Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Na schodišti k perónu opuštěná plechovka ostravského piva, píše František Hruška ve Chvilce poezie

Na schodišti k perónu opuštěná plechovka ostravského piva, píše František Hruška ve Chvilce poezie

15.12.2020 17:40 Obraz & Slovo

Z básní, které do rubriky Chvilka poezie zaslal František Hruška (1998), vane slaný mořský vítr i benzo(a)pyren z koksoven. