi?

Jako Kultura FM se snažíme bývalé textilky ve Frýdku-Místku oživovat už léta různým programem. Každoročně pořádáme Pivopění a v loňském roce se na Těšínskou přestěhoval na rok i divadelní festival Odpoutaná scéna. Slezanské textilky mají své ojedinělé kouzlo, některé budovy jsou z konce 19. století. Jednou z nich je i stará elektrárna, která má nádhernou skleněnou půlrozetu a přesně pod ní se nachází jedna z našich scén. Akusticky zásadní problém není, obě scény jsou v otevřeném prostoru, horší je to uvnitř budov, kde je obrovské echo.

Má festival podporu z veřejných institucí? Jak těžké je obhájit jeho existenci?

Festival má finanční podporu přímo od statutárního města Frýdek-Místek, které je zřizovatelem Kultury FM, pořadatele festivalu. Vážíme si jejich podpory a důvěry v naši dramaturgii.

Chodíš se inspirovat také na jiné podobné festivaly? Které rád navštěvuješ?

Pokud zůstaneme pouze u jazzu, je to určitě ostravský Jazz Open, na kterém jsem vyrostl, když čas dovolí, tak Jazz Dock, ostravský Dock a bohužel již zaniklá Pjetka.

Dává Jazz ve městě prioritu konkrétním jazzovým odnožím, nebo je hlavní filozofií festivalu spíše žánrová rozmanitost?

V posledních dvou letech se snažíme, aby se festival stal žánrově rozmanitějším, zveme projekty, které jsou fúzí nebo jsou na hranici jazzu, popřípadě jsou jazzem třeba jen lehce ovlivněny, jako tomu bylo v loňském roce u Beránků a vlků. Doufám, že se tím otevíráme širšímu spektru publika.

Kdo tě letos hudebně nejvíc zasáhl a oslovil?

Kromě Marty Kloučkové mě na podzim roku 2018 zaujalo nové album ostravského pianisty Honzy Kavky Past Stories, které stejně jako Loving Seasons Marty Kloučkove obsadilo druhé místo v rámci České jazzové sklizně za rok 2018.

Je ve Frýdku-Místku dostatek žánrových fanoušků v jazzové oblasti? Jak jsi spokojen s návštěvností festivalu během posledních pár let, kdy pro něj pracuješ?

Frýdek-Místek je město jazzu nakloněné, fanouškovská základna je zde rozvíjena už dlouho. Hodně se o to zasloužil klub Stolárna a doufám, že taky trochu Jazz ve městě (úsměv).

Jaké je tvé největší přání s ohledem na letošní festival?

Vyprodaná Těšínská 2292, 738 01 Frýdek-Místek (úsměv).

To vám moc přeju a těším se naslyšenou!

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.