Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo S Andrejem Harmečkem o blížících se Letních shakespearovských slavnostech v Ostravě

S Andrejem Harmečkem o blížících se Letních shakespearovských slavnostech v Ostravě

14.7.2015 10:27 Divadlo

Andrej Harmečko je jedním z dvojice mužů odpovědných za průběh Letních shakespearovských slavností v Ostravě, které začnou 22. července na Slezskoostravském hradě. Deník Ostravan.cz si s ním týden před zahájením festivalu povídal o tom, co všechno je připraveno, i o tom, jací jsou ostravští diváci.

Zvětšit obrázek

Ředitel kulturního centra Cooltour a jeden z pořadatelů Letních shakespearoských slavností Andrej Harmečko.
Foto Archiv

Když skončil loňský ročník Letních shakespearovských slavností v Ostravě, dělali jste závěrečné suma sumárum toho, co se povedlo a co se musí změnit?

To suma sumárum děláme průběžně. Protože když skončíme, tak padneme a musíme se vzpamatovat. Pak přijdeme do práce a všechno je zapomenuto a všechno objevujeme znovu…

Co je tou živou vodou, co vás zase dostane do provozu?

Určitě je to odpočinek. Tým, který se pohybuje kolem Letních shakespearovských slavností, celý rok maká kolem Cooltouru. Takže si najdeme nějaké dva týdny volna a pak musíme připravovat novou podzimní a zimní sezónu.  Všechno je extrémně náročné na čas.

Přesto všechno, když jste loňský ročník uzavřeli, dospěli jste k nějakým závěrům, které se promítnou do letošních slavností?

Ano. Třeba připravujeme lepší značení v areálu Slezskoostravského hradu a pracujeme na zlepšení komunikace s lidmi. Máme dost velký problém s tím, že to vlastně není festival, ale opakovaný divadelní večer na hradě. Lidé si myslí, že je to festival, takže jdou do hlediště se třemi pivy, s párky a cigaretou. My sice neustále opakujeme, že to nemůžeme připustit, že to může být nepříjemné pro ostatní diváky, ale není to jednoduché. Snažíme se o jakousi osvětu, že jde o divadelní představení jako takové, které má své zákonitosti a liší se od divadla provozovaného v divadelním sále tím, že je v jiném, romantičtějším prostředí.

Chystáte oproti minulému ročníku nějaké opravdu výrazné změny?

Ne. Jde o osmý ročník. Dříve jsme pokaždé něco dotahovali, ale dnes už téměř není co měnit. Jsou to spíše jen drobnosti, třeba dostatečný počet pláštěnek pro všechny návštěvníky. Zajímavé je, že lidé opravdu chodí s touhou vidět celé představení. Zrovna loni se stalo, že jsme chtěli kvůli dešti zastavit představení, ale lidé žadonili: Pokračujte, pokračujte. Z toho mám velkou radost. Dokud to je pro herce přijatelné, lze pokračovat, ale má to svoje meze. Někdy jde o bezpečnost herců, o jejich zdraví. Kdybychom zastřešili jeviště, už by se to mohlo hrát kdekoliv, a už by to nebylo ono.

Ostravští herci se na letošním ročníku podílejí inscenací hry Jak se vám líbí. Ta se bude od loňské premiéry něčím lišit?

Ano, dojde k menšímu zkrácení. A k většímu rozpohybování inscenace. Dospěli jsme k názoru, podobně jako u předchozí Marné lásky snahy, že ta inscenace je vystavěna dobře, ale na hradě nelze řadu věcí předjímat. Venkovní prostor má své vnitřní zákonitosti, a když se hraje v ne zrovna dobrém počasí příliš dlouho, lidé se začnou ošívat. Začínáme o půl deváté večer a ideální je konec ve 22.30. Někdy se ovšem stává, že představení se protáhne do půl dvanácté i déle. Pak už je pro lidi obtížné to usedět. Proto dojde ke zkrácení.

Chcete upozornit na nějakou z mimoostravských inscenací, které budou letos na Slezkoostravském hradě k vidění?

Vzhledem k tomu, že máme prodáno 84 procent vstupenek, mohu každou i pohanit (úsměv).

Co bylo vyprodáno jako první?

