Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Divadlo Vynikající inscenace a špičkové herecké výkony. Dream Factory je v polovině a jedna divadelní událost střídá druhou

Vynikající inscenace a špičkové herecké výkony. Dream Factory je v polovině a jedna divadelní událost střídá druhou

1.6.2018 Divadlo

Čtyři z osmi dnů svého trvání má za sebou desátý ročník divadelního festivalu Dream Factory Ostrava. A protože dramaturgie tohoto festivalu je zaměřena na předvedení toho nejlepšího, co se na divadelních jevištích nejen v České republice převážně v předešlém roce urodilo, festivalové publikum zažívá jednu událost za druhou.

Zvětšit obrázek

Snímek z úvodního představení Racek.
Foto: Lukáš Horký

Prolog festivalu se odehrál přitom již v neděli 27. května v Těšínském divadle. Ve spolupráci festivalů Dream Factory a Bez hranic bylo uvedeno stěžejní dílo polského dramatu počátku 20. století, Veselka Stanisława Wyspiańského. Provokativní inscenace režiséra Jana Klaty se stala vrcholem festivalu Bez hranic a nasadila festivalu Dream Factory opravdu velmi vysokou laťku kvality.

Ostravský hlavní program byl zahájen odpoledne v úterý 29. května představením inscenace hry A. P. Čechova Racek v provedení pražského Divadla v Dlouhé. V režii dua SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský) se před očima diváků odehrál tragikomický příběh probouzené a umírající lásky mezi Konstatinem Treplevem (Pavel Neškudla) a Ninou Zarečnou (Marie Poulová). Inscenace vystavěná na nezapomenutelných vizuálních obrazech a pohybových kreacích vychází vstříc vkusu zejména mladého publika, které také po představení dlouho nadšeně aplaudovalo.

Slavnostní zahájení pak proběhlo v úterý večer. Obvyklou a dá se říci tradiční moderátorskou dvojici festivalu ve složení Ondřej Brett a Markéta Haroková tentokrát nahradil herec Národního divadla moravskoslezského a někdejší člen Divadla Petra Bezruče Jiří Sedláček, jenž na jeviště divadelního sálu Domu kultury Ostrava pozval herečku bratislavského divadla Astorka  a čerstvou držitelku Českého lva Zuzanu Kronerovou, která festival umělecky zaštítila, a také primátora Ostravy Tomáše Macuru. Už samotné vystoupení této trojice velmi pobavilo diváky v do posledního místa naplněném hledišti.

Zleva Jiří Sedláček, Tomáš Macura a Zuzana Kronerová. (Foto: L. Horký)

Hosté z Bratislavy, Divadlo Astorka Korzo 90 v čele se Zuzanou Kronerovou, pak zahráli Lásky jedné plavovlásky, opět v režii dua SKUTR. Jevištní adaptace filmu Miloše Formana, Jaroslava Papouška a Ivana Passera dala divákům možnost zapomenout na tento slavný film. Vynikající herecké výkony, režie vyznačující se hravostí na samé hranici hravé posedlosti, která sice vychází vstříc většinovému vkusu, ale humor a vtip, které  je zde zároveň lidové a povznášející, to vše dělá z tohoto divadelního díla nezapomenutelný zážitek.

Z inscenace Lásky jedné plavovlásky. (Foto: L. Horký)

Středeční hlavní program otevřelo Společenstvo vlastníků Divadla Vosto5 Praha. Autor námětu a scénáře a zároveň režisér inscenace Jiří Havelka přenesl do hracího prostoru výstřižek reality – schůzi společenstva vlastníků bytových jednotek, obývajících jeden dům. Představení hry čerstvě ověnčené Cenou Marka Ravenhilla za nejlepší původní českou hru a zároveň její inscenaci uvedenou v roce 2017 se odehrálo v sále Národního památkového ústavu a byla to velmi vydatná porce skvělého humoru. Portréty typických českých povah a charakterů vykreslených na pozadí dnešní doby skvěle zahrané sedmnácti herci vskutku vystihují dnešní skutečnost.

Jedna z předních rumunských scén, Divadlo Tonyho Bulandra, nastudovalo Shakespearova Othella v režii arménského režiséra Surena Shahverdyana. Festival se v tomto případě přestěhoval do hlavního sálu ostravského Divadla loutek a byla to dobrá volba –  výborně technicky vybavené jeviště zdárnému výsledku velmi posloužilo.  Mimořádně působivý scénický tvar vystavěný na kontrastu iluzívního a antiiluzívního divadla, silně expresívní herectví, vynikající scénická hudba, jednoduchá a o to působivější scénografie vycházející ze samotných základů divadla – herec, světlo, prostor – to vše dohromady se stalo jedním z vrcholů dosavadního programu.

Z inscenace Othello. (Foto: L. Horký)

Středeční večer patřil Studiu Palm Off Divadla Pod Palmovkou Praha, které předvedlo inscenaci hry Tomáše Baránka a Tomáše Dianišky Jak sbalit ženu. V programu k této inscenaci se píše, že se jedná o předvedení technologie milostného lovu. Téma, které zcela přirozeně zajímá především mladé muže a mladé ženy, je zde zpracováno s humorným nadhledem, ale také se satirickou břitkostí. A opět skvělá zábava a vrcholný herecký výkon Terezy Dočkalové v roli Evy, které ovšem výborně sekundují další tři účinkující – Šárka Opršálová, Jakub Albrecht a Filip Dianiška.

Tereza Dočkalová v inscenaci Jak sbalit ženu. (Foto: L. Horký)

Čtvrteční odpoledne přineslo premiéru mimořádného site specific projektu Hotel Bezruč, o kterém jsme psali v recenzi z úterní předpremiéry (celý článek zde).

Zatím posledním festivalovým představením bylo uvedení inscenace hry Kateřiny Tučkové Vitka v provedení brněnského Divadla Husa na provázku. Částečně divadelní dokument, částečně fiktivní příběh vycházející z životního osudu skladatelky a dirigentky Vítězslavy Kaprálové, s herci nastudovala režisérka Anna Petrželková. Do hlavní role obsadila Terezu Marečkovou. Ta si svým výkonem hlasitě říká o nejvyšší ocenění za ženský herecký výkon v tomto roce. Vitka v jejím podání je skutečnou femme fatale. Právě tato role dává naplno vyniknout mimořádnému hereckému talentu, kterým je Marečková obdařena.

Dosavadní festivalový program je plný mimořádných divadelních událostí a nejinak tomu jistě bude i v průběhu zbývajících čtyř festivalových dnů.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.