Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Prodaná nevěsta v Těšínském divadle je především výbornou a vkusnou zábavou

Prodaná nevěsta v Těšínském divadle je především výbornou a vkusnou zábavou

24.11.2019 Hudba

Těšínské divadlo připravilo na sobotní premiéru jeden z inscenačně nejnáročnějších titulů za několik posledních let. Uvedení Prodané nevěsty Karla Sabiny a Bedřicha Smetany vychází z rané verze tohoto díla. I když se jedná o komickou zpěvohru, nejde o prvoplánovou legraci. V textu libreta je skryt i satirický tón.

Zvětšit obrázek

Zleva Ewa Kus, Vítězslav Kryške a Ondřej Frydrych.
Foto: Karin Dziadková

Komická zpěvohra Prodaná nevěsta v Těšínském divadle je společným projektem České scény a Loutkové scény Bajka. Upravovatel textu a režisér inscenace Petr Kracik, se kterým na konečné podobě inscenace spolupracovala dramaturgyně Simona Křístková, vycházel z původního libreta Karla Sabiny pro operu Bedřicha Smetany a nechal se také inspirovat legendární inscenací Divadla DRAK z Hradce Králové.

Hudbu Bedřicha Smetany upravenou pro inscenaci DRAKu Jiřím Vyšohlídem zde navíc pro potřeby Těšínského divadla dále upravil Zbigniev Siwek. Hudební nastudování je dílem Miroslava Lišky, scénu a loutky navrhl Miroslav Milfajt. Kostýmy navrhla Marta Rozskopfová. Účinkující tančí v choreografii Jaroslava Moravčíka, kterému asistovala Gabriela Klusáková.

Z inscenace Prodaná nevěsta. (Foto: Karin Dziadková)

Inscenace, ve které účinkuje 56 herců, loutkoherců, tanečníků, zpěváků a hudebníků, je v mnoha ohledech výjimečná. Nejde jen o počet účinkujících. Jde především o multižánrovou inscenaci, ve které se prolínají žánry divadla loutkového, činoherního, hudebního, pohybového a tanečního se všemi prvky, které tyto divadelní druhy obnášejí. Mnozí herci obdivuhodně tančí i zpívají a dokládají tím velké schopnosti nejen činoherního, ale i muzikálového herectví. A nechybí ani výrazná výtvarná složka.

Asi hodinová podívaná obsahuje všechny slavné árie, sólové i sborové výstupy, dramatické situace obsažené v příběhu lásky a vytouženého manželství Jeníka a Mařenky, v dohazovačském úsilí Kecala i v osudu nepříliš disponovaného Vaška. Velmi podstatnou součástí děje je cirkusové vystoupení kočovných komediantů s využitím kouzel loutkového a jarmarečního divadla.

V roli Mařenky vystoupila v premiéře členka Bajky polské národnosti Ewa Kus (pro reprízy alternovaná Bárou Vidomskou j. h.). Jeníka zahrál Ondřej Frydrych, který má také alternanta v osobě Jiřího Krupici. Ondřej Frydrych se více drží klasického činoherního žánru, ale jak již bylo řečeno, dobře tančí i zpívá. Ewa Kus jde cestou mírné groteskní stylizace. V tom jí sekunduje Zdeněk Klusák ve výrazném provedení dohazovače Kecala.

Z inscenace Prodaná nevěsta. (Foto: Karin Dziadková)

Nejvyšší míru stylizace využívá Tomáš Hába coby Vašek. Tento herec si musí dávat pozor na to, aby v průběhu repríz ve svých komických výstupech nesklouzl do pitvoření (má k tomu velice blízko).

Rodičovský pár Mařenky tvoří Miroslav Liška jako sedlák Krušina a Šárka Hrabalová jako jeho žena Ludmila, otce Jeníka a jeho nevlastního bratra Vaška hraje Vítězslav Kryške, Vaškovu matku a Jeníkovu macechu Hátu svěřil režisér Lence Waclawiecové. Všichni čtyři se úspěšně drží spíše klasického psychologicko-realistického herectví. V tlupě komediantů byla nejvýraznější Daniela Sedláčková v roli Esmeraldy (alternovaná Annou Polcrovou j. h.), a Miloslav Čížek coby Indián.

Živý orchestr pod vedením Tomáše Treichla bravurně zvládá doprovod pěveckých i tanečních čísel a zároveň vytváří hudební kulisy pro cirkusové představení.

Z inscenace Prodaná nevěsta. (Foto: Karin Dziadková)

Sborová pěvecká čísla znějí nejlépe v případech, kdy jde o ženský sbor, případně společný, menší rezervy má sbor mužský, a to zejména v dynamice a v artikulaci. Mluvní složka vůbec by zasluhovala větší řemeslnou pečlivost – všichni účinkující sice v premiéře odevzdali maximum energie a emocí, nicméně ve vypjatých scénách místy ke škodě srozumitelnosti textu.

Choreograf Jaroslav Moravčík nezapře příslušnost ke klasickému slovenskému folkloru, a tak se mu do tanečních čísel dostávají prvky lidového slovenského tance. Také stavba jednotlivých skupinových tanců vrcholí opakovaně efektní společnou pózou, někdy však tento přístup působí stereotypně a menší míra této efektnosti by v plynulejším prolínání prospěla dramatickému (i komediálnímu) účinku následujících činoherních situací.

Z inscenace Prodaná nevěsta. (Foto: Karin Dziadková)

Výsledný tvar je však i navzdory těmto drobným rezervám vkladem do debaty o multižánrovém divadle. Je výborným hudebně-zábavným divadlem s dodrženou vysokou mírou vkusu.

Na reprízách a zájezdových představeních  lze očekávat dlouhé ovace publika ve stoje, jak tomu bylo i při premiéře. Těšínské divadlo má díky Prodané nevěstě další velmi třpytivý šperk v pokladnici svých inscenačních úspěchů.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.