Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Ředitel Beats for Love Kamil Rudolf: Každý rok se nám plní některý z velkých snů

Ředitel Beats for Love Kamil Rudolf: Každý rok se nám plní některý z velkých snů

28.5.2019 12:52 Hudba

Festival Beats for Love se za poslední léta rozrostl natolik, že se na něj sjíždějí lidé z celé Evropy a různého hudebního vyznání. Ředitel Beats for Love Kamil Rudolf tvrdí, že návštěvníci jezdí na tuto akci nejen kvůli hudbě, ale také kvůli neopakovatelné atmosféře, ve které se mísí industriální prostředí s elektronickou a taneční hudbou a dohromady pak tvoří jedinečný celek, který je opravdu k vidění na málokterém jiném festivalu. Letošní line-up pak nabízí velká jména okořeněná obohacením areálu i přidanou hodnotou ve formě vizuálních efektů či doprovodného programu. V neposlední řadě může každý příchozí také pomoci dobré věci, což je od počátku festivalu každoroční rutinou. Letošní ročník se uskuteční ve dnech 3. až 6. července.

Zvětšit obrázek

Ředitel hudebního festivalu Beats for Love Kamil Rudolf.
Foto: Aleš Honus

Jaké novinky pro letošní ročník chystá festival Beats for Love, který se každoročně zvětšuje?

Máte pravdu, festival Beats for Love je podle našich markeťáků dnes už největším hudebním festivalem v Čechách a na Slovensku a zároveň jsme největší festival svého druhu (tzn. taneční a elektronické hudby) ve střední Evropě. Letos jako každý rok připravujeme spoustu novinek, mezi ty hlavní patří line-up festivalu, který je o dost bohatší než v minulém roce – máme asi dvojnásobný počet zahraničních headlinerů. Program byl pro nás také mnohem dražší než v loňském roce. Každým rokem se ale akci snažíme zvedat podle toho, co nám finance i síly dovolí.

Některé změny se týkají také areálu. Například EDM & Trance Amundsen Stage bude poprvé umístěna v obrovském šapitó za Světem techniky, scéna bude navíc plná různých audiovizuálních efektů. Budeme ale zvětšovat celý festivalový areál, budeme mít dva kempy na dvou místech, protože do jednoho by se už všichni zájemci o něj nevešli. A v neposlední řadě posuneme o kus dál celý festival i vizuálně.

Takže na otázku, jestli jde vůbec Beats for Love udělat ještě větší a monumentálnější než předchozí rok, říkáte ano?

Vždycky všechno jde a akci budeme určitě posunovat dál. V minulém roce jsme měli vyprodáno, letošní předprodej vypadá také dobře, možná bude ještě úspěšnější než loňský, ale necháme se překvapit.

Přibydou i nové stage dalších žánrů taneční hudby?

Stage zůstávají zachovány a jejich počet se možná lehce zvedne, protože letos přibyde například after party ve Fabricu a BrickHousu. Co se ale týká stagí zaměřených na styly, tak ty jako takové nepřibydou, ale účinkujících různých stylů, kteří dosud na Beats for Love nebyli, bude jednoznačně více.

Na House Cool Stage vystoupí Claptone nebo Nora En Pure, asi největší headliner, jaký kdy na této stage byl. Na hlavní ING Love Stage pak poprvé vystoupí techno jméno a bude to Sven Väth, což je legenda světového techna a elektronické hudby vůbec. Přirovnal bych jej například ke Carlu Coxovi, jsou zhruba na stejné úrovni. Takové ty rádiovky a v podstatě popinu budeme mít zastoupeny v podobě Dona Diabla nebo Olivera Heldense a Robina Schulze, který takto bude poprvé v Čechách. Dále to bude například Alle Farben patřící mezi nejhranější evropské interprety, který vlastně celý festival zahájí v šestnáct hodin ve středu. Poprvé u nás bude také Netsky, což je belgický drum’n’bass producent. A jednou z úplně největších novinek zastupujících styl trap a bass house bude americký producent Jauz, ten hraje hudbu, která se prozatím v Evropě příliš neposlouchá, jeho hudba má ohlas spíše v Americe. Kolegové byli na Ultra Music Festivalu v Miami, kde měl Jauz bezpochyby jeden z nejlepších setů, proto jsme se jej rozhodli pozvat. V neposlední řadě musím zmínit také ještě The High Contrast Band, což je opět drum’n’bassová záležitost, která u nás taktéž bude poprvé, navíc v live verzi jako plnohodnotná kapela. Co se týče hip-hopu, tak vystoupí například Majk Spirit nebo Delinquent Habits, což je mexicko-americká formace, velmi kvalitní old school hip-hop. A takto bych mohl pokračovat dál se spoustou dalších jmen…

Posouvat se festival dá zkrátka stále dál a myslím si, že se tak děje každým rokem. Určitě to s organizačním týmem nemáme nastaveno tak, že chceme akci dostat na určitou úroveň, na které bychom ji chtěli nechat.

