Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Divadlo Národní divadlo moravskoslezské je v čele nominací na Ceny Thálie. Dvě nominace má letos Opava

Národní divadlo moravskoslezské je v čele nominací na Ceny Thálie. Dvě nominace má letos Opava

1.2.2017 Divadlo

Herecká asociace zveřejnila ve středu jména 24 umělců nominovaných za mimořádné jevištní výkony v uplynulém roce na Ceny Thálie. Nejvíce užších nominací, a to čtyři, letos získalo Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě. Dvě užší nominace v kategorii opery získalo Slezské divadlo Opava a také herec Šimon Krupa z Komorní scény Aréna v Ostravě. V širších nominacích jsou zastoupeni i umělci z dalších divadel v Ostravě a v Moravskoslezském kraji.

Zvětšit obrázek

Pohled do hlediště Divadla Antonína Dvořáka.
Foto: NDM

Kulturní deník Ostravan.cz gratuluje všem nominovaným umělcům a přináší seznam užších i širších nominací včetně zdůvodnění poroty. Pro větší přehlednost jsme nominované za inscenace vzniklé na území Moravskoslezského kraje vyznačili červenou barvou. Laureáti budou vyhlášeni až 25. března v Národním divadle v Praze.

ČINOHRA MUŽI

Milan Kňažko za roli Jona v inscenaci Shylock, Divadlo Na Jezerce Praha
„V ojedinělém monodramatu Milan Kňažko v roli herce Jona (který hraje Shakespearova Shylocka z Kupce benátského) bojuje za svou hereckou roli a také s přílišnou politickou korektností. Provokuje, obhajuje, vstupuje do „dialogu“ s publikem, které je mu de facto jediným partnerem. Málokdy ovšem zvýší hlas, přesto je v tomto komorním typu herectví nesmírně sugestivní. Jeho proměny z „civilního“ Jona do Shylocka jsou nenápadné, ale o to víc atakující. S minimem prostředků dosahuje maximálního účinku a divákům kromě „dialogu“ servíruje i brilantní herecký koncert.“

Robert Mikluš za roli Astrova v inscenaci Strýček Váňa, HaDivadlo Brno
„Tragikomičnost Čechovových hrdinů vychází z napětí mezi směšností vlastního počínání a hořkostí plynoucí z toho, že jsou si té směšnosti plně vědomi. Robert Mikluš ve svém pojetí doktora Astrova tyto kontrasty vyostřuje až do groteskna, aniž by figura přišla o svůj tragický rozměr. Nenaplněná touha po Jeleně má v jeho pojetí vrývavě, bolavě tělesný rozměr. Miklušův Astrov je přesnou studií trapnosti provinčního donchuána, který je neschopný svůj život naplnit čímkoli pozitivním – a zároveň tuto trapnost dokáže věcně a jímavě reflektovat.“

Šimon Krupa za roli Pulce v inscenaci Lidská tragikomedie, Komorní scéna Aréna Ostrava
„Šimon Krupa dává postavě Pulce mnohotvárný lidský rozměr s autentickým ztvárněním všech tří věkových rovin, v nichž se postava pohybuje. Pulec-maturant je v jeho podání živelný, arogantní a sympaticky nespoutaný, ve střední části herec proměňuje svou postavu v outsidera, který pouhým zabarvením smíchu drze a nesmírně výstižně glosuje okolní dění, a v poslední části vybavil postavu Pulce uvěřitelnou pokorou a empatií. Jeho herecký výkon působí přirozeně a je naplněn jistotou jak v mluveném, tak v pohybovém projevu.

