Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Potěšíme jak ucho, tak oko metalistovo, říká spoluorganizátor festivalu Ostrava v plamenech Patrik Kohut

Potěšíme jak ucho, tak oko metalistovo, říká spoluorganizátor festivalu Ostrava v plamenech Patrik Kohut

16.5.2017 05:56 Hudba

Arch Enemy a žádné další lákadlo? Rozhodně ne! Organizátoři letošního ročníku festivalu Ostrava v plamenech, který se uskuteční 5. srpna v Dolní oblasti Vítkovice, vytáhnou daleko více es z rukávu, než by se na první pohled mohlo zdát. Stačí zmínit aktuální sestavu Kreysonu, kde kromě zpěváka Ládi Křížka figurují v současné době také bubeník Mike Terrana a kytarista Roland Grapow. Rovněž švédští Civil War vyrukují s jistou novinkou. Pořadatelé kromě toho chystají potěšitelnou změnu v rámci takzvaných festivalových peněz neboli žetonů na občerstvení. O novinkách jsme si povídali se spoluorganizátorem Patrikem Kohutem.

Zvětšit obrázek

Pořadatel Ostravy v plamenech v místě, kde se festival koná.
Foto: Aleš Honus

Než se dostaneme k festivalu Ostrava v plamenech 2017, ohledněme se za loňským rokem. Jak byste zhodnotil minulý ročník?

Možná to bude znít divně, ale nic negativního mě nenapadá. Jde nám o to, aby se u nás lidé cítili dobře, a to se nám podle ohlasů daří. Na našem festivalu jsem nikdy nepotkal válející se opilce, zfetovaná individua, ani náznak agresivity. Všechny tři dosavadní ročníky proběhly přesně tak, jak jsme je naplánovali a snad jdeme správným směrem.

S tímto tvrzením se dá jedině souhlasit. Pokud však porovnáte přípravy v rámci předchozích ročníků, tak v jaké atmosféře se rodí ten aktuální?

Festival se stejně jako v uplynulých ročnících rodí v naprostém poklidu a přesně podle toho, jak jsme si jej naplánovali a vymysleli. Můj parťák Petr Šiška má za sebou dvacet let trvající festival Noc plná hvězd a já mám v portfoliu také delší než dvacetiletou festivalovou praxi. Pravda je, že člověka i po těch letech vždycky něco překvapí, ale jsou to spíše drobnosti, které nakonec ani nestojí za řeč.

Hlavní hvězdou budou letos švédští Arch Enemy. Proč zrovna tato parta? A můžete prozradit, z kolika potencionálních headlinerů jste vybírali?

Kapelu Arch Enemy jsme měli vymyšlenou jakožto headlinera na tento ročník už od předloňska, proto jsme se ani neměli příliš nad čím zamýšlet. Samozřejmě nabídek byla spousta, ale když máte v něčem jasno, jdete po tom. Arch Enemy jsou v rámci svého žánru absolutní světovou špičkou. Jejich koncerty patří k nejvýpravnějším a vůbec nejzajímavějším na světě.

Každopádně loňskou hlavní hvězdou byli Within Temptation, nyní to jsou Arch Enemy. Tedy kapely, které mají ve svém středu výraznou a zároveň pohlednou zpěvačku. Je to cílené, nebo jen náhoda?

Ženský element v metalové hudbě je pořád nepříliš častým. Chlapi mají v metalu prostě převahu. Když se naskytne příležitost angažovat kapelu s tak výraznou a talentovanou ženou jako Sharon z Within Temptation, kteří hráli loni, nebo frontmankou Arch Enemy Alissou či Martou z Crystal Viper, které vystoupí letos, jdeme do toho. Není nadto, když je potěšeno jak ucho, tak i oko metalistovo.

Mimochodem v loňském roce padlo jméno Judas Priest. Uvažovali jste o nich třeba i pro letošní rok? 

