Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Vítěznou inscenací Festivalu divadel Moravy a Slezska je Obraz v nastudování Komorní scény Aréna

Vítěznou inscenací Festivalu divadel Moravy a Slezska je Obraz v nastudování Komorní scény Aréna

12.11.2017 12:09 Divadlo

Od úterka do soboty se v Těšínském divadle v Českém Těšíně konal 17. ročník Festivalu divadel Moravy a Slezska. Hlavní cenu Těšíňanka za nejlepší  inscenaci festivalu udělila porota inscenaci Obraz v podání herců Komorní scény Aréna Ostrava v režii Vojtěcha Štěpánka. Cenu za nejlepší mužský herecký výkon získal Norbert Lichý za hlavní roli ve Spalovači mrtvol v Divadle Petra Bezruče. Jako nejlepší herečka festivalu byla oceněna Sylwie Krawiec za roli Katarzyny v polské inscenaci Poskromienie złośnicy.

Zvětšit obrázek

Marek Cisovský, Josef Kaluža a Albert Čuba ve vítězné inscenaci Obraz.
Foto: Roman Polášek

Ředitel Těšínského divadla Karol Suszka, který stál před sedmnácti lety u zrodu Festivalu divadel Moravy a Slezska, je s průběhem sedmnáctého ročníku spokojen. „Umělecká úroveň inscenací stoupá a zároveň se kvalita zúčastněných souborů vyrovnává, což klade před odbornou porotu nesnadné rozhodování. Zároveň je to potěšující, že zůstala zachovaná hlavní myšlenka festivalu – poznávání. Kromě toho, že se setkávají kolegové, kteří na sebe během náročné sezóny nemají mnoho času, mohou festivaloví diváci poznat inscenace zúčastněných divadel a porovnávat s tím, co vidí na domácí scéně,“ říká Suszka.

Nedílnou součástí festivalu jsou poroty. Ano, jsou dvě. Jedna odborná a druhá studentská, složená ze studentů těšínských škol. „A tady je třeba zmínit, že se festival může pochlubit tím, že po každém představení se sejdou účinkující spolu s oběma porotami, vyslechnou si hodnocení jejich jednotlivých členů a mohou reagovat. Verdikty studentské poroty jsou často překvapivé, ale inspirující,“ dodává Ivan Misař, dramaturg Těšínského divadla, které festival pořádá.

Festival se snaží oslovit všechny věkové skupiny. Dopolední představení jsou určená pro vybrané studenty těšínských středních škol, večerní pak pro dospělé publikum. Na festivalu nechybí ani představení pro ty nejmenší, pravidelnými účastníky jsou Divadlo loutek Ostrava a domácí soubor, loutkové divadlo Bajka. „Dramaturgie festivalu je poměrně jednoduchá, pokud pořadatel nemá zájem o určitou inscenaci, nechává výběr na jednotlivých divadlech, protože se předpokládá, že se divadla chtějí prezentovat tím nejlepším. A jejich nabídka je většinou akceptovaná,“ říká Ivan Misař.

Od jisté doby se statut festivalu změnil v tom, že se jej zúčastňují i divadla mimo region. „Účast souborů mimo region je každopádně přínosem. Umělecká úroveň festivalu má stoupající tendenci a ukazuje, že úroveň představení regionálních divadel si nezadá s úrovní divadel ostravských,“ dodává Misař.

Porota zasedala ve složení Zuzana Jindrová, Jan Hyvnar, Kazimierz Kaszper, Jan Kerbr, Jiří P. Kříž, Emil Orzechowski,  Ladislav Vrchovský s čestným předsedou Vítem Slováčkem, starostou Českého Těšína. Po zhlédnutí 10 soutěžních představení konstatovali porotci, že úroveň většiny inscenací byla vysoká a diváci měli možnost vidět představení, která svou uměleckou kvalitou i významem přesahují hranice regionu. Rozhodování bylo složité, protože každému z porotců bylo jasné, že není možné srovnatelně ocenit všechno a všechny.

Porota měla k dispozici tři hlavní ceny (nejlepší inscenace, ženský a mužský herecký výkon), přesto se rozhodla na základě dalších mimořádných výkonů udělit i zvláštní cenu. Získal ji orchestr Foxtrotterier Band v čele s herečkou a hudebnicí Editou Bandyovou za hudební nastudování inscenace Dášeňka v Divadle loutek Ostrava v režii Marka Zákosteleckého.

Dále mimořádné ocenění získali Michael Tarant a Bogdan Kokotek za scénografii v inscenaci Polské scény Těšínského divadla Kolacja na cztery  ręce (autor: Paul Barz, režie: Michael Tarant). Do třetice pak porota navíc ocenila Ladislava Slívu za dramaturgii inscenace České scény Těšínského divadla Zlatovláska s akcentem na dodržení žánru iluzivního divadla s využitím prvků klasické činohry.

Studentská porota ocenila jako nejlepší inscenaci festivalu představení Kontrabas (Slovenské komorné divadlo Martin, autor: Patrick Süskind, režie: Román Polák).

Ředitel Těšínského divadla Karol Suszka kromě toho udělil cenu pro mladého začínajícího herce  Przemkowi Niedzielskemu za roli Biondella v inscenaci Poskromienie złośnicy (Teatr Dramatyczny  im. J. Szaniawskiego Płock).

Martin Jiroušek | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.