širší nominace: Michal Isteník – role Oblomova v inscenaci Oblomov (Divadlo v Dlouhé Praha), Daniel Krejčík – role Johna v inscenaci Cock (Divadlo v Řeznické Praha), Norbert Lichý – role Romana Kopfrkingla v inscenaci Spalovač mrtvol (Divadlo Petra Bezruče Ostrava), Pavel Neškudla – role Toma Ripleyho v inscenaci Talentovaný pan Ripley (Divadlo J. K. Tyla Plzeň), Martin Siničák – role Pavla v inscenaci Petrolejové lampy (Národní divadlo Brno), Jan Teplý – role Maxmiliána Aue v inscenaci Laskavé bohyně (Divadlo pod Palmovkou Praha), Radek Valenta – role Sganarela v inscenaci Don Juan (Divadlo pod Palmovkou Praha

ČINOHRA ŽENY

Hana Tomáš Briešťanská za roli Štěpky v inscenaci Petrolejové lampy, ND Brno
„Haně T. Briešťanské se dostalo rolí Štěpky mimořádné herecké příležitosti, které se zhostila srovnatelně s jejím filmovým předobrazem. Divák je stržen silnou osobností protagonistky inscenace, osobností, kterou Hana T. Briešťanská tvoří expresivním obloukem od nespoutané, konvence popírající dívenky, až po osamělou, ale vnitřně pevnou ženu-manželku v nenaplněném tragickém manželství. Zůstává tak neporažená ani lidmi, ani osudem.“

Iva Janžurová za roli Sarah Bernhardtové v inscenaci Sarah Bernhardtová, Divadlo Kalich Praha
„Janžurové Sarah má mnoho podob: je rozmarná, komická, nesnesitelná, extrovertní, ale také věcná, hořce ztichlá, velká hvězda i člověk, jehož život se chýlí ke svému konci. Herečka všechny tyto polohy vytváří se strhujícím temperamentem a vnitřní energií, nikdy se však její výkon nemění v pouhou exhibici. Jde o dokonalé splynutí s rolí, které je zároveň osobní výpovědí.“

Pavlína Štorková za roli Olgy v inscenaci Olga/Horrory z Hrádečku, Divadlo Letí Praha
„Postava Olgy ve stejnojmenné hře Anny Saavedry se přes svůj rozsah nejeví na první pohled jako vděčné herecké sólo – Olga neprochází prakticky žádným psychologickým vývojem, role nenabízí žádné vypjatě efektní dramatické situace, ve většině scén jako by Olga spíše „nahrávala“ kolegům s výraznějšími party. Z této zdánlivé nevýhody se u Štorkové stává téma postavy – je jím neokázalost, nechuť předvádět se a exhibovat, pojetí života jako úkolu, kterému má člověk dostát bez ohledu na soukromá trápení. A stejně spolehlivě jako si její Olga Havlová dokáže nenásilně zjednat autoritu svým věcně ironickým způsobem, dokáže si Štorková svým střídmým, „staženým“ projevem získat pozornost publika.“

širší nominace: Magdaléna Borová – role Elizabeth v inscenaci Pýcha a předsudek (Národní divadlo Praha), Tereza Dočkalová – role Karličky v inscenaci Don Juan (Divadlo pod Palmovkou Praha), Martha Issová – role Annie v inscenaci Vzkříšení (Dejvické divadlo Praha), Milena Kleinerová – role Antonie v inscenaci Racajda (Divadlo Bez Hranic Praha), Gabriela Pyšná – role Lautmannové a jiné v inscenaci Obchod na korze (Divadlo X10 Praha), Jana Tomečková – role Violet v inscenaci Srpen v zemi indiánů (Městské divadlo Zlín), Šárka Vykydalová – role Evy v inscenaci Gazdina roba (Slezské divadlo Opava)

MUZIKÁL/OPERETA MUŽI

Vojtěch Dyk v inscenaci Mše Leonarda Bernsteina
„Celebrant v Bernsteinově Mši je rolí neobyčejně obtížnou a emotivní. Vojtěch Dyk do mozaiky nového nastudování výborně zapadá zpěvem i expresivním pojetím – v díle na pomezí křesťanské bohoslužby, muzikálu a rocku uplatnil neuvěřitelně širokou škálu hlasového rejstříku od operní techniky zpěvu přes falsetta až po rockový chraplák.“

