Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Spectaculo Interesse otevřelo bránu do budoucnosti divadla. Hlavní cenu si odvážejí Španělé

Spectaculo Interesse otevřelo bránu do budoucnosti divadla. Hlavní cenu si odvážejí Španělé

5.10.2019 08:26 Divadlo

Herecké, loutkářské i loutkoherecké vrcholné výkony, využívání nemodernější audiovizuální techniky, projevy vrcholného pohybového, tanečního i výtvarného umění, schopnost komunikace tvůrců se všemi věkovými skupinami – to vše a ještě mnohem více mohli zažít návštěvníci letošního ročníku mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interesse, jenž vyvrcholil v pátek slavnostním předáním cen. Hlavní cenu za nejlepší představení letošního ročníku porota udělila španělskému souboru Zero en Conducta za inscenaci Eh Man He (Mechanismus duše).

Zvětšit obrázek

Z vítězného představení Eh Man He.
Foto: Roman Polášek

Tradiční loutkářské řemeslo se v letošním ročníku festivalu prezentovalo spíše v doprovodném programu v amfiteátru Divadla loutek (s výjimkou pohádky Kocour v botách, kterou soubor Buchty a loutky z důvodu nepřízně počasí musel odehrát ve Staré aréně, kam se část natěšeného publika vůbec nevešla). Největšímu zájmu ostravské veřejnosti se ovšem těšila navýsost profesionální show Divadla bratří Formanů Deadtown, která sice světlo světa spatřila již před dvěma lety, ale Ostrava ji díky organizátorům loutkářského festivalu, kam žánrově vůbec nepatří, spatřila až letos. Western spojený s kabaretem a odehrávající se ve speciální stavbě postavené na výstavišti Černá louka vidělo několik set diváků.

Z představení The House. (Foto: Roman Polášek)

Mezi nejzajímavější představení druhé poloviny oficiálního soutěžního programu patřila parodie na horor The House dánského souboru Sofie Krog Theatre, spojující v sobě prvky černého humoru a loutkové i filmové podívané. Zejména loutkáři ocenili práci s maňásky.

Také španělský soubor Zero en Conducta ve svém druhém festivalovém představení Eh Man He potvrdil vrcholnou úroveň. Tentokrát šlo o předvedení schopností lidského těla v pohybovém a tanečním divadle spolu s uměním vedení loutky-panáka v životní velikosti. Nejdojemnější okamžik tohoto představení přišel ve chvíli, kdy loutka vedla živého člověka.

Pověst o ikonopisci Dionisijovi. (Foto: Roman Polášek)

Mezi festivalová zklamání patřilo vystoupení slavné izraelské dramatičky, loutkářky, kabaretiérky Michal Svironi. Její Mein Kind – The Fantastic Cabaret of The Dictators Mom vzbudil velmi vysoká očekávání, která se bohužel nenaplnila. Podobně tomu bylo i s ruským souborem Teremok – Vologda Regional Puppet Theatre, který přivezl Pověst o ikonopisci Dionisijovi. Ruští loutkáři předvedli prvky loutkového divadla, které jsou již dávno překonané, a nepodařilo se jim ani navzdory slibnému tématu navázat bližší kontakt s publikem.

Z představení ŠŠŠŠ. ŠŠŠ. HŮŮŮ. HAF. (Foto: Roan P

K vrcholům soutěžní části festivalu patřilo také představení Naivního divadla Liberec s názvem ŠŠŠŠ. ŠŠŠ. HŮŮŮ. HAF. Divadlo určené dětem od dvou let výše oslovilo i nejstarší publikum hravostí, poetičností a jednoduchostí. Příběh dvou psíků hrajících si s vláčky ukázal sílu vycházející z jednoduchosti.

Z představení La Caputxeta Galactica. (Foto: Roman Polášek)

Závěrečné představení hlavního programu, La Caputxeta Galactica, předvedl španělský soubor Insektotropics. Multimediální jevištní inscenace vycházející z příběhu Červené Karkulky v sobě spojuje umění z nejrůznějších žánrů. Členy souboru jsou výtvarníci, hudebníci, specialisté zabývající se počítačovou videotechnikou, filmaři i hudebníci a také vynikající výtvarníci. Nechybí však ani živý herecký projev, ba i na místě vznikající výtvarný artefakt. To vše se pak promítlo do neobyčejně působivé podívané o tom, v čem je síla fantazie a tvořivosti, ale také síla přátelství a cesty za svým snem. Ta nějak bude vypadat živé umění příštích staletí.

*

Výsledky 13. ročníku festivalu Spectaculo Interesse

Tříčlenná odborná porota ve složení předsedkyně poroty Kateřina Lešková Dolenská (ČR), Marek Waszkiel (Polsko) a Martina Maurič Lazar (Slovinsko) vybírala z 23 soutěžních představení. Nakonec se porota rozhodla udělit kromě jedné hlavní ceny a tří individuálních také tři čestná uznání.

Hlavní cenu za nejlepší představení letošního ročníku porota udělila španělskému souboru Zero en Conducta za inscenaci Eh Man He s podtitulem Mechanismus duše.

Cenu ředitelky festivalu Spectaculo Interesse získala za „otevírání divácké fantazie“ inscenace pro děti Una Storia Sottosopra souboru La Baracca – Testoni Ragazzi (Itálie). Cenu náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje získal za „plnokrevný herecký projev a za inspirativní využití loutkářských prostředků“ v inscenaci Goon: Krvavá pomsta divadelní spolek IDDQD (ČR).  Cenu náměstka primátora Statutárního města Ostrava obdržel za „intimní umělecké uchopení současného tématu“ v inscenaci Invisible Lands soubor Livsmedlet Theatre, Grus Grus Theatre ry (Finsko).

Čestná uznání obdržely tyto soubory: Divadlo Alfa (ČR) za „divadelní uchopení tématu a precizní hereckou a animační interpretaci“ v inscenaci Alfa farma, Loutkové divadlo Lublaň (Slovinsko) za „silné humánní poselství, realizované minimalistickými prostředky“ v inscenaci o dětech a pro děti Nekje Drugje a Naivní divadlo Liberec (ČR) za „vytvoření divadelního světa srozumitelného a blízkého nejmenšímu divákovi“ v inscenaci ŠŠŠŠ. ŠŠŠ. HŮŮŮ. HAF.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.