O Judas Priest i jiných velkých kapelách jsme upřímně řečeno chvilku uvažovali, ale podle nás zatím stále nenastala ta správná doba. Důvod je jednoduchý. Byli bychom nuceni výrazně zdražit vstupné, a to prozatím nechceme. Mimochodem nevím o žádném českém festivalu, který by si mohl dovolit zaplatit tuhle konkrétní kapelu. Pokud by se nám podařilo získat větší finanční prostředky od našich podporovatelů, můžu zodpovědně říci, že bychom je investovali třeba do zmíněných Judas Priest. Tak třeba příště.

Jakou strategii jste zvolili pro výběr dalších kapel? Ne že by tyto kapely Loudness, Crystal Viper, Melechesh, Civil War neměly co nabídnout, ale popravdě řečeno žádná z těchto skupin by samostatný koncert v ostravském klubu, ať už v Garáži nebo třeba v Barráku, pravděpodobně nevyprodala… Jinými slovy zas tak divácky atraktivní skupiny to nejsou…  

Strategie při výběru kapel je velmi prostá. Angažujeme výhradně kapely, o kterých jsme přesvědčeni, že se budou líbit nejen nám, ale i návštěvníkům festivalu. A pokud jde o návštěvnost samostatných koncertů těchto kapel, opak je pravda.

Pojďme tedy k českým kapelám. Tuzemskou hudební scénu tentokrát reprezentují Kreyson a Traktor. Proč zrovna tyto kapely?  

Vzhledem k tomu, že festival trvá jen jeden den, si můžeme dovolit angažovat jen takové kapely, na které se opravdu chodí. Traktor je kapela, která jde nahoru, o čemž svědčí jejich beznadějně a dlouho dopředu vyprodané koncerty. Pokud jde o Kreyson, byla to více než jasná volba. Kreyson patří jednoznačně mezi české rockové legendy a žánrově se nám hodí, no a Ladislav Křížek patří  k české rockové pěvecké špičce. Navíc když kapela ohlásila zbrusu novou mezinárodní sestavu s Mikem Terranou na bicí a kytaristou Rolandem Grapowem a svůj úmysl zahrát jen tři koncerty v rámci festivalové sezóny, neváhali jsme ani minutu.

Předpokládám, že kapely opět zahrají celé koncertní, nikoliv jen hodinové festivalové sety… Nicméně máte třeba od nějaké skupiny přislíbenou nějakou specialitu? Nějaké překvapení, které by mělo být součástí výhradně ostravského setu?  

Samozřejmě, držíme se zavedeného modelu. Jsme spíše koncert několika kapel než festival. A překvapení? Nechte se překvapit.

Dle zveřejněného rozpisu nebudou Arch Enemy jako největší hvězdy hrát poslední, ale na závěr vystoupí Civil War… Proč jste se rozhodli pro toto pořadí? 

To, že hlavní hvězda nehraje v rámci festivalového dne jako poslední, je spíše pravidlem než výjimkou. Hlavní kapela by měla hrát vždy v  nejatraktivnějším čase, což v případě koncertního setu Arch Enemy jednoznačně platí. Švédští Arch Enemy nastoupí na scénu po dvaadvacáté hodině a skončí těsně před půlnocí. Festival uzavřou jejich krajané Civil War, kteří navíc premiérově představí nového zpěváka.

Budete i letos zavádět žetony na jídlo a na pití? Loni se tato novinka mnohdy nesetkala s pozitivními reakcemi.

Asi vás to překvapí, ale drtivá většina reakci byla pozitivních. Samozřejmě objevily se i hlasy, kterým se tento způsob placení nelíbil, ale tyto se objevovaly v rámci, řekněme, jednotek kusů. Navíc když jsme se pak nespokojených ptali, co jim přesně na tomto systému vadilo, nedočkali jsme se prakticky žádného zdůvodnění. Prostě festivalová měna = opruz. Ale nevím proč. Spočítali jsme si podle písemných reakcí došlých e-mailem a na sociální sítě, že nespokojených bylo přibližně jedno procento z celkového počtu respondentů, což mi připadá jako jasně vypovídající číslo. Ostatně v zahraničí jsou už hezkou řádku let naprosto běžné bezhotovostní platby. Nejrozšířenější jsou čipové dobíjecí karty, se kterými jsou u nás prozatím technické problémy, a to prozatím nechceme riskovat. Mimochodem, až příští rok nastoupí povinné registrační pokladny, obáváme se, že nastane návrat k dlouhým frontám. Vystát si řadu – objednat – podat peníze – počkat si na zboží – počkat na vrácení drobných – počkat na účtenku z EET. Náš současný systém je mnohem rychlejší a jednodušší. Navíc pracujeme na novém pravidle, přičemž bude za jasně daných pravidel možné neutracené kupóny vrátit.

