Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Jiří Surůvka vystavuje v divadle a vzpomíná, jak po hercích střílel papírové kuličky

Jiří Surůvka vystavuje v divadle a vzpomíná, jak po hercích střílel papírové kuličky

10.3.2015 00:01 Obraz & Slovo

Jeden z nejúspěšnějších ostravských umělců Jiří Surůvka vystavuje od pondělka v Galerii současné malby v Divadle Antonína Dvořáka. Jeho vizuální dílo už reprezentovalo Českou republiku na slovutném benátském bienále, do ostravského divadla nyní přichází jako Fantom Nejedlého, jak se jeho aktuální výstava jmenuje.

Zvětšit obrázek

Výtvarník a performer Jiří Surůvka.
Foto: Petr Hlubek

Výstavu máte v divadelním foyeru. Co si pamatujete ze své první návštěvy divadla? Sám jsem chodil na dost divokou ostravskou základku (ZŠ Kounicova) a při hromadných návštěvách divadla spolužáci obvykle stříleli po hercích z praků a několikrát i dosáhli přerušení představení. Máte nějaké podobné zážitky ze školních návštěv divadel?

No jasně, já jsem chodil na periferní základku na Místecké 134 v Hrabůvce. Byla to škola pod vítkovickou haldou a většina mých spolužáků byli hornické dcerky a synci z nedaleké kolonie Dolu Maršál Jeremenko. Žádný respekt před jakýmkoliv uměním. Chodili jsme občas do Divadla Petra Bezruče na dopolední představení a normalizační dramaturgie vskutku nestála za nic. Smrt obchodního cestujícího, Příběh opravdového člověka, Čuk a Gek, Nová utrpení mladého W., což byl kus o natěračském učni a chuligánovi. A podobná zvěrstva.

Spolužáci praky sice neměli, ale foukačka z pláště kovového „crayonu“ a střelivo z rozžvýkaného papíru nebo rýže, to udělalo taky svou paseku. „Potrefení“ herci často přerušili akci, nechali rozsvítit a rozzlobeně hrozili ukončením představení. Učitelka pak přidala ultimátum návratu do vyučování a mohlo se pokračovat, ovšem zanedlouho palba začala znovu, jako u Doněcku. Herci úměrně tomu zrychlovali text, až představení degradovalo na úroveň velice rychle čtené zkoušky a do patnácti minut bylo po všem. Což ovšem bylo ze zábavního hlediska mnohem výživnější než původní dvouhodinový kus nějakého sovětského či východoněmeckého autora. Dodatečně se pánům Vochočovi, Jandovi, Sovovi, Žákovi a dalším (na herečky jsme nestříleli) tímto do záhrobí (a jinam) omlouvám.

suruvka2

Zleva pes Emil, Jiří Surůvka a kurátor Martin Klimeš na vernisáži. (Foto: Jiří Zinecker)

Utkvělo vám v paměti nějaké představení, které jste viděl v Divadle Zdeňka Nejedlého? Tedy do roku 1990, kdy byla budova přejmenována na Divadlo Antonína Dvořáka.

Samozřejmě, například v prvním ročníku gymnázia v roce 1976 jsme šli na Shakespearův Sen noci svatojánské a dvě herečky tam hned v prvním dějství předstíraly rvačku a jedné z nich při tom lomcování vypadl ze živůtku prs. Seděl jsem v první řadě a měl jsem to z první ruky. Podobný zážitek, jako měl mladý protagonista z Felliniho filmu Amarcord při slavné scéně s trafikantkou. Taky se mi pak v noci o tom obnaženém poprsí zdálo. Sexu v té době jsme si zrovna moc neužili, takže stačilo málo a obrazotvornost pubertála se rozjela naplno.

Chodil jsem pak ještě dva roky na předplatné do Divadla Zdeňka Nejedlého i do Divadla Petra Bezruče, ale nic podobného jsem už neviděl. Snad jen požářiště Divadla Jiřího Myrona.

To byl hezký požár, bydleli jsme kousek, pamatuji si hasičské houkačky… Ale zpět k Nejedlému. Tohle napsal úlisný veršotepec Petr Bezruč k sedmdesátým narozeninám Zdeňka Nejedlého, to bylo 10. února 1948: „Třicet chybí ještě do sta, třicet let k vzdálené metě, zdráv je nám, pane ministře, všem k radosti proběhněte.“ Věrný stalinista a ministr kultury Nejedlý se stovky naštěstí nedožil, ale leccos se po něm jmenovalo až do sametové revoluce. Jak to máte s Nejedlým vy, do vaší výstavy opravdu vstupuje jako fantom?

