Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Atd. Ostravská galerie vyzvala muzikanty ke zhudebnění obrazu. Každý může být vítězem, říká autor nápadu Jaroslav Michna

Ostravská galerie vyzvala muzikanty ke zhudebnění obrazu. Každý může být vítězem, říká autor nápadu Jaroslav Michna

3.4.2020 07:42 Atd.

Karanténní opatření českých státních orgánů uvrhla koncertní síně, divadla, galerie a další instituce do dosud nepředstavitelné situace a postavila uměleckou obec před nové výzvy. Velkou pozornost nyní možná vzbudí soutěž, kterou vyhlásila Galerie výtvarného umění v Ostravě. Instituce vyzvala všechny skladatele a muzikanty, aby vytvořili skladbu inspirovanou obrazem Postava z roku 1945, jejímž autorem je významný český surrealista Josef Istler.  Žánrové hranice nejsou stanoveny, může tedy jít o skladbu pro sólový nástroj nebo ansámbl, o avantgardní kompozici nebo třeba o klasickou písničku. O soutěži se dozvíte více v rozhovoru s kurátorem Jaroslavem Michnou, který soutěž vymyslel.

Zvětšit obrázek

Jaroslav Michna v rozhovoru hovoří o soutěži, kterou vyhlásila GVU v Ostravě.

Galerie výtvarného umění v Ostravě vyhlásila neobvyklou soutěž o nejpůsobivější hudební skladbu inspirovanou výtvarným dílem. Jak vznikl tento nápad, který může jistě oslovit řadu hudebníků, kteří kvůli koronavirové krizi nemůžou vystupovat?

Nápad vznikl, jak už je řečeno v otázce, jako reakce na současnou situaci. Galerie výtvarného umění v Ostravě jako instituce, která v současnosti nemůže zprostředkovávat divákům přímý kontakt s vizuálním uměním, může v rámci kulturního pole alespoň na dálku navázat kreativní dialog. Využívá při tom potenciál internetové komunikace. I když sám jsem zastáncem přímého kontaktu s uměním, tzn. s originálem, uchýlil jsem se k možnosti využití reprodukované zprávy jako kontaktního nástroje, na nějž může kdokoliv z hudebníků invenčně zareagovat.

Skladatelé nebo hudební soubory, které se do soutěže přihlásí, mají poslat maximálně pětiminutovou nahrávku inspirovanou obrazem Josefa Istlera Postava, který je součástí galerijní sbírky. Proč jste jako inspirační zdroj vybrali právě tuto olejomalbu z roku 1945?

Rok vzniku díla nehrál roli, pro výběr bylo spíše směrodatné, aby bylo provokativní, abstraktní (v tomto případě surrealistické) a aby tedy mohlo vzbuzovat rozličné a napjaté imaginace. Každopádně v obraze Postava je zakódován jakýsi archetypální pocit hrozby, rozkladu, strachu a pomíjivosti, což lze vlastně aplikovat na jakoukoliv krizi, i na tu současnou. Destruovaná kráčející postava ale není to samé jako ležící či padlá, takže v obraze je stejně tak možné přečíst potenciál naděje a odhodlání jít dál.

Josef Istler: Postava (olej, karton), 1945

Ze zadání soutěže vyplývá, že hudebníci mají zcela volnou ruku, může tedy jít o skladbu pro jeden sólový nástroj anebo třeba pro celou kapelu. Opravdu není žádné žánrové omezení?

Žánrová omezení nejsou. Chtěli jsme, aby se mohlo do soutěže zapojit co nejvíce muzikantů a myslím, že bude pro porotu zajímavé posuzovat, jaký nástroj, rytmus, obsazení či obecně charakter hudby se pro tento konkrétní obraz hodí a odpovídá jeho atmosféře. Možná se objeví drásavé kakofonie, možná industriální zvuky nebo třeba minimalistické repetitivní struktury, kdo ví?