Roman Tomeš jako Jidáš v inscenaci Jesus Christ Superstar (NDM Ostrava)
„Tim Rice a Andrew Lloyd Webber vyprávějí příběh posledních sedmi dní Ježíše Krista z perspektivy Jidáše Iškariotského. Toho v Ostravě excelentně ztvárňuje Roman Tomeš. Je pěvecky zcela přirozený, herecky skládá mozaiku Ježíšova zrádce od prvních obrazů až k závěrečné katarzi. Postavě dává neskutečný náboj.“

Josef Vojtek za roli Mefista v inscenaci Mefisto, Divadlo Hybernia
„O tom, že je Josef Vojtek králem českých rockerů, patrně nikdo nepochybuje. Během svého letitého působení na české muzikálové scéně ovšem výrazně dospěl také herecky. V muzikálu Mefisto se zřejmě dočkal své životní role. Titulní dvojroli starého Fausta a zmíněného Mefista hraje přirozeně, charismaticky a zpívá doslova ďábelsky.“

Širší nominace: Lukáš Adam – role Henryho v inscenaci Přízrak Londýna (Divadlo Hybernia Praha), Pavel Nečas – role Henryho Higginse v inscenaci My Fair Lady (Divadlo F. X. Šaldy Liberec), Peter Strenáčik – role Che v inscenaci Evita (Studio DVA divadlo Praha), Roman Tomeš – role Rogera v inscenaci Miluj, žij a plať – Rent! (Divadlo Na Prádle Praha) , Aleš Voráček – role Gustava von Pottensteina v inscenaci Země úsměvů (Jihočeské divadlo České Budějovice)

MUZIKÁL/OPERETA ŽENY

Hana Holišová za roli Elišky v inscenaci Noc na Karlštejně (Divadlo Karlštejn Celebrity Management)
„Hana Holišová patří k nejlepším českým muzikálovým herečkám. V Noci na Karlštejně se představuje divákům coby císařovna a žena mnoha tváří – důstojná při korunovaci, citlivá a milující během cesty ke královu srdci či rozverná v převleku pážete. Její pěvecká sóla působí na publikum jako balzám.“

Ivana Korolová za roli Denisy de Flavigny ( Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
„Postava Denisy de Flavigny je v operetním repertoáru ojedinělá – vyžaduje nejen mladistvý půvab, ale také rozvernost a smysl pro hereckou nadsázku. Nominovaná Ivana Korolová se role schovanky kláštera, která je „andílkem s čertem v těle“ zhostila herecky, pěvecky i tanečně neodolatelným způsobem.“

Lenka Pavlovič za roli Hortensie v inscenaci Ples v opeře (NDM Ostrava)
„Mladá pěvkyně Lenka Pavlovič na sebe upozornila již v mnoha operních i operetních inscenacích. Služebnou Hortensii, dobrého ducha operety Ples v opeře, opatřila nejen brilantním a jiskřivým zpěvem, ale také nezbytnou dávkou temperamentu, spontaneity a šibalství.“

širší nominace: Alžbeta Bartošová – role Baarové v inscenaci Liduschka /Baarová/ (Divadlo J. K. Tyla Plzeň), Michaela Horká – role Mrs. Wycherly / Clarisse McClellan v inscenaci Ray Bradbury’s ‘2116’ (Divadlo Semafor Praha), Vendula Příhodová – role Máří Magdalény v inscenaci Jesus Christ Superstar (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava), Markéta Słowiková Glosová – role Sugar v inscenaci Sugar – Někdo to rád horké (Těšínské divadlo Český Těšín), Jana Zenáhlíková – role Černé královny v inscenaci Alenka v kraji zázraků (Pixa-Pro v Divadle Hybernia Praha)

OPERA MUŽI

Pavel Klečka za roli Macbetha v opeře Macbeth, Divadlo J. K. Tyla Plzeň
„Pavel Klečka se setkal s titulní rolí Verdiho Macbetha na vrcholu svých tvůrčích sil. V jeho interpretaci, vedené režisérem Martinem Otavou, je Macbeth slabošský muž, který zcela podléhá ve svém jednání ctižádostivé ženě, na níž je i sexuálně závislý. Pěvecky v této roli odkryl nové hlasové možnosti a ukázal tak možný směr svého dalšího uměleckého vývoje.“

David Szendiuch za roli Attily v opeře Attila, Slezské divadlo Opava
David Szendiuch, představitel hlavní role ve Verdiho Attilovi, čerpal ze svých zkušeností pěveckých i hereckých. Náročný part podal pěvecky suverénně. Ve všech polohách vyrovnaně znějící bas dal do služeb výstižného hereckého portrétu mužného a běsnícího hunského dobyvatele.

