Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Tohle jméno si dobře zapamatujte. Katarína Máliková uzemnila porotu ostravských Czech Music Crossroads

Tohle jméno si dobře zapamatujte. Katarína Máliková uzemnila porotu ostravských Czech Music Crossroads

19.7.2017 Hudba

Colours of Ostrava může začít. V úterý, ještě v předvečer tohoto hudebního svátku, vyvrcholila hudební konference Czech Music Crossroads, která do Ostravy opět přitáhla odborníky a hosty z celého světa. V dopoledních hodinách se uskutečnily panelové diskuze, workshopy a speed dating, v pět hodin pokračovala hudební showcase, která po desáté hodině skončila oznámením vítězů letošního ročníku. Cenu odborné poroty si odvezla slovenská zpěvačka Katarína Máliková, publikum nejvíc oslovila kapela Invisible World Q. Kulturní deník Ostravan.cz přináší ohlédnutí za koncerty všech zúčastněných kapel úterního dne.

Zvětšit obrázek

Katarína Máliková zvítězila naprosto přesvědčivým způsobem.
Foto: Michal Berger

Jako první se nad vytěženým Dolem Hlubina rozezněl působivý vokálně-instrumentální dialog dua HLASkontraBAS, které tvoří zpěvačka Ridina Ahmedová a kontrabasista Petr Tichý. Magické zaříkávání melodií pomocí looperu i poetické improvizace Ahmedové mají nesmírné kouzlo. Jejich set bohužel mírně poznamenala hlasová indispozice Ahmedové a podivný, zastřený zvuk kontrabasu. Ne všechny smyčky se povedlo nahrát i spustit tak, aby zněly rytmicky či intonačně přesvědčivě, přesto je třeba konstatovat, že HLASkontraBAS patří k nejvýraznějším úkazům současné české alternativní scény.

HLASkontraBAS na Crossroads. (Foto: Michal Berger)

Slovenská kapela Balkansambel předvedla svůj mix divokých, nepravidelných balkánských rytmů, které by vzbudily i mrtvého. Kapele to šlape neskutečně dobře, hraje sice zejména převzaté skladby, které nemusí každému sednout, jejich úpravy jsou však velice dovedně ušité. Balkansambel vévodí multiinstrumentalista Marek Pastírik, výborná byla také celá žesťová sekce. Mozartův Turecký pochod i Smoke on the Water od Deep Purple byly nespoutanou jízdou plnou překvapivých rytmických zvratů a výbušného drajvu.

Balkansambel na Czech Music Crossroads. (Foto: Michal Berger)

Zpěvačka Enyedi Ágnes z Maďarska přivezla do Ostravy klasickou cimbálovku, která čerpá zejména z folklorní oblasti Transylvánie. Kapela představila stylově i interpretačně čistou muzikantkou práci s přesvědčivým hlasovým projevem Ágnes. Její set byl koncipován pestře a zohlednil pomalé i rychlejší písně.

Z vystoupení Enyédi Ágnes. (Foto: Michal Berger)

Banda Nella Nebbia z Polska hraje radikální etno a obsadila venkovní scénu s nejprogresivnější hudbou celého letošního showcase. Výrazná inspirace alternativními rockovými kapelami i různými folklorními regiony se promítla do jejich jedinečného zvuku. Ten je originální využitím nástrojů z různých oblastí a historických epoch (loutna, mandolína, žestě, akordeon…). Banda Nella Nebbia má naprosto šíleného frontmana – basistu, performera a dirigenta v jedné osobě. Velký showman rozpumpoval svou kapelu k výborným hráčským výkonům. Jejich muzika je však natolik rafinovaná, svébytná a posluchačsky méně přístupná, že sklidili jen rozpačitý potlesk. Škoda.

Banda Nella Nebia na Czech Music Crossroads. (Foto: Michal Berger)

Další polský soubor Skład Niearchaiczny se zaměřuje naopak na tradiční hudbu z oblasti Beskyd, která se hrávala pouze na dudy a housle. Název kapely evokuje širší nástrojovou obsadu o basu a kontry. Živé muzicírování bylo příjemné jako další ukázka čisté folklorní hudby nezatížené žádnými post vlivy, elektronikou ani novými nástroji.