Kdo bude zaslané skladby posuzovat? A je rozhodujícím kritériem pouze kvalita skladby jako takové, anebo bude porota hodnotit i to, jak se autorovi podařilo interpretovat obsah a vyznění zmíněného výtvarného díla? 

Porotci jsou tři, a to Milan Bátor, Jan Šrubař a Gabriela Stašová. V soutěži máme stanovena kritéria pro posouzení a jsou dohledatelná na stránkách Galerie výtvarného umění v sekci Pravidla, ale jsou psaná spíše obecně. Myslím, že to právě bude nelehký úkol členů komise, jak vlastně k hodnocení přistoupit. Mohli jsme ponechat obraz jako čistý anonymní znak, ale nakonec jsme se rozhodli zveřejnit základní data o autorovi a krátkou interpretaci díla, jelikož mě osobně to přijde podstatné nejen ve vztahu k dílu samotnému, ale také právě k diskurzu současné situace. Každopádně čtení a interpretace obrazu jsou vzhledem k jeho charakteru pro hudebníky absolutně svobodné…

Soutěž je určena pro dvě věkové kategorie do 30 let a nad 30 let. Proč?

Původně jsme chtěli soutěž adresovat pouze mladší věkové kategorii, a to vzhledem k tomu, že se jedná o soutěž, která je kompletně projektována, propagována a bude i zveřejněna ve virtuálním prostoru, proto se nabízí tahle věková skupina. Zároveň je to vedeno snahou seznamovat mladší generaci s díly „staršího“ umění, které má nadčasový charakter a může vzbuzovat silné emoce. Takový kreativní domácí úkol. Ovšem už v průběhu dolaďování projektu se nám ozývaly kritické hlasy, a tak jsme prostě dali možnost úplně všem. Vyhodnocovat se ale budou obě věkové kategorie zvlášť. Prosím tedy všechny soutěžící, aby k zaslaným audio/video nahrávkám nezapomněli přiložit informaci o svém věku, ať je při vyhodnocení můžeme správně zařadit.

Soutěž je anonymní, to znamená, že porotci nebudou vědět, kdo je autorem skladby. Jak toho ale chcete dosáhnout, když se posuzovat budou videonahrávky, ze kterých může být autorství v některých případech patrné?

Pozor, porotci budou posuzovat pouze audionahrávky. I to je dost kontroverzní, jelikož může být problém s kvalitou záznamu, ale předpokládám, že porotci jsou schopni tuhle případnou technikálii odbourat a soustředit se na kreativitu samotnou. Videonahrávky jsou pouze pro nás (zadavatele soutěže), abychom pak mohli anonymního vítěze odhalit, a jak jinak než po síti.

Cenou pro vítěze bude celoroční vstup do Galerie výtvarného umění v Ostravě a exkluzivní publikace mapující dílo Kateřiny Šedé. Ale myslím, že nejlepší odměnou bude skutečnost, že vítězné skladbě a autorovi se dostane poměrně velké publicity. Budou kromě vítězné skladby zveřejněna i další přihlášená díla? Jakým způsobem bude galerie se soutěžními díly dále pracovat?

Hlavní myšlenkou soutěže je to, aby se lidi zúčastnili nějakého kreativního procesu a kontaktovali se alespoň na dálku se silnou imaginací tohoto skvělého surrelistického obrazu. Každý, kdo pronikne do jeho niterné podstaty a přetaví tuto rezonanci do hudební skladby, může být vítězem. To, že ho porota buď označí, nebo neoznačí za vítěze, není až tak důležité. Samozřejmě že vítěz soutěže bude ověnčen nejen cenami, ale snad i patřičnou publicistickou pozorností. Přeji tedy všem účastníkům soutěže hodně štěstí.

Skladby inspirované obrazem Josefa Istlera mohou hudebníci galerii posílat až do konce května. Pravidla soutěže jsou dispozici ZDE.

Aleš Honus | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.