Ostrava žije festivalem Folklor bez hranic, úvodní koncert ovládly soubory z Indonésie a Sicílie
16.8.2016 08:39 Milan Bátor Hudba Recenze
Mezinárodně obsazený festival městských folklorních souborů Folklor bez hranic letos přivítal kapely a tanečníky z Indonésie, Itálie, Slovenska a Polska. Z České republiky pak v průběhu festivalu vystoupí soubory ze Strážnice, Nového Jičína a celá řada souborů z Ostravy. V pondělí soubory postupně zavítaly do obchodního domu Forum Nová Karolina, na Masarykovo náměstí a hlavní zahajovací koncert se pak odehrál v Olympijském parku na Černé louce.
Tanečníci z Indonésie během prvního dne festivalu Folklor bez hranic Ostrava.
Foto. Werner Ullmann
Zahajovací koncert otevřel ostravský soubor lidových písní a tanců Hlubina. Jejich produkce mne osobně nepřesvědčila o příliš vysoké úrovni jejich sestavy. Body také soubor příliš nezískal tím, že jejich vystoupení doprovodila pouze reprodukovaná hudba prazvláštních kvalit. Zkrátka z prvního vystoupení jsem byl docela rozčarován.

Taneční soubor Hlubina na zahajovacím koncertu. (Foto: Werner Ullmann)
Po Hlubině se představil folklorní soubor Legacy. Unity. Culture of Indonesia z Jakarty. Jednalo se o soubor tanečníků a tanečnic v krásných a barevně kontrastních krojích, které doprovázel kapelník – zpěvák a perkusionista v jedné osobě. Soubor také přivezl unikátní lidové nástroje typu gamelanů, které rozezněly přitažlivé alikvotní tóny.

Vystoupení soboru z Indonésie. (Foto: Werner Ullmann)
Vystoupení Legacy bylo jedním slovem úžasné. Lidová hudba Indonésie je plná vzrušujících rytmů, které tanečníci vyjadřovali vynikajícími a nápaditými kreacemi. Jejich vystoupení mělo obrovský tah a strhlo také návštěvníky festivalu, kteří na Indonésany reagovali velmi nadšeným potleskem.
Po Indonésii se objevil na pódiu sicilský folklorní soubor Triscele z Aragony. Soubor doprovázeli tři kytaristi, jejichž energická hra vyvolala rovněž velkou odezvu publika. Taktéž vystoupení tanečníků bylo temperamentní, naplněné rozžhaveným sicilským sluncem. Škoda, že nazvučení kapely nebylo ideální a kytary se pod dynamicky výrazným zpěvem trochu ztrácely.

Z vystoupení souboru Triscele ze Sicílie. (Foto: Werner Ullmann)
Zahajovací koncert nabídl také přesvědčivý univerzitní soubor písní a tanců Kujon, který přijel z polské Lodže, a strhující bylo i vystoupení slovenského folklorního souboru Karpaty, který pochází z Bratislavy a který byl na ostravském festivalu Folklor bez hranic k vidění už v minulosti. Jejich produkce gradovala postupným zrychlováním tempa.
Olympijský park na Černé louce byl v pondělí poměrně slušně zaplněný. Celý zahajovací koncert přesvědčivě moderoval herec Lukáš Červenka, jehož projev byl příkladnou ukázkou toho, jak má vypadat kultivované a artikulačně bezvadné průvodní slovo.
Dramaturgie zahajovacího koncertu by ale snesla několik úprav. Výhrady by se daly vznést i k úrovni nazvučení. Některé soubory vystoupily bez kondenzátorových mikrofonů, zpěv tanečníků a tanečnic tak prostě zanikal a bylo slyšet pouze zpěváky a instrumentalisty.
Pestrost městského folkloru je značná. Instrumentální dovednosti členů některých souborů, které byly k vidění v pondělí, byly sice značně diskutabilní a nedá se říci, že by snesly srovnání s renomovanými českými folklorními soubory, možná ale právě to k městskému folkloru patří – udržovat tuto tradici při životě a rozdmýchávat její ohýnek s upřímným zájmem a radostí, bez akcentu na interpretační standardy.
Festival dále pokračuje až do pátku řadou koncertů na různých místech Ostravy. Podrobný program ZDE.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.