Sklad Niearchaiczny na Czech Music Crossroads. (Foto: Michal Berger)

Katarína Máliková je naprosto úchvatné zjevení současné slovenské alternativní scény. Neuvěřitelně charismatická zpěvačka a skladatelka dokázala po Zuzaně Homolové a Zuzaně Mojžíšové vyvolat etno fusion, který zní jako závan čerstvého větru. Nejde proti písni, ale dokáže z ní vyhmátnout její skrytou energii. Máliková se představila se svým ansámblem, který je velmi dobře sehraný, a zahrála řadu písní z aktuálního alba Pustvopol. Její vizuální projev je velmi působivý: hraničí s magickým obřadem, zaříkáváním pradávných lidových melodií, kterým Máliková propůjčila temné harmonie a uhrančivé aranžmá. Navíc se ukázala jako nejlepší zpěvačka celých Crossroads. Pro mne osobně to byl po Invisible World Q druhý tip na cenu letošních Crossroads.

Vítězná Katarína Máliková s kapelou. (Foto: Michal Berger)

Závěrečný vstup obstarala mezinárodně složená formace 13th dimension, které vévodí česká flétnistka a basklarinetiska Žofie Kašparová v zajímavém nástrojovém složení mandola, akordeon a perkuse. Živelná spontánní improvizace a velmi zajímavé, artové kompozice stojí na pomezí folkloru a současné avantgardní hudby. Muzikanti jsou to špičkoví a pohybují jako ryby ve vodě v širokém spektru žánrů, což potvrdily písně s vlivy balkánu, gipsy jazzu i dalších proveniencí.

13th Dimension na Czech Music Crossroads. (Foto: Michal Berger)

Na závěr došlo k velké poradě poroty, během celého showcase se navíc mohlo hlasovat pro cenu publika. Tu je nutno vnímat s rezervou, jak to ostatně v dnešních zejména internetových soutěžích bývá téměř pravidlem. Na Crossroads se organizátoři postarali o originální variantu s hrášky: každý mohl vzít jeden hrášek a hodit jej do kelímku pro konkrétní kapely. Byl jsem ale svědkem toho, jak někteří posluchači házeli do kelímků i více hrášků. A nikdo nekontroloval, jestli si byl člověk hodit jednou nebo vícekrát.

Naštěstí publikum Crossroads bylo velmi bystré a poslouchalo moc dobře, protože i z tohoto nedotaženého systému vzešli vítězové, kteří se jimi měli stát a které jsem si i osobně tipoval. Invisible World Q mne přesvědčili jednoznačně a stali se vítězi ceny publika, které jejich vystoupení prožívalo v pondělí v závěru programu s obrovským nadšením.

Invisible World Q získal cenu publika. (Foto: Michal Berger)

A porota? Té se nejvíc líbila Katarína Máliková a i zde musím potvrdit, že to byla ta nejlepší volba. Lépe se to rozhodnout nemohlo. Katarína Máliková se prezentovala nejen jako nejlepší zpěvačka celých Crossroads, ale její hudba je prototypem jednoho z nejoriginálnějších současných projevů slovenské scény.

Letošní Czech Music Crossroads byly velmi příjemnou přehlídkou hudby čtyř zemí. Ukázalo se totiž, že hudba čtyř zemí je ovlivněna hudbou dalších států, vlivy a inspirace se tedy znásobily. Barevnost hudby Crossroads byla i letos rozmanitá, od klasických folklorně čistých kapel, přes fúze folkloru s klasickou hudbou, jazzem, swingem, rockem, popem i dalšími žánry. A o tom především tento projekt má být.

Jedinečná přehlídka opět ukázala, že hudba nezatížená komerčními vlivy je tím nejlepším prostředkem k poznání podstaty a pravdivosti.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.