S nemálo lidmi jsem se bavila o tom, že Ostrava preferuje i v taneční hudbě často tvrdší žánry jako drum‘n‘bass nebo tvrdší techno, hardstyle. I v rámci B4L je například drum´n´bassová stage jednou z největších. Máte také ten pocit, že se zdejší kolorit odráží i v upřednostňovaných tanečních žánrech?

Určitě také, nicméně už nyní prodáváme více lístků v Praze než v Ostravě. To znamená, že lidé, kteří k nám jezdí, nejsou rozhodně pouze z Ostravy, ale jsou také z jiných měst či ze zahraničí, především ze Slovenska a z Polska. Prodáváme ale lístky i v Austrálii, Americe nebo Británii, byť v těchto končinách je to v jednotkách kusů. Dramaturgie ale není původně směřována na to, co se poslouchá v Ostravě, na druhou stranu ale ano, drum’n’bass je velmi oblíbený taneční styl, zejména v České republice a Anglii. My si toho samozřejmě všímáme a nejen proto, že hlava našeho bookingu je d’n’b producent. Nemáme pouze velkou d’n’b stage, ale i na hlavní ING Love Stagi jsou jeden až dva d’n’b projekty denně. Co se týče té tvrdé hudby, tak severní Morava, potažmo Ostrava, je skutečně zaměřena na tvrdší styly elektronické hudby, proto jsme třeba letos pozvali zmíněného Svena Vätha nebo na Devastator Hardcore & Hardstyle Stagi to bude Dr. Peacock, což je legenda světového hardcoru. Nebo pak zakladatelé stylu hardstyle a obrovské ikony D-Block & S-Te-Fan. Rozhodně bych ale neřekl, že náš festival je jen o tvrdé hudbě, ale není také ani o nějaké diskotéce, rádiovkách a takzvaných mainstreamových směrech, ačkoli je pravda, že na hlavní stagi převažují. Snažíme se ale o to, aby si každý posluchač přišel na své a zároveň i poznal nové styly, které elektronická hudba nabízí.

A máte pocit, že větší stage na Beats for Love jsou opravdu spíše komerčnějšího a líbivějšího rázu, protože by měly být zkrátka a jednoduše pro většinu lidí?

Nemám úplně rád slovo „komerčnější“, protože jakmile hrajete za nějaké peníze nebo vyberete korunu vstupného, dá se to označit za komerční záležitost. Stejně tak slovo „líbivější“ je diskutabilní, protože každému se líbí něco jiného. My samozřejmě jedeme jak underground, tak i alternativu nebo mainstream. Hlavní proud je tedy samozřejmě také zastoupen a určitě nejsme festival, který by hrál neznámá jména.  Vlastně dovezeme do Ostravy kousek světové hudby.

A které stage mají opravdu největší úspěch a návštěvnost?

Samozřejmě, že hlavní ING Love Stage, která je největší a také je multižánrová, například odpoledne je tam hip-hop, pak se tam hraje drum’n’bass, poté EDM nebo progresivní house. Zastoupených stylů je tam opravdu mnoho. Děláme to tak, že když je daný interpret už natolik známý, že by na něj na jeho tematické stage nebylo dost místa, dáme jej na stage hlavní.

Loni v rámci doprovodného programu vystupoval nevidomý zpěvák nebo neslyšící tanečníci. Chystají se podobné akce i letos? A jaký je jejich význam a dopad na publikum?

Letos bychom měli mít neslyšícího DJe. Tyto podprojekty do festivalu zařazujeme, protože od jeho vzniku jej doprovází poměrně rozsáhlá charitativní činnost. Chceme navíc upozornit na to, že například i lidé, kteří hudbu neslyší, ji mohou nějakým způsobem vnímat. Rádi bychom tím vším řekli, že hudba nemá hranice, je opravdu pro všechny a také její vnímání může být velmi široké. Když jsem festival zakládal, chtěl jsem, aby nezůstal u pouhé hudby, ale aby ta velká masa lidí, která sem přijede, udělala dobrou a pozitivní věc. Každý rok si vybíráme nový charitativní projekt, díky kterému nepomůžeme pouze po finanční stránce, ale také upozorníme na nějaký problém. Už druhým rokem rozdáváme dárky v dětských domovech, loni jsme dělali sbírku na mobilní hospic Strom života, který se zabývá paliativní péčí a kterému jsme věnovali výtěžek z určité části prodaného merchandisingu. Rok předtím jsme takto podpořili Verunku, holčičku ze školy pro děti s více vadami, sama má kombinované postižení. Koupili jsme jí počítač, který jí pomáhá komunikovat s okolím. Kromě pravidelných návštěv domovů seniorů nebo darování krve také děláme netradiční hodinu hudební výchovy nebo zveme do rádia děti ze sociálně vyloučených lokalit. Z velké části má toto na starost kolegyně Zuzka Mánková, ale snažíme se všichni o to, aby měl festival i tento přesah.

