Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Kurt Gebauer vytvořil novou sérii Plavkyní a „baby z kupaku“ vystavil v Galerii Magna

Kurt Gebauer vytvořil novou sérii Plavkyní a „baby z kupaku“ vystavil v Galerii Magna

24.10.2017 06:15 Obraz & Slovo

Idem na kupak. Sochař Kurt Gebauer těm slovům dobře rozumí, však vyrůstal v Hradci nad Moravicí a otce měl z Hlučína. V ostravské Galerii Magna teď šestasedmdesátiletý klasik českého výtvarného umění vystavuje aktuální „maluvky z kupaku“. Ladné křivky „hradeckych a pražskych bab“. Poctu anatomii i hédonismu, ale i výmluvné angažované dílo. Prostě nový cyklus, na kterém sotva uschly barvy a mistr ho ještě ani nestačil signovat.

Zvětšit obrázek

Kurt Gebauer při vernisáži v Galerii Magna.
Foto: Ivan Mottýl

Baby v bazenu. Mistr Gebauer netají, že zaplavat si chodí nejen kvůli fyzickému zdraví, že jde i o duši. O hédonistickou slast coby nejvyšší dobro. Ve vodě pozoruje, na suchu načrtává, ženské tvary se nikdy neokoukají. A takto o svých návštěvách bazénů vyprávěl i na pondělní vernisáži v ostravské Galerii Magna. Jeden by umělcovi skoro záviděl, tohle je penze na pomezí ráje. Jenže nutno dodat, že je to penze sakra draze vykoupená „tížinami“, jak by řekl slezský básník Ondřej Hložek.

Plavkyně Kurta Gebauera.

Třeba loni v létě se Kurt Gebauer v ostravské Galerii Lauby ostře vyhranil vůči čecháčkovství. V působivé instalaci Vyhnání z ráje III kritizoval tuzemskou neochotu pomoci běžencům na útěku z válčící Sýrie nebo z hladovějící Afriky. A slovně dodal: „Sobecké xenofobní blbnutí v české kotlině kolem uprchlíků, kteří se nám asi důvodně vyhýbají, mě nadzvedává. Naši předkové sem také odněkud uprchli a moji přátelé prchali odsud před invazí sovětské normalizace po roce 1968. Jak by to asi dopadlo, kdyby se všichni chovali jako my nyní?“

I když Gebauer v Laubech vystavil biblické podobenství, narážel i na plavkyně a plavce, respektive na tisíce utopených běženců ve Středozemním moři. A letos to není lepší, podle Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) se do 1. listopadu utopilo ve Středozemním moři přesně 4636 běženců.

Plavkyně Kurta Gebauera.

„Baby z kupaku“ v Magně proto nejsou pouhou poctou harmonii lidského těla, protože umělec typu Gebauera neumí a nechce oddělovat slast a utrpení.

Plavkyně, které Gebauer různými postupy tvoří již od šedesátých let, navíc nikdy nebyly jen oddechovou produkcí v mezičase, než sochař začal pracoval na takzvaně závažnějším díle. Naopak, stačí připomenout slavné „létající plavkyně“ z pololegální pražské akce Malostranské dvorky v roce 1981, kde levitující ženy symbolizovaly distanc k pozemskému normalizačnímu marasmu.

Plavkyně Kurta Gebauera.

A také plavající ženy v ostravské Magně něčemu vzdorují, a nikoli jen tlaku vody v bazénu. Neklidná těla se snaží rozčeřit stojaté české vody, v nichž se to poněkud zakalilo. Zvláště po víkendových parlamentních volbách.

*

Kurt Gebauer. Galerie Magna. Výstava potrvá do 3. prosince 2017.

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.