Zkrocení zlé ženy. Pro mne je to trochu překvapivé. Sám osobně více hodnotím Sen noci svatojánské, hlavně pro krásnou scénu a výborné taneční a pohybové obrazy. Chápu ale, že čím méně náročná komedie, tím dříve je vyprodáno.

To ovšem asi k letnímu divadlu pod večerní a noční oblohou patří. Lidé přijdou a chtějí hlavně zábavu a relaxaci, nechtějí moc přemýšlet nad vážnými problémy dneška. Jak vás tak poslouchám, jste sice odpovědný za produkci, ale hovoříte i jakoby z pozice inscenátorů…

Ne, to určitě ne. Pro mne je to úplně cizí svět. Já jsem vystudoval ČVUT, obor jaderná a tepelná energetická zařízení. A shodou náhodných okolností jsem se ocitl tam, kde dnes jsem. Osm let pracuji v kulturním centru Cooltour. Seznámil jsem se s každou součástí umělecké produkce. Organizovat kulturní akce a produkovat umění, to jsou ovšem dvě rozdílné věci. A obnažení nějakého pocitu, to je pro mne už za jakousi osobní bariérou. Já chápu, co ti lidé se sebou dělají. Co musí sami prožít, aby byli schopni pocity předávat divákům. Já to prostě nedokážu.

Určitá míra exhibicionismu je pro herce podmínkou, ale není každému vlastní. Každý prostě nemůže být hercem. Když mluvíme o pocitech, jak to je v případě Letních shakespearovských slavností? Těšíte se, až začnou, nebo se nemůžete dočkat, až zase skončí? Je to očekávání spojeno s radostí, nebo se stresem?

My jsme existenčně závislí na počasí. Kdybychom museli vracet vstupné za tři, čtyři představení, byl by to dost velký finanční problém. Teď tady působí dva tlaky. Jeden na mne a druhý na Petra Sýkoru. Tlak na mne začíná v březnu. Příprava kampaně, oslovení partnerů, zajištění všech smluv. Organizační spuštění předprodeje, příprava tiskovin. Když začíná festival, já mám splněno a můžu si oddechnout. U kolegy, který má na starost realizaci, to právě v těchto dnech začíná. V průběhu festivalu jsou také určité povinnosti, někdo musí s ostravskou inscenací jezdit po ostatních scénách v České republice. Já zůstávám spíše v Ostravě.

Stěžovali si někdy na něco diváci?

Ani ne, ojediněle snad jen na pojetí některé inscenace. Ale v České republice jsme za ostatním světem trochu pozadu. Jsme strašně konzervativní. Když někdo se Zkrocenkou (Zkrocení zlé ženy, pozn. aut.) jen mírně vybočí z obvyklých mezí, už je napadán. Přitom to, co se dá vidět v Polsku, v Německu nebo v Rusku, to jsou věci pro naše diváky snad až za hranicí přijatelnosti. Ale diváci se vyvíjejí s divadlem a divadlo se vyvíjí s diváky. To, co u nás považujeme za současné, je v zahraničí často věcí minulosti.

A nechcete přivézt něco ze zahraničí, třeba i něco šokujícího?

Moc o to stojíme. V Londýně právě hrají Hamleta, který podle jeho inscenátorů má být viděn všude, v každé zemi na světě. Praha už to představení viděla. Mám sen, aby to viděla i Ostrava. Chtěl bych divadlo Globe v Ostravě. Je to legenda.

Je to sen, nebo i cíl?

I cíl.

Stěžovali si v Ostravě na něco přijíždějící herci nebo inscenátoři?

Ne. Tady v Ostravě jsou všichni spokojeni a hrají tady velice rádi. Ostravské publikum je stále opěvované.

Na která představení jsou ještě k dostání vstupenky? A co byste poradil potenciálním divákům?

Ano, několik desítek vstupenek je ještě na všechno. A i když se objeví informace, že je něco vyprodáno, vyplatí se třeba i v den představení na internetu zjistit, zdali nějaké rezervace nebyly zrušeny. A těm, kteří přijdou, radím, aby nepodceňovali počasí a vzali si sebou i v teplém podvečeru svetr. Jinak máme všechno – pláštěnky, deky, i repelenty.

Letní shakespearovské slavnosti na Slezskoostravském hradě se budou letos konat ve dnech 22. července až 11. srpna.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.