To je určitě dobrá zpráva. Dalším potěšujícím faktem je, že v letošním roce by také mělo dojít k navýšení odpočinkových zón… Můžete být konkrétnější? 

Počítáme s rapidním navýšením míst k sezení.  Po zkušenosti z prvního ročníku jsme sice jejich počet každoročně navyšovali, ale to se nakonec vždy  ukázalo jako málo. Letos půjde o opravdu masivní navýšení.

V příštím roce by se mohl konat pátý ročník festivalu Ostrava v plamenech. Je tedy reálné i jeho rozšíření do jiných prostor areálu? Za jakých okolností by se tak mohlo stát? Nebo budete i nadále preferovat současné místo? 

Chtěli jsme založit kvalitní metalový festival v Ostravě pro čtyři až pět tisíc návštěvníků, a to  se nám naštěstí daří.  Pokud bychom chtěli festival zvětšit, což není do budoucna vyloučeno, museli bychom se stěhovat o kus dál na velké prostranství, kde je hlavní stage Colours of Ostrava. Toto ale zatím není na pořadu dne a navíc bychom jen neradi přišli o kolorit vysoké pece a vůbec přilehlé okolí, které je přímo stvořené pro metalový festival. Ale kdoví…

Otázka na závěr, která musí padnout. V dnešní době, kdy se pomalu „na každém rohu“ koná spoustu akcí, rozhodují maličkosti, které potencionálního návštěvníka ovlivňují, zda jít na danou akci, či nikoliv. Nicméně když se člověk zadívá na vaše internetové stránky, tak tam moc informací o konkrétních kapelách, případně nějaké aktuality nenajde, jen fotky a videa… Což má k prvotřídnímu servisu pro fanoušky daleko… Je to podle vás důstojná prezentace, hodláte v tomto směru něco vylepšit?   

Máte pravdu. Když se rozhlédneme kolem, venkovních kulturních akcí je v létě jako hub po dešti, ale všechny jsou si tak nějak podobné. Všude hrají dokola ty samé kapely. Tohle my nechceme. Chceme lidem přivážet špičkové umělce z celého světa, které v Ostravě a okolí jen tak neuvidíte.  Také letos jsme získali kapely z exotických destinací. Konkrétně z Japonska a Izraele. Tohle je trend, který nás baví a jak vidno, baví i lidi. Prostě chceme mít v Ostravě kvalitně obsazený mezinárodní rockový nebo metalový festival. Když mohou mít super festival tvrdé hudby Vizovice, Plzeň anebo Josefov, bylo by ostudou, aby ocelové srdce naší republiky taky jeden nemělo.

To máte samozřejmě pravdu, že mnohé z kapel, které na festivalu Ostrava v plamenech vystoupí, běžně v České republice nekoncertují, ale zkusme se vrátit ještě k otázce ohledně vašich webových stránek…

Pokud jde o obsah našeho webu, chceme být maximálně struční a přehlední. Když se zamyslíte nad jeho obsahem, co vlastně potřebujete jako návštěvník festivalu vědět, tak je to pár věcí – jaké uvidíte kapely, v kolik která hraje, jak se na festival dostanete, v jakém prostředí se odehrává, fotogalerii předchozích ročníků, kde koupíte vstupenky a za kolik a podobně. Tohle všechno na našem webu máme, troufám si říct, ve velmi přehledné formě.

Novinky a interaktivitu s fanoušky jsme již dávno přesunuli na sociální sítě. Takový je trend. Facebook je doplňován o informace téměř denně. Je to mnohem efektivnější způsob komunikace s fanoušky. Navíc když se chce fanoušek na cokoliv zeptat, udělá to a my zpravidla neprodleně reagujeme.

Petr Bidzinski | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.