Zdeněk Nejedlý byl pro mě salónní ruďoch, který se naneštěstí dožil vlády jedné strany a už jako senilní dědek působil na ministerských postech a jeho vliv na tehdejší kulturu musel být opravdu fantomatický.

suruvka1

Z výstavy J. Surůvky v Divadle Antonína Dvořáka.

Takže Fantom. Podle kurátora výstavy Martina Klimeše je Surůvka „součást městského folklóru v Ostravě“. Cítíte se tak?

Snažím se v posledních letech tomuto „nedobrovolnému poslání“ vyhnout a z kontextu města vymizet, protože to není příjemné přijít někam na vernisáž a vidět ty žlučovité pohledy oficiálních tatrmanů z radnice nebo kulturních zařízení všeho druhu. A takové to označení „pérfórmér“, kterým mě ti kreténi titulují, zní z jejich úst jako „kašpar“ nebo „podumělec“. Což mě vlastně zase přibližuje k divadlu, neboť i herec býval kdysi kašparem. Dneska už ovšem je to v našem městě umělecká elita a ješitnost některých okresních formátů je nebetyčná, ale to najdete u všech regionálních umělců i regionálních snobů obecně.

K městskému folkloru jeden čas patřily i vaše proslulé Kabarety, v nichž jste byl de facto hercem. Nezatoužil jste někdy stát se skutečným činohercem, třeba právě v Nejedlém, pardon – ve Dvořákovi?

No, jako pravý amatér bych nebyl schopen jediné reprízy, protože opakovat roli by mě rozhodně nebavilo, a taky bych si nikdy nezapamatoval text. Musel bych neustále improvizovat, a to by mě brzy vynesli v zubech. Takže, zatoužil jsem být hercem, dokonce jsem si zahrál ve dvou televizních inscenacích a v jednom filmu, ale nikdy ne tady, ale v Praze a Brně. Ve Dvořákovi by mé angažmá bylo asi dost nejedlé…

suruvka3

Z výstavy J. Surůvky v Divadle Antonína Dvořáka.

Na jaký herecký výkon z Kabaretů jste nejvíce hrdý?

Na všechny naše improvizace, které se povedly a u kterých se publikum smálo.

Poraďte imaginární paní, která si o přestávce při operním představení nebude vědět rady s vašimi obrazy. Jak se má s vaším dílem smířit?

Toho se nebojím, lidi stojí ve frontě na sodovku a vínečko a obrazů okolo sebe si nevšímají. Zády k obrazům pak polykají chlebíčky, a to by museli mít třetí oko v týle, aby si nějakých obrazů ve foyeru všimli. Spíše se bojím, že by jim mohlo zaskočit sousto, než nějaké reakce na výstavu.

suruvka4

Z výstavy J. Surůvky v Divadle Antonína Dvořáka.

Tož také vzkaz: „Jezte si klidně svoje chlebíčky!“ A nakonec opět divadlo. Kdy jste tam byl naposledy? A líbilo se vám představení, nebo to skončilo odchodem o pauze?

Naposled jsem byl na balet Barocco&Carmina Burana v tyátru Jiřího Myrona. Nebylo to špatné, tu hudbu mám rád, choreografie byla taková americká, teda myslím tím jako v USA, tam frčí takové to pajcování běžného pohybu s emocionálním akcentem, vypadá to pak nepřirozeně přirozeně… Ale nechtěl bych se tu pouštět na nejistou půdu divadelní kritiky, k čemuž rozhodně nejsem povolaný.

Ostatně, chodím do divadla poslední dva roky poměrně často, na zlevněné vstupenky. A jako každý umělec bych měl být dobrý pozorovatel, ale jsem teď ve fázi pozorování a ještě nemám rezultát. Ten snad uvidíte na další výstavce. Tu v Divadle Antonína Dvořáka dedikuji rodnému městu a jeho obyvatelům obecně.

*

Jiří Surůvka: Fantom Nejedlého. Foyer Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě. Od 9. března do Svátku práce.

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.