Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Ostrava se chystá na operní událost roku. Ohnivý anděl poprvé v ČR v ruštině

Ostrava se chystá na operní událost roku. Ohnivý anděl poprvé v ČR v ruštině

25.2.2015 00:00 Divadlo

Národní divadlo moravskoslezské uvádí ve čtvrtek 26. února ostravskou premiéru opery Sergeje Prokofjeva Ohnivý anděl. Toto fascinující pětiaktové operní mystérium o rytíři Ruprechtovi a démony posedlé dívce Renatě, napsané podle stejnojmenného symbolistického románu Valerije Brjusova, zazní poprvé na našem území v ruském originále. Půjde o ostravskou operní událost roku.

Zvětšit obrázek

Morenike Fadayomi jako Renata v opeře Ohnivý anděl
Foto: Martin Popelář

Ohnivý anděl je jedním z nejvýznamnějších děl nejen tvorby Sergeje Prokofjeva, ale i světového operního umění 20. století. Práce na díle zabrala skladateli s přestávkami téměř osm let. Začal ji v Americe v roce 1919, téměř ihned po dokončení opery Láska ke třem pomerančům, velkou část hudby napsal v Německu, partituru dokončil v roce 1927 ve Francii.

„Premiérou opery Ohnivý anděl rozšíříme dramaturgickou řadu ‚Operní hity 20. století‘ a zároveň završíme projekty trojlístku autorů Paula Hindemitha (Cardillac), Igora Stravinského (Život prostopášníka) a právě Sergeje Prokofjeva. Jejich umělecké osobnosti díky pozvání někdejšího šéfa opery Jaroslava Vogela doslova uchvátily předválečnou Ostravu,“ říká dramaturg opery NDM Daniel Jäger.

Ohnivý anděl je co do volby hudebních prostředků nejmodernější Prokofjevova opera. Dirigent inscenace Robert Jindra k tomu říká: „Partitura Ohnivého anděla je originální, protkaná nebývalou (až impresionistickou) barevností, dynamičností, snovostí, mnohovrstevnatými proměnami nálad i strhujícím zvukem, zejména v mezihrách. Jedná se o dílo, které je neobyčejně technicky a výrazově náročné pro pěvce, orchestr i sbor, ale také nesmírně významově náročné pro diváka. Nicméně ostravský operní soubor již nejednou prokázal, že dokáže podobně náročnou partituru naplnit obrovským výrazem i energií.“

Skladatel byl fascinován románem symbolisty Valerije Brjusova o rytíři Ruprechtovi a dívce Renatě, posedlé vidinou ohnivého anděla Madiela. Brjusov navlékl příběh milostného trojúhelníku na historickou událost krvavého zásahu inkvizice v klášteře sv. Kateřiny v Bonnu v 16. století. Prokofjev si libreto stejně jako v případě svých oper Hráč a Láska ke třem pomerančům upravil sám. Celý děj koncentroval k postavě Renaty, na přesně volených místech vsunul epizody s historickou postavou Agrippy z Nettesheimu (bílý mág) a dále Renatino setkání s domnělým vtělením její vidiny hrabětem Heinrichem a scénu Fausta s Mefistem (černý mág).

Děj graduje až ke konečnému vzplanutí hranice, na níž Renata – před očima bezmocného Ruprechta – umírá. Režisér inscenace Jiří Nekvasil k tomu dodává: „Hlavní hrdinka musí projít hořící branou, ohněm. Máme tady několik rovin – symbolistní fantazijní román, strhující a emotivní hudbu z 20. let 20. století a současnost, tedy příběh viděný aktuálníma očima. Prolíná se tady svět magie, ale jde také o kryptogram, v němž si Brjusov vyřizuje účty se svými současníky.“

V hudebním nastudování Roberta Jindry, režii Jiřího Nekvasila, na scéně Petra Matáska a v kostýmech Marty Roszkopfové se v hlavních rolích představí Iordanka Derilova / Morenike Fadayomi / Elena Suvorova (Renata), Martin Bárta / Ulf Paulsen (Ruprecht), Yvona Škvárová / Erika Šporerová (Hostinská / Matka představená), Zuzana Šveda / Eliška Weissová (Věštkyně), Oleg Kulko / Gianluca Zampieri (Agrippa/Mefistofeles), David Szendiuch / František Zahradníček (Faust), Martin Gurbaľ / Peter Mikuláš (Inkvizitor) a další.

Premiéry opery Ohnivý anděl se konají 26. a 28. února 2015 v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

(Tisková zpráva NDM)

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.