Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo V Ostravě vzniká další divadlo. Umělci, kteří odešli ze Staré arény, zakládají Studio G

V Ostravě vzniká další divadlo. Umělci, kteří odešli ze Staré arény, zakládají Studio G

2.7.2019 09:00 Divadlo

Před více než půl rokem odešla ze Staré arény za velmi dramatických okolností podstatná část herců, kteří tvořili jádro zdejšího divadelního souboru, a zároveň z funkce uměleckého šéfa odstoupil režisér Pavel Gejguš. Nyní se veřejnost dozvídá o pověstném povstávání z popela. Vladislav Georgiev, Miroslava Georgievová a Antonín Dvořák zakládají nové divadlo hlavně z toho důvodu, aby spolupráce lidí, kteří si umělecky rozuměli, mohla nadále pokračovat.

Zvětšit obrázek

Ze slavnostního zahájení činnosti Studia G v Divadle Petra Bezruče 25. června 2019. Zleva Pavel Gejguš, Vladislav Georgiev, Miroslava Georgievová, Renáta Klemensová a Marek David.
Foto: Antonín Dvořák

Co znamená název Studio G? Studio Georgiev, nebo Studio Gejguš? Režisér Pavel Gejguš je totiž téměř hlavní postavou vašeho prezentačního videospotu a Vladislav Georgiev je ředitelem Studia G.

M. Georgievová: Nad názvem divadla jsme si lámali hlavu několik měsíců. A nakonec nám došlo, že lidé stejně budou říkat, že se půjde ke Géčkům nebo do Géčka. Například studenti, vzhledem k mému obtížně vyslovitelnému a dlouhému příjmení, mě nazývají paní Gé (úsměv). A Vláďu pan Gé. Začali mě tak oslovovat už i kolegové ve škole. Takže se to nabízelo. Když jsem začala spolupracovat s Pavlem Gejgušem, říkala jsem si, že jsme dobrá dvojka Gé-Gé (úsměv). A vzhledem k tomu, že pod naší střechou budou i Mosty (společenství věřících umělců) a Pánbůh v angličtině je God, jméno bylo na světě – Studio G.

V. Georgiev: A ještě další možnost: ukazuje to na věci spojené s erotikou, a ony jsou pozitivní. Každý ví, co je to bod G. Mají ho všechny ženy, ale mají ho i muži. Nicméně i každé město může mít svůj bod G, včetně Ostravy. Je ho třeba jen najít, případně vytvořit.

M. Georgievová: Ano. Chceme, aby to bylo příjemné místo, kde lidé něco krásného zažijí.

Ptal jsem se na Pavla Gejguše i z dalšího důvodu. Byl to přece jen on, kdo vytvořil osobitou poetiku jisté části divadelní produkce Staré arény, kde jste donedávna působili. On sám je velmi výrazná režijní osobnost, a tak jsem si vzpomněl na začátky všech těch slavných divadel, jako bylo třeba Burianovo D34 nebo Grotowského Teatr Laboratorium atd. Tam všude byla velmi výrazná osobnost, která těm divadlům vtiskla vlastní neopakovatelnou tvář. Jaká bude jeho role v Novém příběhu?

M. Georgievová: V této chvíli vycházíme při zakládání nové (nejen) divadelní instituce hlavně z našich srdcí a z potřeby dělat divadlo. Ale nechceme, ani nemůžeme někoho napodobovat, jak jste mluvil o těch slavných divadlech. Nevíme, jací budeme. Víme, že v budoucnu tohle budeme muset řešit a vytvořit podmínky, aby se celému projektu mohlo věnovat několik lidí na plný úvazek, a doufáme, že Pavel Gejguš bude jedním z nich. Jen v téhle chvíli na něco takového teprve dáváme dohromady prostředky.

A. Dvořák: Nechceme napodobovat žádné divadlo, ať už existující, nebo zaniklé. Chceme hlavně pokračovat v práci, kterou už za sebou máme. Věříme, že má smysl a že máme potenciál dostat se ještě mnohem dál.

V. Georgiev: A Studio G nebude otázkou jednoho člověka. V čele bude stát tým lidí. Všichni se budou svým dílem podílet na celkovém směřování. Bude v něm Pavel Gejguš, Mirka, Antonín, já a dále Marek David, který napsal a režíroval inscenaci Plavat v jezeře, a další. My všichni už připravujeme další sezónu. A ta každopádně bude obsahovat i spolupráci se studenty Janáčkovy konzervatoře.

Zmínka o konzervatoři nabízí další otázku: Proč nemohou studenti dramatického oboru hrát divadlo v sále Janáčkovy konzervatoře? Proč přímo tam nemůže být sídlo studentské ostravské divadelní scény? Podobně jako je tomu v případě Studia Marta v Brně nebo pražského DISKu.

M. Georgievová: My opravdu moc chceme pracovat se studenty konzervatoře. Cílem konzervatoře ovšem není, aby studenti hráli a reprízovali své inscenace. Konzervatoř je škola, má učební plány a má učit. Samozřejmě má mít z výuky i nějaké výstupy, například maturitní a ročníková představení, ale jejím cílem není provozovat divadlo.

Kde bude Studio G sídlit?

V. Georgiev: Místo v centru Ostravy už vyhlédnuté máme. Nyní jednáme s městským obvodem o možnosti využití tohoto prostoru pro náš projekt Studia G. Konkrétně o tom mluvit je ještě předčasné.

