Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Robert Mašír z Obscuro.cz: Dáváme prostor menším kapelám a undergroundu, protože to má smysl

Robert Mašír z Obscuro.cz: Dáváme prostor menším kapelám a undergroundu, protože to má smysl

13.8.2018 06:00 Hudba

Robert Mašír je zakladatelem původně ostravské komunity a platformy Obscuro.cz, která se rozrostla v jeden z nejnavštěvovanějších webů svého typu u nás. Jako dlouhodobě zajímající se člověk o českou undergroundovou scénu Robert ovládá marketingové schopnosti i v této oblasti, ve které si většina lidí PR a hudbu nespojuje, a také moc dobře ví, o čem mluví, když se hovoří o organizaci a udržení se na výsluní, což je obecně velmi těžkým úkolem pro všechny. O tomto a o mnoha více tématech jsme se s Robertem bavili v rámci následujícího rozhovoru.

Zvětšit obrázek

Robert Mašír je zakladatelem internetové komunity Obscuro.cz.
Foto: Aleš Honus

Jak vznikl nápad vytvořit metalovou komunitu, která bude o hudbě psát a zároveň pořádat hudební akce?

Byl to zprvu takový můj skromný nápad. Kdysi fungoval v Ostravě bar jménem La Cachimba. Kamarádka tam pracovala a pořádala nejrůznější koncerty a akce. Bavili jsme se o různých věcech a z té konverzace nakonec vyplynulo, že v Česku v té době nebyl žádný časopis, který by se zaměřoval především na české, případně na slovenské kapely. Největší potíž byla nejdříve v tom, že nebylo odkud se odpíchnout a kde začít. Řekl jsem si, že něco založím, ale vzhledem k tomu, že jsem na to byl sám, tak se to na začátku týkalo jen zveřejňování videoklipů a podobně. Další potíž se ukázala být v tom, že české kapely příliš mnoho videoklipů nemají, tudíž byl materiál velmi rychle vyčerpán. Dalším dílčím nápadem tedy byl začátek psaní článků. Nabral jsem tenkrát do týmu našeho nyní současného šéfredaktora Štefiho a postupně začali přibývat další lidé, kteří se chtěli podílet a začali také psát. Pořádání koncertů pak vzniklo zcela samovolně, vymysleli jsme to dohromady s Paulím, mým kamarádem, se kterým na nich spolupracujeme dodnes. Tento nápad vznikl po jedné skvělé akci v Polsku, kdy jsme si řekli, že by bylo dobré mít něco takového i v Ostravě. Sám bych to nezvládl a kluci mi tenkrát velmi pomohli. Za půl roku jsem pozval kapely a ony opravdu přijely. A takto nějak začalo první Folk Metal Pilgrims.

Odkdy Obscuro.cz oficiálně funguje a jak si získalo veřejné povědomí?

Obscuro.cz začalo existovat někdy na pomezí let 2014 až 2015. Ohledně povědomí to je vždy na dlouhé lokty, když je vše na začátku bez jakéhokoli zázemí nebo pouze se zázemím, které někdo platí z vlastních zdrojů. Povědomí jsme každopádně začali mít až poté, co jsme se trochu zlepšili a nabrali profesionality. Ze začátku jsme neměli korektory a občas ani ne příliš originální nápady. Když to řeknu škaredě, mohli jsme vypadat jako takový blog pro více lidí. Až dva roky zpátky jsme opravdu šli do sebe a snažili se na všem maximálně zapracovat. S tím šla samozřejmě ruku v ruce i celková čtenost, rozšiřování rubrik a tak dále. V současnosti máme mnoho zajímavých rubrik typu Finský koutek nebo Kontroverzní koutek, který je také velice čtený. Všechny tyto věci pozvedly celkový názor na nás samotné.

Kolik aktuálně komunita čítá lidí, kteří se podílejí na jejím fungování a aktivitách?

