Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Premiéra Ostrava Youth Orchestra dopadla bez přehánění na výbornou

Premiéra Ostrava Youth Orchestra dopadla bez přehánění na výbornou

27.9.2017 09:45 Hudba

Ostrava Youth Orchestra. To je název nového orchestru mladých umělců, který v úterý vstoupil do kulturních dějin města Ostravy. V kostele Panny Marie Královny se uskutečnila premiéra společného projektu Fakulty umění Ostravské univerzity a Janáčkovy konzervatoře v Ostravě provedením Stabat mater Gioacchina Rossiniho. Sólové party přednesli Veronika Holbová, Ewa Kalwasińska, Aleksander Kruczek a Damian Suchozebrski, zpíval Český filharmonický sbor a provedení řídil dirigent Paolo Gatto.

Zvětšit obrázek

Ostrava Youth Orchestra během zkoušky.
Foto: Ivan Korč

Na začátku koncertu okomentovali vznik nového projektu zástupci obou uměleckých škol, ředitelka Soňa Javůrková (Janáčkova konzervatoř) a děkan František Kowolowski (Fakulta umění). Cílem je, aby studenti získali možnost poznat orchestrální hru přímo v praxi. Projektový orchestr se má účastnit nejen akcí Svatováclavského hudebního festivalu, ale bude také vystupovat na festivalu Janáčkův máj. Nutno dodat, že myšlenka, která je ambiciózní a sympatická, není nová. Realizuje ji už několik let orchestr Moravskoslezská Sinfonietta, který jako orchestrální akademie nabízí studentům středních i vysokých hudebních škol podobnou možnost orchestrální praxe a koncertů.

Známá středověká báseň Stabat mater je námětově inspirována 19. kapitolou evangelia sv. Jana, kde se v 25. verši píše: „U Ježíšova kříže stály jeho matka a sestra jeho matky, Marie Kleofášova a Marie Magdalská“. Na přelomu 13. a 14. století vznikla báseň, která se o století později stala jednou z tzv. sekvencí. Samotný vznik Rossiniho díla je pozoruhodný.

Italský operní mág ji původně odmítal psát, protože považoval tuto formu – po vyslechnutí Stabat mater Givanniho Battisty Pergolesiho – za završenou. Sám Rossini už v té době pověsil komponování na hřebíček a začal dílo psát dva roky po Vilému Tellovi na objednávku Dona Varely a jeho ženy, kteří jej nakonec přesvědčili. Bohužel v průběhu vzniku Stabat Rossini vážně onemocněl a o dokončení díla požádal italského skladatele a dirigenta Giovanniho Tadoliniho. Po několika letech zemřel Rossinimu otec a skladatel se začal dílem znovu zabývat. Posledním impulsem k dokončení skladby se stala dražba a soudního řízení po smrti Varely, které rozhodla ve prospěch Rossiniho, a skladatel musel nově zkomponovat ty části, které před lety doplnil Tadolini.

Členové orchestru během zkoušky. (Foto: Ivan Korč)

Dílo složené z deseti uzavřených čísel zahájil orchestr v dechových nástrojích kolébavým šestiosminovým taktem, který zmenšeným septimovým akordem navodil dramatickou a sugestivní tíživou atmosféru Stabat mater dolorosa (Stála matka plná bolu). Nástup sboru a kvarteta sólistů byly koncentrované a výrazově přesvědčivé, k čemuž přispělo velice pozorné dirigování Gatta, který po celou dobu výrazně ovlivňoval dynamickou hladinu a vyváženost všech zúčastněných složek.

Úsečnou introdukcí smyčců začíná Cujus animam gementem. Následuje ji téměř operně prokomponovaná tenorová árie, v níž se představil polský tenor Aleksander Kruczek. Jeho zpěv byl plný života a obrovského nasazení, se kterým Kruczek prožil doslova každý tón. K italskému bel cantu sice jeho hlas ještě úplně dynamicky a výrazově nedozrál, ale je bezpochyby na dobré cestě. Nechyběla mu vroucná kantiléna, vnitřní temperament a živelnost.

Vlevo Veronika Holbová během zkoušky. (Foto: Ivan Korč)

Quis est homo je duetem sopránu a altu. Ostravská operní naděje Veronika Holbová je trvalou a vzácně vyváženou ozdobou operních i koncertních událostí nejen Moravskoslezského kraje. V Rossiniho Stabat mater patřil její výkon k nejvyváženějším. Inteligentní muzikalita, schopnost dramatického výrazu a citově vřelé pojetí, jemuž nechyběla intonační preciznost, provázely i její včerejší výkon. Spolehlivou partnerkou jí byla polská mezzosopranistka Ewa Kalwasińska, jejíž sametově hebký, nižší hlas měl podobně přesvědčivé vyznění. Závěrečný, náročný terciový duet na verších cum Filio vyzněl dynamicky nádherně prokresleně a s hedvábnou zvukovou barvou.

Následující část Pro peccatis je dramatickou árií pro sólový bas, v níž se představil polský basista Damian Suchozebrski. Pěvcův mohutně rozklenutý bas je hlas velkého formátu a s ohledem na věk Suchozebrského lze vyjádřit velké uznání k jeho profesionálnímu výkonu. Velkorysý tón s převážně silnou dynamikou vytvářel tento zpěvák bez námahy, v naprosté uvolněnosti a koncentrovanosti.

Suchozebrski podobně sugestivně pokračoval recitativem v následující Eja, Mater, která je svěřena hlubokým basovým polohám a sboru. Český filharmonický sbor v porovnání s nedávným výkonem v kostele sv. Cyrila a Metoděje podal mnohem sevřenější výkon, který byl citlivě modulovaný zejména v dynamicky ohleduplné hladině, která se výborně pojila se sólisty i orchestrem.

Z pěveckého čtyřlístku sólistů se představila v následující Fac ut portem Ewa Kalwasińska, jejíž výkon byl rovněž velmi sympatický. Následující Inflammatus se sopránovým sólem Veroniky Holbové byl korunou výborných pěveckých výkonů tohoto koncertu. Sopranistka dokázala, že k úžasnému pěveckému výsledku se dá dojít bez velkých gest s nejčistší intonací, artikulací a překrásnou barvou.

Dirigent Paolo Gatto. (Foto: Ivan Korč)

Quando corpus morietur je předstupněm závěrečné vrcholné fugy In sempiterna saecula. Amen. Vše v Rossiniho hudbě spěje k dramatickému vrcholu a katarznímu rozuzlení básně. Orchestr, sbor i sólisté se semknuli k jednotnému výkonu, který zanechal opravdu hluboký dojem.

Premiéra Ostrava Youth Orchestra byla velmi zdařilá. Ukázala, že nikdo z účinkujících nic nepodcenil. Krásné instrumentální výkony se odehrály v dechových nástrojích, souladné rytmické hře i krásné barvě smyčců. Sluší se vyjádřit obdiv, že všichni čtyři sólisté zazpívali své party v podstatě zpaměti. Pěvecké i instrumentální výkony všech se šťastně sešly v společné energii a souznění. Dirigent Paolo Gatto prokázal dokonalou znalost tohoto díla a byl pilířem ideální souhry a celkově kompaktního vyznění. Ostrava a Svatováclavský hudební festival si můžou připsat další umělecky mimořádný výsledek.

U recenze jsou použity fotografie ze zkoušky. Snímky z koncertu nejsou k dispozici.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.