M. Georgievová: Pokud se nám podaří dosáhnout pronájmu ze strany města, bude muset následovat rekonstrukce toho prostoru, což bude nějaký čas trvat. My už ale v současné chvíli máme připravenou inscenaci Viktor aneb Dítka u moci, jejíž premiéra se uskutečnila 25. června v Divadle Petra Bezruče, kterému tímto velmi děkujeme za možnost zahájit naši činnost právě tam. Dále uvedeme pohádku Haló, Jácíčku podle knihy Daisy Mrázkové a Plavat v jezeře. A vznikla potřeba, aby tyto inscenace někdo produkoval. Prostě je nutné zahájit opět činnost.

A bude v novém prostoru jen divadlo?

M. Georgiev: Ve Studiu G najdou svůj prostor i koncerty, výstavy a besedy. Své místo zde budou mít i Mosty. A chybět samozřejmě nemůže ani divadelní kavárna s každodenním provozem.

Momentka ze zahajovacího večírku. (Foto: A. Dvořák)

Sami jste zmínili Starou arénu, odkud jste před časem po konfliktu s tamním organizačním vedením odešli. Nicméně musím říct, že právě tam, v tom jedinečném prostoru, to inscenacím Pavla Gejguše a dalších režisérů velice slušelo. Opravdu už není cesty zpět? Nemůže Studio G prezentovat svoje inscenace na základě nových smluv se Starou arénou právě tam v tom kouzelném divadelním prostoru?

A. Dvořák: Nedovedeme si to představit. Ta ztráta důvěry a destrukce mezilidských vztahů je taková, že v této chvíli je něco takového nemožné.

Mnoha lidem, kteří s obdivem sledovali umělecké výsledky divadelní produkce ve Staré aréně, veřejnosti i odborné kritice, je doposud velice líto, že ty nadějné vyhlídky se dožily tak smutného konce …

M. Georgievová: I nám je to moc líto. Je to strašlivá škoda. Zbytečná věc, která se stala, ale nebylo zbytí.

Ze strany vedení Staré arény na vaši adresu zaznělo obvinění, že jste ukradli inscenaci hry Viktor aneb Dítka u moci…

M. Georgievová: Nic takového bychom si nedovolili. Na inscenaci jsme vyřídili a zaplatili autorská práva, máme tedy novou licenční smlouvu s Dilií. Co se týče všech dalších umělců, samozřejmé jsme zjišťovali, zda mezi nimi a Starou arénou byla či nebyla podepsána výhradní licence. Vzhledem k tomu, že šlo o licence nevýhradní, nic jim nebrání nyní i do budoucna poskytnout souhlas s užitím díla, například hudby, dalším subjektům. A například scénografii, tu máme novou. Vše, co jsme vlastníma rukama vyrobili, zůstalo ve Staré aréně. Pro nové nastudování Viktora jsme výpravu a kostýmy po konzultaci se scénografkou obměnili a vše vyrobili nově. Přece bychom nebyli tak hloupí, abychom hned na začátku udělali takovou chybu, aby něco nebylo po právní stránce naprosto v pořádku.

V. Georgiev: Už se neohlížejme zpět. Je tu jistá velká výhoda: my teď jednáme s obvodem o novém prostoru pro Studio G. Stará aréna sídlí v soukromém domě. Pro nás by bylo určitě lepší, kdybychom působili v městských prostorách, což by bylo dalším důkazem, že centrální obvod je kultuře nakloněn.

Z inscenace Viktor aneb Dítka u moci. (Foto: A. Dvořák)

Nabízíte městu určitou a dost vysokou kvalitu umělecké činnosti, takže se taková představa samozřejmě nabízí. Pojďme tedy k té vaší nabídce. Máte v této chvíli Viktora, Jácíčka a Plavat v jezeře. Co bude další? Jaké tituly připravujete a s kým na nich budete spolupracovat?

A. Dvořák: Nejbližšími premiérami budou Hordubal Karla Čapka v dramatizaci a režii Pavla Gejguše a férie na motivy knih C. S. Lewise v dramatizaci a režii Marka Davida. Dále uvedeme se studenty a bývalými studenty Nezvalovu Manon Lescaut v režii Miroslavy Georgievové. Plánujeme také scénická čtení a pořady věnované významným českým básníkům a prozaikům a zaměřené zejména na studenty středních škol.

V podání studentů Janáčkovy konzervatoře?

M. Georgiev: V Hordubalovi budou účinkovat herci z ostravských divadel, s řadou z nich už jsme spolupracovali na inscenacích ve Staré aréně. A tuto formu chceme vedle studentského divadla rozhodně také zachovat. Spolupráci s profesionály ze všech ostravských divadel.

A co spolupráce s amatérskými divadelními soubory a herci? Ta byla přece i u začátků Komorní scény Aréna.

A. Dvořák: Každopádně u nás dostanou možnost hrát i amatérská divadla. A kdybychom našli tak úžasného člověka a amatérského herce, jako byl Petr Böhm (diváci si ho mohou pamatovat právě z Arény), určitě bychom ho obsadili do některé z našich inscenací.

M. Georgievová: Důležité, vlastně nejdůležitější je říct, že to všechno ani tak není o prostoru, ale o lidech. Právě proto jsme tak plakali nad tím vším, co se stalo ve Staré aréně. Ale my jsme neplakali kvůli ztrátě prostoru. Nám bylo smutno nad tím, že se nám spolu dobře pracovalo, tedy myslím tu skupinu lidí, se kterými jsme tam dělali divadlo, a že to tak smutně skončilo. To je ten hlavní důvod, proč zakládáme nové divadlo. Ne proto, že si myslíme, že jsme tak schopní, nebo že přinášíme něco zásadně nového. My prostě chceme pokračovat v tom, co jsme dělali ve Staré aréně pod uměleckým vedením Pavla Gejguše.

Novinky o vznikajícím ostravském divadle Studio G jsou postupně publikovány na jeho webových stránkách (odkaz zde).

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.