Aktuálně asi deset lidí. Ve valné většině jsme ještě donedávna měli redaktory, kteří píší především česky, ale bydlí v různých koutech republiky a jeden z nich dokonce na Tchaj-wanu. Teď se nám ale Obscuro.cz rozšiřuje také o anglicky píšící redaktory z Německa nebo Finska. Domluvili jsme se na tom, že ke konci léta pak rozjedeme anglickou verzi celého Obscuro.cz, protože právě ta německá část redaktorů je opravdu akční a rádi by měli vlastní prostor. Znamená to tedy, že zatím je Obscuro.cz spíše ryze české a zaměřuje se na českou scénu, ale vše se pomalu rozšiřuje i za hranice, což je velká výhoda i pro ty kapely.

Proč zrovna metal? Máš pocit, že je zapotřebí ho ještě více šířit mezi lidi?

Nejsem ryze metalový posluchač. Poslouchám vše, co se mi líbí, od jazzu, punku až po klasiku a ten metal, někdy se dostanu až k elektronické hudbě. Co mi ale vadí, je to, že na české scéně dostávají slovo kapely, které neumějí hrát. Instrumentálně jsou ty kapely třeba velice dobré, minimálně aspoň trochu kvalitní. Jenže pak tam jsou textové výlevy, které jsou opravdu velice chabé. Bohužel mají tu největší popularitu, protože jedou střední proud. Mně to připadá hrozně smutné, protože jsou u nás kapely, dovolím si říct, opravdu světového ražení, které nejsou ve veřejném povědomí. Tohle byl v podstatě jeden ze základních impulsů pro založení Obscuro.cz, protože mě tento fakt irituje.

Jak se sám stavíš k hudebnímu redaktorství a myslíš si, že je v dnešní době o hudbě jednoduché psát, nebo je to naopak těžké?

Dovolím si říct, že je redaktor a redaktor. My jsme nezisková organizace a cokoli, co k nám přijde, je napsáno redaktory, kteří to dělají rádi. Ti lidé jsou s tou hudbou tak nějak propojeni. A pak jsou redaktoři, kteří píší, protože píší. Prostě strojově. Samozřejmě jsou publicisté, kteří píší hezky, o tom ani půl slova. Ale z toho psaní lze často poznat, že dané hudbě nerozumí nebo se jim ani nelíbí. To je pak vždy velký rozdíl a bohužel podle mě převažuje spíše ta druhá skupina.

Máš pocit, že tomu tak opravdu je?

Co se týče webových časopisů, tak až na několik výjimek to většinou dělají lidé, kteří to opravdu dělat chtějí. Z velkých tištěných médiích to pak lze často vycítit. Neříkám, že jsou všichni stejní, ale většina to tak má, aspoň tak to vnímám já.

Když miluješ hudbu, proč ses vydal cestou jejího hodnocení, nikoliv spíše tvorbou?

To je velice dobrá otázka. Kdysi jsem měl ambice naučit se hrát na kytaru, ale z toho posléze sešlo. Poté jsem měl ambice naučit se hrát na bicí, na které jsem se opravdu rok a půl snažil hrát. Ovšem já jsem člověk, který není ochotný investovat čas jen do toho, aby živil svůj sen, když vím, že jeho hmatatelnost je na dnešní scéně opravdu prchavá. Tak jsem se rozhodl alespoň takto podpořit lidi, kteří měli odvahu si tento sen splnit. A také podporovat menší kapely v tom ohledu, aby viděly, že to, co dělají, má určitý smysl.

To je docela dost o jakési pokoře, ne? V podstatě obětovat nějaký svůj vlastní sen pro to, abys podpořil ty druhé.

Já jsem velmi pragmatický člověk, někdy možná až moc. Navíc jsem opravdu silný realista, takže mi bylo jasné, že bez toho, abych do hudby investoval opravdu hromadu času a vytěsnil ostatní zájmy a povinnosti, to nepůjde. Proto bylo zřejmé, že by bylo vhodné začít dělat něco jiného.

Takže je to lepší cesta?

Pro mě určitě.

Obscuro se specializuje spíše na underground než na mainstream. Děláš v těchto dvou pomyslných odvětvích rozdíly? Pokud ano, proč?

