Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Akce Janáčkova filharmonie – Leila Josefowicz – housle

Janáčkova filharmonie – Leila Josefowicz – housle

Kino Vesmír
Moravská Ostrava a Přívoz
13.03.202519:00 hod.
Informace o ceně: 460,- / 430,- / 200,- / 100,- 100,- učitel ITIC, student ISIC, dítě a student do 19 let 50% sleva ZTP, ZTP/P, senior nad 65 let

Vášnivé zaujetí pro soudobou hudbu a nadšení z provozování nových kompozic je charakteristickým rysem umění americké houslové virtuosky Leily Josefowicz. Ostravskému publiku se představí v houslovému koncertu „Concentric Paths“ soudobého britského skladatele Thomase Adèse.

Leoš Janáček
Šumařovo dítě, balada pro orchestr podle básně Svatopluka Čecha JW VI/14

Thomas Adès
Houslový koncert „Concentric Paths“ op. 23

Alexandr Borodin
Symfonie č. 2 h moll

Leila Josefowicz – housle
Janáčkova filharmonie Ostrava
Anna Sulkowska-Migoń – dirigentka

Symfonická báseň Šumařovo dítě Leoše Janáčka z roku 1913 vznikla na námět stejnojmenné balady spisovatele Svatopluka Čecha. Vypráví příběh chudého vesnického šumaře, který zemřel v takové nouzi, že po něm zbyly jen housle a malé děcko. Duch šumaře se však v noci vrátí a odnese si s sebou jak housle, tak i duši svého dítěte, aby ho ušetřil bídného pozemského života. Emočně vypjatá skladba s překrásným houslovým sólem se řadí k vrcholným Janáčkovým dílům.

Vášnivé zaujetí pro soudobou hudbu a nadšení z provozování nových kompozic je charakteristickým rysem umění americké houslové virtuosky Leily Josefowicz. Ostravskému publiku se představí v houslovému koncertu „Concentric Paths“ soudobého britského skladatele Thomase Adèse. Podtitul, který lze přeložit jako „soustředné cesty“, je dráždivým a paradoxním slovním spojením, které reflektuje směřování uzavřené do kruhu, odnikud nikam.

Ruský skladatel Alexander Borodin byl v průběhu svého života znám především jako významný vědec v oboru lékařství a chemie. Podobně jako řada jeho současníků se kompozici mohl věnovat jen ve volném čase, což zdržovalo jeho práci, a v době jeho smrti v roce 1887 po něm zůstala řada nedokončených projektů. Druhá symfonie vznikala v letech 1869–1876 paralelně s Borodinovou slavnou operou Kníže Igor a také ona se ve svém programu obrací do ruské historie.