Thomas Weinhappel za roli Hamleta v opeře Hamlet, NDM Ostrava
„Ostravské opeře se podařilo v Rakušanovi Weinhappelovi najít ideálního představitele Hamleta, který detailním odstíněním významů slov, hudby i jejich podtextů vyjádřil složitost postavy mladíka drceného temnými rodinnými vztahy. I díky jeho výkonu působilo vyústění v tzv. francouzském konci Thomasovy opery drtivě – Hamlet sice vražednou hru o moc přežije a stane se králem, ale je to pro něj větší prokletí, než kdyby (tradičně) zahynul.

širší nominace: Ondřej Koplík – role Vévody z Mantovy v inscenaci Rigoletto (Moravské divadlo Olomouc), Csaba Kotlár – role Athanaëla v inscenaci Thaïs (Divadlo F. X. Šaldy Liberec), Jan Ondráček – role Belmonta v inscenaci Únos ze serailu (Severočeské divadlo Ústí nad Labem), Jevhen Šokalo – role Banqua v inscenaci Macbeth (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Martin Štolba – role Papagena v inscenaci Kouzelná flétna (Moravské divadlo Olomouc)

OPERA ŽENY

Barbora Polášková za titulní roli v opeře Carmen, Slezské divadlo Opava
„Barbora Polášková se s Carmen setkala nejprve na scéně Moravského divadla v Olomouci a zkušenosti z této inscenace promítla i do své zatím poslední kreace na jevišti Slezského divadla v Opavě, kde vytvořila suverénní výkon po pěvecké i herecké stránce. Od prvního okamžiku, kdy se její Carmen na jevišti objeví, je v centru pozornosti všeho dění. Přesto Carmen nehraje prvoplánově jako ženu-vampa, ale jako mladou ženu, v jejímž srdci je místo pro víc mužů.“

Jana Sibera za roli Ophélie v opeře Hamlet, NDM Ostrava
„Jana Sibera postihla vývoj Ophélie od důvěřivé dívky polichocené zájmem prince, jehož proměnu nemá možnost pochopit, až po rozsáhlou scénu šílenství. Ta v jejím podání není jen brilantním pěveckým číslem s koloraturami, které suverénně zvládla, ale nářkem ztrápené ženy, navíc obtížené těhotenstvím.

Pavla Vykopalová za roli Káti v opeře Káťa Kabanová, Národní divadlo Brno
„Pavla Vykopalová byla postavena před náročný úkol: vytvořit titulní postavu v inscenaci, která vznikla již před řadou let, prošla mnoha divadly a díky videozáznamu je celosvětově známá a ceněná. Z porovnání jejího výkonu s kreacemi jejích předchůdkyň vyšla vítězně. Oproti určité české inscenační tradici, kdy je Káťa pojímána jako oběť brutálního okolí, akcentovala umělkyně rozporuplné rysy Kátiny osobnosti, zejména její až patologickou senzibilitu, přičemž po pěvecké stránce dostála na vysoké úrovni všem nárokům obtížné role.

