Strhující závěr festivalu duchovní hudby: Ostravskou katedrálu ovládla Svatá Ludmila
29.9.2016 Milan Bátor Hudba Recenze
Dvořákovo oratorium Svatá Ludmila završilo ve středu večer třináctý ročník Svatováclavského hudebního festivalu. Bezmála dvouhodinové dílo nastudoval pro závěrečný koncert dirigent Ondřej Vrabec s Filharmonií Brno a Pražský filharmonický sbor pod vedením sbormistra Lukáše Vasilka. Sólových partů se ujali sopranistka Kateřina Kněžíková, altistka Veronika Hajnová, tenorista Martin Gyimesi a ostravský basista Martin Gurbaľ . A jak si interpreti s náročnou partiturou poradili?
Kateřina Kněžíková jako svatá Ludmila na závěrečném koncertu Svatováclavského hudebního festivalu.
Foto: Ivan Korč
Když se řekne slovo oratorium, může to vyvolávat zvláštní rozpaky něčeho cizího, tvrdého až odtažitého. Velká duchovní skladba koncertního charakteru většinou zpracovává biblický námět v celovečerním rozsahu. Antonín Dvořák se rozhodl jinak. A nic nebylo platné doporučení a žádosti z anglického Leedsu, aby pro tamní festival zkomponoval dílo s biblickým textem, který bude Angličanům všeobecně srozumitelný a známý.
Dvořák byl velmi svérázný typ člověka. Prostě si umanul, že nové dílo psané na objednávku festivalu bude mít námět z českých dějin. Nejvíc snil o Svatém Václavu nebo o Janu Husovi. Nakonec však básník Jaroslav Vrchlický vytvořil kratší veršované libreto o sv. Ludmile a počátcích křesťanství v českých zemích. Dvořák neustoupil a oratorium Svatá Ludmila slavilo i přes výtky vůči literární předloze obrovský úspěch. Jedná se o jeho nejrozsáhlejší duchovní dílo, čítající bez pozdějších revizí téměř dvě a půl hodiny hutného proudu hudby!

Dirigent Ondřej Vrabec na závěrečném koncertu. (Foto: Ivan Korč)
Filharmonie Brno byla na koncert dirigentem Ondřejem Vrabcem skvěle připravena. Bylo naprosto zřejmé, že Vrabec nechal v partituře nejen oči, ale především srdce. Jinak si nedovedu vysvětlit tak precizní dynamickou i celkovou výstavbu Dvořákovy skladby, kterou provázely znamenité instrumentální výkony, jemně odstíněná dynamika a precizní souhra. Bylo by hnidopišské vytýkat dvojí zakolísání v intonaci žesťů v samotném závěru skladby, chybovat je lidské a tlak Dvořákovy hudby je v jinak bezvadné interpretaci neskutečný. Vrabcovo zvnitřnění s partiturou a pokora před geniálním dílem daly vzniknout v celkovém měřítku nastudování opravdu mimořádnému.

Pražský filharmonický sbor Brno, v popředí sólisté koncertu. (Foto: Ivan Korč)
Stejným právem lze s obdivem hodnotit výkon Pražského filharmonického sboru pod vedením Lukáše Vasilka, jehož role v oratoriu je velmi podstatná. Sborová čísla vytváří svým strhujícím rytmicko-melodickým ustrojením, obrovskými gradacemi a velkolepou polyfonií ve fugatech a závěrečné oslnivé fuze (s Dvořákovou geniální melodizací chorálu Hospodine, pomilu ny) protiváhu k lyrické, kantabilní a meditativní úloze sólistů. Pražský filharmonický sbor se v Ostravě představil ve skvělé formě a hlasové sytosti všech sborových skupin. V průběhu večera vzrůstal pocit čehosi výjimečného, co se prostě nemůže opakovat. Dvořákova hudba sršela na posluchače s úžasnou energií.

Kateřina Kněžíková a Veronika Hajnová. (Foto: Ivan Korč)
Velmi šťastný byl také výběr sólistů v čele s představitelkou titulní role – skvělou sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou. Jasný a pohyblivý soprán Kněžíkové je znamenitě technicky i výrazově disponován, což se projevilo její přepečlivou intonací, působivými gradacemi a brilantním messa di voce. Její Ludmila byla srovnatelná s nejlepšími nahrávkami oratoria v nastudování legendární Evy Zikmundové a Livie Aghové.

Basista Martin Gurbaľ. (Foto: Ivan Korč)
Stejně dobře zapůsobil zpěv altistky Veroniky Hajnové, jejíž Svatava byla dramaticky vyostřená a v nádherné hlasové barvě naléhavá. Pozornost na sebe strhnul také basista Martin Gurbaľ , který postavu poustevníka Ivana ztvárnil neobyčejně působivě. Gurbaľ, ač se profiluje jako operní pěvec, má s koncertním vystupováním bohaté zkušenosti, které zúročil i ve středu znamenitou artikulací, přesnou intonací hraničních tónů ve výškách a koncentrovaným výrazem. Také slovenský tenorista Martin Gyimesi na mne zapůsobil, ač v jiné rovině. Byl méně dramatický, o to více však jeho tenor zněl kultivovaně a témbrově překrásně bohatě. Výsledný souzvuk v tercetech, duetech i kvartetu sólistů byl strategickým bodem koncertu, zněl plně a poutal nádhernou barevnou prokresleností i výbornou intonací všech interpretů.

Tenorista Martin Gyimesi. (Foto: Ivan Korč)
Dvořákovo oratorium neobsahuje žádný patos. Je to dílo přeneseně řečeno utkané z masa a krve. Dílo živého skladatele, z jehož hudební mluvy vyzařuje obrovský dar a instinktivní touha po krásnu. Svatá Ludmila je psána jako jedna obrovská pulzující píseň, radostný výkřik talentem požehnaného člověka nad schopností věřit hlubokým hodnotám, které v sobě křesťanství, láska a naděje nesou. Jako takové bylo ostravské nastudování plné života a spalující touhy v zhuštěné kypící formě.
Svatováclavský hudební festival skvělým provedením Dvořákovy Svaté Ludmily ukončil letošní koncertní turné a je na co vzpomínat. Nádhernou Svatou Ludmilu v živém nastudování si lze v duchu schovat do hudební hlušiny dalších dnů, než se rozhoří další hudební ohýnky, které v sychravé době dovedou zahřát lidskou duši.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.