Nerozděluji mainstream a underground v tom ohledu, v jakém se obvykle tyto dva směry dělí. Rád napíšu nebo si přečtu kvalitní článek ať už o mainstreamové kapele nebo o dobré undergroundové. Co ale silně rozlišuji, je prostor, který se těm kapelám dává. U nás na Obscuro.cz se vlastně píše o mainstreamu i undergroundu. Kdyby se psalo ryze o undergroundu, naráží se na problém, že se to dozví pouze fanoušci této hudby. Což je samozřejmě kámen úrazu, pokud chceš, aby se ty kapely dostaly do jiného povědomí. Proto jsme postupem času začali psát také o tom, co by se dalo považovat za mainstream. Jediné, co bych pak opravdu rozlišoval, je lenost českých undergroundových kapel udělat si pořádné promo. Je velký problém v tom, že kapely často spoléhají na to, že se o veškeré promo postará médium a ony jsou pak např. ke klipu schopny poslat jediný obrázek a k tomu dvě věty textu. To tedy vnímám jako velký rozdíl v mainstreamu a undergroundu.

Jak jsou koncipované metalové hudební akce, které pořádáte? A jak časté jsou?

Pro koncerty jsme založili speciální značku Metal Pilgrims, protože jsme je chtěli separovat od Obscuro.cz a zároveň mít tyto dva elementy v symbióze. Chtěli jsme, ať lidé ví, že tyto dvě koncepce fungují spolu, ale zároveň jsme nechtěli, aby akce nepořádalo Obscuro.cz jako takové. Z jednoduchého důvodu, aby si lidé tyto dvě věci nepletli. Označení „Metaloví poutníci“ (překlad názvu, pozn. red.) nám připadalo nanejvýš poetické, k tomu pak dáme vždy jen přízvisko „necro“ nebo „folk“. Koncepce spočívá zásadně v tom, že se pozve jedna větší kapela, o které mají lidé povědomí, a zbytek se vyplní menšími českými kapelami. Základní myšlenkou celého Metal Pilgrims pak je mít koncert za lidovou cenu, aby si jej mohli dovolit opravdu všichni, kteří na něj chtějí jít. Našim cílem není primárně na tom rejžovat, ale postarat se, ať se pokryjí náklady a aby námi vybrané kapely dostaly prostor. Lidé na akce chodí, protože už vědí, že většinou nezveme kapely, které hrají špatně, přestože to je pro každého velmi subjektivní.

Kdo má tu dramaturgii na starosti?

Dramaturgii dělám obvykle já se dvěma kamarády Gordem a Paulím. Většinou je vše o naší spolupráci a společné komunikaci.

Které významné kapely, ať už české nebo zahraniční, jsme mohli na akcích Metal Pilgrims slyšet?

Největší jména, která se mi hned vybaví, jsou Silent Stream Of Godless Elegy, Cruadalach a Hypnos. Také jsme zde měli jednu velmi zajímavou kapelu až z Petrohradu jménem Woodscream. To jsou taková čtyři jména, o kterých má možná čtenář povědomí a řekne si, že některou z kapel zná.

Co sám preferuješ a zároveň bys rád v budoucnu na Metal Pilgrims uvítal?

Já osobně bych nejvíce ocenil, kdyby lidé nechodili jen na komerční kapely, ale kdyby přišli právě na takovouto akci. Jednou naše akce s takovýmto koncertem kolidovala, měli jsme z toho hrozné nervy a oprávněně, protože jsme nakonec skončili v těžkém mínusu. Přišlo mi to strašně líto, jelikož podobné kapely jako ta, která naší akci konkurovala, můžete vidět kdykoli. A např. Folk Metal Pilgrims je jedinečné v tom, že se sejde obvykle opravdu výjimečná sestava skupin, přestože česká scéna je na tento subžánr poměrně chabá…

Také už jsme si hráli s myšlenkou, že bychom zkusili menší open air na Slezskoostravském hradě, ale vždy z toho sešlo. Vesměs narážíme na dva zásadní problémy, kterými jsou naše práce, které nás živí, máme rodiny, manželky, partnerky atd. A druhým tím problémem je absence sponzorů, kteří by nás v tomto podpořili. Přesvědčit sponzora, který by byl ochotný na této myšlence spolupracovat, je opravdu těžké a bez určité větší investice nejsme schopni nic udělat.