širší nominace: Jana Dvořáková – role Pallade v inscenaci L’Asilo d’Amore (Hof-Musici Český Krumlov), Tereza Mátlová – role Konstance v inscenaci Únos ze serailu (Severočeské divadlo Ústí nad Labem), Marta Reichelová – role komorné v inscenaci Powder Her Face (Národní divadlo Brno), Ivana Rusko – role Lišky Bystroušky v inscenaci Příhody lišky Bystroušky (Jihočeské divadlo České Budějovice), Kristýna Vylíčilová – role Evičky v inscenaci Zakletý princ (Jihočeské divadlo České Budějovice)

BALET MUŽI

Radim Vizváry za titulní roli v inscenaci Sólo, Mime Prague
„Důkaz, že česká pantomima žije. Zhutnělý průřez dosavadní tvorbou Radima Vizváryho ukazuje pantomimu v neobvyklé šíři – od klasických inspirací přes působivé dotyky s tancem butó až po lehkost klauniády. Mimořádný Vizváryho talent rozeznívá nejbarevnější paletu emocí.“

Richard Ševčík za roli Dona Josého v inscenaci Carmen, Divadlo J. K. Tyla Plzeň
„Doménou Richarda Ševčíka jsou výrazné charakterní role, v nichž uplatňuje nejen svou technickou jistotu a mrštnost, ale i mnohovsrtevnaté herectví. Don José je v jeho podání mladík postupně sžíraný žárlivostí. Josého stále razantnější impulzivní jednání proto nutně vede ke ztrátě kontroly a tragickému vyústění baletu. Zkrátka: důsledně herecky vystavená role.“

Adam Zvonař za roli prince v Labutím Jezeru, Divadlo J. K. Tyla Plzeň
„Ideálních představitelů „princovského“ oboru danseur noble není u nás mnoho. Kvalita ztvárnění Prince Adamem Zvonařem se zvláště v regionálních divadlech nevídá často. Zvonař má všechny předpoklady – elegantní vzhled a vedení pohybu, vzdušný skok, velký rozsah a technickou výbavu, díky níž i ty nejnáročnější prvky provádí s obdivuhodnou čistotou.“

širší nominace: Giordano Bozza – role Puka v inscenaci Sen noci svatojánské (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava), Vojtěch Rak – za výkon v inscenaci Paradiso (soubor 420PEOPLE Praha), Sergio Méndez Romero – role Robina v inscenaci Sen noci svatojánské (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava), Giovanni Rotolo – za výkon v inscenaci Vertigo (Národní divadlo Praha), Matěj Šust – role Káje v inscenaci Sněhová královna (Národní divadlo Praha)

BALET ŽENY

Ivona Jeličová za postavu s názvem Ona v inscenaci Chvění, Národní divadlo Brno
„V možná nejzásadnější inscenaci Petra Zusky vytváří Ivona Jeličová postavu, která je archetypem ženy-matky a partnerky. Jde o výkon koncentrovaný, silný s pevnou oporou v životní a umělecké zkušenosti Jeličové. Její žena, která zažívá lásku, strach i odloučení, je v inscenaci pevným bodem, kolem něhož se „chvějí“ dějiny.“

Yui Kyotani za roli Kitri v inscenaci Don Quijote, Moravské divadlo Olomouc
„Jednu z nejnáročnějších klasických rolí podává Yui Kyotani s obdivuhodnou jistotou. Po technické stránce jde o výkon, který je na regionálních scénách vidět málokdy. Bravurně zvládá náročné technické finesy, ale zároveň je její Kitri výkonem herecky naplněným, bezprostředním.“

Martina Hajdyla Lacová za sólový výkon v insenaci L/One of the Seven, soubor ME-SA
„Na hranici fyzického vyčerpání tančí Martina Hajdyla Lacová. Jde o strhující a odvážné sólo plné erotiky, frustrace, neukojeného chtíče, který je diktován jak neutišitelným vnitřním neklidem, tak nekompromisním hudebním rytmem. Lacová se s divákem nemazlí – své intenzivní niterné sólo mu předkládá bez kompromisů.“

širší nominace: Fanny Barrouquére – za výkon v inscenaci Lešanské jesličky (Lenka Vagnerová & Company Praha), Klára Jelínková – role Ty v inscenaci Louskáček a Myšák Plyšák (Národní divadlo Praha), Nikola Márová – role Sněhové královny v inscenaci Sněhová královna (Národní divadlo Praha), Aya Watanabe – za výkon v inscenaci Vertigo (Národní divadlo Praha), Michaela Wenzelová – role cikánské dívky v inscenaci Sněhová královna (Národní divadlo Praha)

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.