Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Druhá premiéra Sunset Boulevard dopadla výborně. Fialová a Savka excelovali

Druhá premiéra Sunset Boulevard dopadla výborně. Fialová a Savka excelovali

22.2.2015 08:59 Divadlo

Sunset Boulevard podruhé. Národní divadlo moravskoslezské přichystalo po loňské úspěšné premiéře Funny Girl s Monikou Absolonovou a Martinou Šnytovou další muzikálovou lahůdku - Sunset Boulevard muzikálového autora číslo 1 Andrewa Lloyda Webbera. První premiéra byla poznamenána výpadkem elektřiny, jak si čtenáři Ostravanu mohli přečíst již v recenzi Ladislava Vrchovského. Druhá premiéra proběhla v sobotu bez problémů a setkala se s bouřlivou odezvou publika a dlouhotrvajícím aplausem.

Zvětšit obrázek

Hana Fialová v hlavní roli muzikálu Sunset Boulevard.
Foto: Martin Popelář

Normu Desmond tentokrát ztvárnila Hana Fialová, Joea Gillise si s chutí zazpíval Tomáš Savka. Je dobré si připomenout, že muzikál by nebyl vůbec vznikl, nebýt skvělého filmu Billyho Wildera z roku 1950. Toho se také muzikál v mnoha ohledech dějově drží. Jak už to tak bývá, o cestě ke vzestupu, slávě i pádu nejvěrohodněji dovedou vyprávět lidé, kteří vzešli ze skromných začátků. Wilder geniálně vytušil, v čem je celý kolotoč hollywoodského snu sebedestruktivní a zničující.

Hudba Andrewa L. Webbera je v tomto díle mimořádně šťastná. Leitmotivy, které charakterizují hlavní postavy Normu a Joa, patří k nejsilnějším melodiím, jež Webber napsal. Navíc se jedná o skladatelovo zralé dílo. Vždyť jeho Jesus Christ Superstar bude mít letos už 46 let! Sunset vznikl v roce 1993 a veze se na vlně šťastné Webberovy invence, která přivedla na svět slavné Kočky, Evitu a Fantoma opery.

Norma Desmond je vlastně nemocná žena. Žije si ve svém světě, domnívá se, že má spousty ctitelů, a plánuje comeback s naprosto příšerným vlastním scénářem, který zpracovává příběh o tanečnici Salome. Tvrdohlavá, zaslepená, pyšná, stejně jako zranitelná, přecitlivělá a výbušná.

1

Hana Fialová v jedné z úvodní scén muzikálu. (Foto: M. Popelář)

Hana Fialová se do role doslova převtělila. Herecky byla neobyčejně přesvědčivá. Ztvárnila několika gesty a pohyby hvězdnou manýru, nervozitu ve chvílích nejistoty. Pěvecky byla naprosto excelentní, těžko se hledá k jejímu charismatickému sytému altu přirovnání. V citově vyhrocených situacích se do hlasu může opřít – a samet, který je v jemné dynamice přítomen, dokáže zastřít důrazem či chraplavým odstínem. Její rejstřík je neobyčejně široký a v každém je suverénní. Fialová je zkrátka velkou zpěvačkou a osobností.

06_DSC_8559

Tomáš Savka (vlevo) se představuje ve vynikající formě. (Foto: M. Popelář)

Jak dopadl Tomáš Savka? Jeho Joe byl přirozený, charismatický a citově rozpolcený. Hněv a zloba, která v něm postupně kvasí, explodovala v oslnivé árii Sunset Boulevard, kterou zpěvák předčil veškerá očekávání. Od začátku do konce zpíval perfektně, podal skutečně životní výkon.

Vynikající byl rovněž Miroslav Urbánek ml., který roli Maxe ztvárnil sugestivně. Nemohl se vyzbrojit žádnými afekty nebo přehráváním. O to přesvědčivěji svou postavu gradoval a pěveckého partu se zhostil na výbornou. Herecky sympatická byla taktéž Betty Denisy Žídkové. Velmi příjemná hlasová barva Žídkové bohužel byla intonačně v některých momentech poněkud nejistá. Pěvecké výkony herců ve vedlejších rolích je nutno hodnotit s velkým otazníkem. Některé byly skutečně na hraně únosnosti.

04_DSC_8270

Scéna z inscenace Sunset Boulevard. (Foto: M. Popelář)

Naopak orchestr zahrál nelehkou partituru skutečně skvostně. Hudebního nastudování se ujal hudební ředitel souboru muzikál/opereta, opavský rodák Jakub Žídek. Pod jeho taktovkou zahrál orchestr přesvědčivě. Hudba Sunset Boulevard je mixem sentimentálních melodií starých filmů a dřevního jazzu. Každý muzikál je charakteristický ústřední melodií, případně hudebními tématy, která charakterizují hlavní postavy. Weber je v Sunsetu melodicky poměrně úsporný – témata Normy a Joea se objevují i v dalším průběhu děje a zvyšují tak napětí. Jejich návrat v závěru, směřujícím ke katastrofě, je neobyčejně působivý. Joe zpívá motiv Sunsetu v závěru afektovaně, Norma pak bez doprovodu orchestru odříkává útržky z melodií a textů chaoticky, zmateně hledá kontakt s realitou, jenž vraždou Gillise, který ji chtěl opustit, navždy ztratila.

Bohužel inscenátoři muzikálu se v závěru dopustili zbytečné chyby. Scéna, kdy Norma vytahuje revolver a střílí na Jea je nedotažená. Joe po výstřelu trochu zmateně a vyčítavě zůstává stát a pozoruje až do konce příjezd policie a celý závěr. Tak skvěle vygradovanému příběhu, by vůbec neublížilo, kdyby se opravdu skácel do bazénu jako ve filmu– trik s duší mimo tělo je už celkem obehraný a muzikálu a jeho velkolepé gradaci příliš nesvědčil.

Druhá premiéra proběhla bez větších technických problémů. Jedenkrát se projevily nedostatky v nazvučení mikrofonu – naštěstí se jednalo o vedlejší roli. Celkový dojem však opět potvrdil kvality ostravské muzikálové a operetní scény, jež zejména díky hlavním protagonistům a hudebníkům nemá v současnosti v České republice mnoho srovnání.

Čtěte také: V Ostravě ožil skvělý muzikál Sunset Boulevard, premiéru poznamenal výpadek elektřiny

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.