Na jakou dobrou věc bude charitativní činnost zaměřena letos? A podle jakých kritérií jste tento projekt vybrali?

Základní kritéria jsou dvě. Chceme pomoci konkrétnímu člověku, a to takovému, který by za normálních okolností neměl šanci ty peníze získat. Například z důvodu neproplácení pojišťovnou nebo proto, že nespadá pod jakoukoli jinou větší charitu. Přihlížíme také k tomu, že jsme tak trochu patrioti a rádi bychom, aby podpora směřovala někomu z našeho regionu. Letos pomůžeme těžce postižené šestileté Emmě Plačkové, na kterou v patnácti měsících vytryskla vařící voda z prasklé konvice a od té doby kromě popálenin trpí poúrazovým poškozením mozku. Finanční pomoc poskytneme také Honzovi Kuňákovi, která má dětskou mozkovou obrnu, kvadruparézu a oční vadu. Získané peníze pomůžou v případě Emmy uhradit rehabilitace a speciální pobyty v lázních, v případě Honzíka mechanický vozík, žíněnku nebo asistenta.

Má tato myšlenka u lidí úspěch?

Určitě ano, každým rokem si toho lidé všímají více a více. Loni jsme se navíc charitativní činnost snažili opravdu pořádně zpropagovat a možná i proto byla ta výsledná částka taková, jaká byla. Lidé pomáhat chtějí, čímž jsem byl i mile překvapen.

Dala by se nějakým způsobem generalizovat skupina posluchačů, na které festival cílí? Nebo už se z Beats for Love stala tak velká akce, že zasáhne jak mezigenerační publikum, tak i lidi různých názorů i hudebního vkusu?

Je mnoho lidí, kteří na náš festival jezdí jen kvůli atmosféře. Jeden můj kolega, který je také z festivalové branže, říkal, že akci s větší energií u nás ještě neviděl. Na Beats for Love to zkrátka pulzuje, chodíte od stage ke stagi, styly se volně prolínají… Rozhodně sem tedy jezdí i lidé, kteří neposlouchají pouze elektronickou hudbu, ale jezdí za atmosférou. Navíc jsou na Beats for Love nejkrásnější holky na celém světě (úsměv). A ačkoli je naše hlavní cílová skupina 18 až 35 let, jezdí k nám lidé jak starší, tak mladší, třeba se svými rodiči. Jezdí k nám například jeden člověk z Holandska, kterému je šedesát let. Vždy přijede s manželkou, bydlí tady v karavanu a navzdory svému věku si festival užívá. Letos jsme mu za tuto věrnost poslali VIP lístek zdarma.

Jak se na atmosféře festivalu projevuje genius loci Dolních Vítkovic?

Určitě hodně, ten areál je skvělý po všech stránkách. Já jezdím po festivalech po celém světě a musím říct, že to je jeden z nejkrásnějších festivalových areálů světa. Taneční hudba a celkové Beats for Love tam strašně moc sednou už proto, že taneční hudba původně vlastně vzešla z industriálního prostředí, ať už ve městě Detroit v Americe nebo Manchesteru v Anglii a tak dále. I to je možná jeden z důvodů, proč má náš festival zrovna v Ostravě takový úspěch.

Koho vy osobně považujete za největší hvězdu, která letos na B4L zavítá?

Jedno jméno rozhodně nemohu vybrat. Bude zde padesát velkých zahraničních jmen a já sám poslouchám více stylů taneční hudby, takže se těším na více interpretů. Mohl bych říct, kdo byl nejdražší, nebo vyjmenovat ty, jejichž shánění dalo nejvíce práce, ale na koho se nejvíce těším, to opravdu nevím. Určitě ale do této kategorie paří Svan Väth, určitě pak mladí producenti, které hrají rádia po celém světě a jsou na vrcholu mainstreamového proudu taneční muziky. Jmen, které na Beats for Love budou tahounem nejen pro mě, je opravdu mnoho. Osobně se ale moc těším na house stage, kde zahraje již zmíněný Claptone, který má opravdu výborné skladby a špičkovou produkci, a dále také zmiňovaná Nora En Pure. Na tyto dva výstupy si určitě zajdu. Na Amundsen EDM Stage se pak rozhodně přijdu podívat také na groovového krále Krydera.

Existuje nějaký vysněný interpret, kterého si zatím festival nemohl dovolit, nicméně byste jej do budoucna rádi uvedli?

I takových jmen je jich strašně moc. Ale vzhledem k tomu, že jsem pověrčivý, nebudu jejich jména prozrazovat. Každý rok se nám však splní nějaký velký sen, který jsme měli z let předešlých. Stejně tak máme plány a sny do let budoucích, ačkoli to vždy nezávisí tak úplně pouze na nás jako na jakési souhře okolností.

Gabriela Stašová | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.