Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Jan Hališka: Janáčkovy Hukvaldy jsou v očekávání rozmarů počasí i hudebního mládí

Jan Hališka: Janáčkovy Hukvaldy jsou v očekávání rozmarů počasí i hudebního mládí

24.6.2015 00:00 Hudba

Rozhovor s ředitelem Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkovy Hukvaldy Janem Hališkou přináší několik zastavení nad náhodně vybranými koncerty. Atmosféra festivalu, který bude zahájen již v tuto sobotu 27. června 2015, však skrývá mnohem víc - především jedinečné a překrásné prostředí hradu Hukvaldy a přilehlé obory.

Zvětšit obrázek

Ředitel festivalu Janáčkovy Hukvaldy Jan Hališka
Foto: Aleš Honus

Na své si přijdou ctitelé velkých orchestrů (dechové orchestry Májovák a Příbor) i přátelé komorní hudby (Kubínovo kvarteto, Wihanovo kvarteto, Lobkowicz trio a další). Perličkou bude vystoupení londýnského dechového sexteta Harmoniemusik London v Janáčkově sextetu Mládí na společném koncertě s nadějným ostravským Benda kvartetem. O dalších hudebních překvapeních se ředitel Hališka moudře a poutavě rozvyprávěl. A to, že má v příjmení ukrytý symbol Hukvald, jen skrytě potvrzuje neutuchající zápal pro krásnou českou hudbu, kterou Jan Hališka, který je také světově renomovaným cellistou, nosí v srdci

Mezinárodní hudební festival Janáčkovy Hukvaldy vstupuje do dvaadvacáté sezóny. Jaké překvapení skýtá zahajovací koncert?

Zdá se, že hlavní překvapení můžeme čekat od uplakaného počasí, které nás už řadu dní provází. V případě, že dojde přece jen k vyjasnění oblohy, můžeme se těšit na zahajovací koncert v sobotu 27. června ve 14 hodin na hradě Hukvaldy. Koncert připomene výročí 330 let od narození barokních mistrů J. S. Bacha a G. F. Händela. Vystoupí komorní orchestr Camerata Janáček s uměleckým vedoucím Pavlem Doležalem a sólistkami – sopranistkou Pavlou Flámovou a houslistkou Martinou Bačovou. Přitom se můžeme dočkat toho, co je v tomto místě obvyklé – že ke smyčcům, sopránu a houslím se ve skladbách barokních mistrů přidají i četní zpěvní ptáci, kteří v hukvaldské přírodě žijí. Ve druhé polovině koncertu zazní Vivaldiho Čtvero ročních dob, kde je výjevů z přírody celá řada. V případě, že pršet nepřestane, bude se koncert konat ve společenském sále ZŠ L. Janáčka v Hukvaldech – Dolním Sklenově.

Své místo na festivalu má i folklór, tentokrát s Hradišťanem a Jiřím Pavlicou. Jak se podle vás klasika pojí právě s folklórem?

Toto spojení je typické právě pro mnohaletou velmi úspěšnou činnost Hradišťanu v čele s uměleckým vedoucím Jurou Pavlicou. Ten jako autor, dramaturg, primáš i moderátor dokáže spojit historickou hudbu se současnou a vytvořit na každém vystoupení originální tvar celého koncertu. Hradišťan neuvádí předem přesný program svého vystoupení. Ten se vždy dotvoří až v průběhu koncertu a vyvíjí se podle prostředí, reakcí publika a okamžité inspirace. I proto je soubor tak úspěšný. Je to samozřejmě umožněno také schopnostmi všech sedmi muzikantů, kteří jsou zároveň vokálními a instrumentálními sólisty.

Zaujal mne rovněž komorní koncert v Příboře, kde zazní také písňový cyklus Klementa Slavického „Ej srdénko“. Vynikající ostravský skladatel Eduard Dřízga jej řadí k nejlepším dílům české písňové tvorby vůbec. Souhlasíte?

Klement Slavický pocházel z moravské muzikantské rodiny a patřil k umělcům, jejichž dílo ovlivnil moravský folklór. O tom, že to byl vynikající skladatel, svědčí i zlatá medaile OSN, kterou dostal roku 1985 za své rozsáhlé dílo. Skladbu si zvolila pro své vystoupení na festivalu samotná sólistka, sopranistka Eva Dřízgová. V úvodu koncertu uslyšíme významné dílo francouzského romantického skladatele Césara Francka – Kvintet pro klavír a smyčcové kvarteto, kde se představí pianista Miroslav Beinhauer a Kubínovo kvarteto, kteří v tomto složení už několik let spolupracují.  Zlatou tečkou tohoto komorního koncertu by mělo být provedení písňového cyklu Zápisník zmizelého, jednoho z nejzávažnějších děl Leoše Janáčka, které nachází ideální interprety v tenoristovi Václavu Čížkovi, klavíristovi Lukáši Polednovi i v dalších vokálních partech (Soňa Jungová, Lenka Jakubcová, Natalia Flórová a Hana Veselá).

Muzikál Dekameron Pavla Helebranda je dalším žánrovým přesahem festivalu, představuje jakési odlehčení?

Toto představení je určeno všem, kteří se chtějí zasmát, ocenit výborné pěvecké i herecké výkony a slyšet vtipnou a velmi dobře poslouchatelnou hudbu Pavla Helebranda. Jak zahnat ďábla do pekla, Němý zahradník, Slavík, Parohy za parohy, Tři sta lir. Pět ze sta příběhů v nové hudební inscenaci na motivy vrcholného díla Giovanni Boccaccia. Milostné příběhy Dekameronu podávají s lehkou nadsázkou obraz o způsobu myšlení a mravech lidí renesanční Itálie i dnešní doby. Milenecká láska, touha, nevěra, zrada, pomsta i odpuštění ve víru vtipných událostí, které mají často lehký erotický nádech. Jsou podány humornou a hravou formou hudebního divadla. V sólových rolích vystoupí sopranistky Veronika Holbová a Simona Mrázová, tenorista Petr Němec, basista Juraj Čiernik a herec Michal Sedláček. A také komorní orchestr ve složení housle, flétna, violoncello a kytara řídí Vladimír Liberda.