A není v důsledku vůbec obecně těžké prosadit underground jako takový? Není to tak trochu jeho osud? Ať už se to týká akcí, nebo kapel.

To máš naprostou pravdu. Také je to jeden z důvodů, proč jsme tyto dvě naše akce začali dělat. Jak říkáš, je to obrovský kámen úrazu nejen tady v Ostravě, ale obecně v Česku. Jsou zde kapely, které lidé znají, a díky tomu tyto kapely jezdí pravidelná turné. Ale pak jsou tu méně známé, ale velmi kvalitní kapely, které se snaží prosadit a je to problém. V Ostravě jsou kromě nás ještě dvě pravidelné metalové akce, jinak je toho hrozně málo a když si obvykle kapela udělá vlastní akci, je z toho velký problém. Nevím, z jakého důvodu tady na Ostravsku nechtějí lidé chodit na menší kapely. My jsme navzdory tomu hned na jedné z našich prvních pořádaných akcí měli díky skvělému složení kapel rekordní počet návštěvníků – kolem čtyř stovek posluchačů. Mám pocit, že díky tomu se lidé naučili na naše akce chodit. Kdyby se Folk Metal Pilgrims takto ze startu nepovedl, lidé by neměli dále zájem, ačkoli je v tomto žánru tady díra na trhu.

Když jsme u toho metalu, myslíš si, že má metal svá nejlepší léta za sebou nebo stále i potenciál do budoucna?

To je velmi složitá otázka, ale ze subjektivního pohledu bych řekl, že pro každého jsou zlaté časy metalu doba, ve které právě daný člověk žije. Když začali hrát Iron Maiden nebo Black Sabbath, byl to prostě průlom. A když začal zpívat Ozzy a měl s Black Sabbath první temné desky, tak to bylo najednou něco zcela jiného. A teď máme třeba zase něco úplně jiného, kupříkladu nové žánry typu post black metal, atmospheric black metal a další podžánry, které jsou pro náročnější posluchače. V té době ale také nebyly nejrůznější šílené kombinace, které jsou nyní, jako třeba kombinace metalu nebo rock’n’rollu s jazzem nebo swingem. Máme tady také nejrůznější kombinace elektronické hudby a metalu. Je to proto, že jsou aktuálně úplně jiné možnosti v hudbě než tehdy, což se logicky projevuje. A proto si dovoluji říct ještě jednou, že je vše zcela jiné než kdysi, ale že by měl metal nejlepší léta za sebou, to si vůbec nemyslím.

Co plánuje Obscuro.cz a Metal Pilgrims v horizontu jednoho příštího roku?

Jak jsem již řekl, Obscuro.cz by mělo rádo vlastní anglickou verzi internetového časopisu. To je to nejzásadnější. Ohledně organizace akcí nedojde zatím k zásadním změnám. Jednak vše poměrně dobře funguje, jednak je zde finanční překážka. Jediné, co se v nejbližší době na Obscuro.cz změní, je vzhled a design stránek.

Co považuješ za největší dosavadní úspěch kolem celé komunity Obscuro.cz?

Největší úspěch vidím v tom, že na to, že jsme spíše neprofesionální komunitou, stali jsme se jedním z nejnavštěvovanějších webových časopisů u nás v Česku. Ve své podstatě se tak splnilo to, co jsem na počátku chtěl.

Přemýšlel jsi o rozšíření akcí, které by spadaly pod Obscuro.cz, i za hranice Ostravy či Moravskoslezského kraje?

Mám třeba poptávku z Brna, jestli bych nechtěl udělat takovouto brněnskou edici, ale tady narážím na časovou kapacitu a také tam nikomu nedůvěřuji natolik, abych byl ochoten propůjčit naše dobré jméno. Jsem ale neskutečně rád, že naše myšlenka se rozšířila natolik, že se o nás už ví.

Co by sis v rámci této své aktivity nejvíce přál?

Velmi rádi bychom získali nějakou velkou kapelu. A úplně největší sen je pozvat na Necro Metal Pilgrims Behemoth. A nejen je pozvat, ale také je mým snem, aby Behemoth pozvání přijali, zahráli a my to zvládli zaplatit.

Gabriela Stašová | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.