Návštěvníci festivalu si mohou vychutnat také dvě operní díla hukvaldského mistra – Její pastorkyňu a Příhody lišky Bystroušky. V jakém nastudování tato díla zazní?

Už za několik dní, v neděli 28. června v 18 hodin vystoupí s novou inscenací jedné z nejznámějších Janáčkových oper Příhody lišky Bystroušky Operní studio Fakulty umění Ostravské univerzity. Po řadě velmi zdařilých představení (Mozart, Martinů, Puccini) provede tento mladý operní soubor pod taktovkou dnes již velmi ceněného dirigenta Jakuba Žídka a v režii zkušeného Tomáše Surého operu, jejíž vyznění může umocnit prostředí hukvaldské obory. Zdejší příroda byla Janáčkovi pravděpodobně největší inspirací při vzniku jeho nejlyričtějšího díla.  Operní drama Leoše Janáčka Její pastorkyňa se stalo velmi úspěšným představením operního souboru Slezského divadla v Opavě, které od své premiéry 12. října 2014 sklízelo veliké úspěchy jak na domácí scéně, tak i na celostátní přehlídce operních souborů z celé republiky v Praze, kde získalo Cenu publika. Dirigentem představení v hukvaldské oboře v sobotu 4. července od 18 hodin bude Petr Šumník, režisérkou představení je Jana Pletichová Andělová.

Co skrývá klavírní recitál Lady Valešové pod tajemným názvem Cesta tam a zase zpátky?

Už při prvním pohledu do programu komentovaného recitálu Lady Valešové vidíme, že se nejedná o běžný klavírní repertoár, plný virtuozity a klasických či romantických osvědčených skladeb. Klavírní díla F. Poulenca, B. Brittena Ch. Ivese, M. Lysenka i P. Haase a také Janáčkovy Intimní skici jsou skladby málo uváděné. A pokud Lada Valešová, profesorka Guildhall School of Music v Londýně, našla souvislosti a jakousi návaznost počínaje suitou G. F. Händela, jsem sám velmi zvědav na její sdělení. Že se jedná o klavíristku vysoké úrovně, zjistíme poslechem řady jejích CD, vydaných ve Velké Británii, kde uvádí také skladby L. Janáčka, J. Suka, B. Martinů a P. Haase. Její koncert se koná 7. července v 18 hodin ve Společenském sále ZŠ L. Janáčka v Hukvaldech – Dolním Sklenově.

Pozoruhodný bude také koncert Janáčkovy filharmonie s houslistou Jiřím Vodičkou. Vedle slavné Novosvětské symfonie Antonína Dvořáka zde ostravský houslový virtuóz uvede Koncert pro housle a orchestr D dur Eduarda Lassena. To není příliš známé dílo, že?

Máte pravdu, skladba zazní opět po 111 letech a je zároveň připomín­kou slávy českého houslisty Karla Halíře, který koncert premiéroval v roce 1888 pod taktovkou autora. Lassen byl ve své době velmi uznávaným dirigentem a skladatelem ve Výmaru, v jednom z nejprestižnějších hudebních center Evropy.  Skladbu znovu objevil a připravil k provedení mladý španělský houslista Eduardo García Salas. Nalezl první vydání z roku 1888 v knihovně ve Philadelphii. Její obnovená premiéra tedy zazní právě na koncertu Janáčkovy filharmonie v amfiteátru hukvaldské obory v neděli 5. července od 18 hodin. Dirigentem bude H. M. Förster a Jiří Vodička – to je právě houslista – virtuóz, pro kterého byla výzva nastudovat tento extrémně náročný part (patrně proto se více než sto let nehrál) a nechat vyznít své mimořádné interpretační schopnosti.

Vraťme se ještě jednou k nešťastné události krádeže sochy lišky Bystroušky. Budou moci lidé přispět na obnovu tohoto symbolu Hukvald? Jak se v celé věci postupuje?

O aktuálním vývoji nemám přesné informace. Jednat musí především vlastník obory, tedy Biskupské lesy. Trvá moje přesvědčení, že tento symbol Hukvald bude obnoven v původní podobě, což potvrdilo i jednání všech zainteresovaných stran.  A věřím, že to bude do zahájení festivalu v roce 2016. Případná pomoc veřejnosti by realizaci nejen pomohla, ale byla by i morální posilou všech odpůrců vandalismu a výrazem posílení kulturních tradic. Je to procedurální otázka, která zatím není dořešena.

Janáčkovy Hukvaldy, to je především radost z hudby a nesmírně cenné připomínání Janáčkova díla. Přesto, našel byste nějaký spojovací článek, jak festival charakterizovat?

Program festivalu je velmi různorodý. Není postaven na účasti světových celebrit. To jednak z důvodů ekonomických, ale také proto, že podmínky vystoupení jsou někdy ztíženy rozmary počasí a vyžadují také nadstandardní přístup účinkujících. Náš záměr je uplatnění mladých, výrazně talentovaných umělců, kteří splňují požadavek vysoké kvality. Takových vystoupí na letošním festivalu desítky. Těším se na všechny koncerty a věřím, že splní naše očekávání. Pokud se všechno podaří, 12. července budu mít za sebou zase kus života.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.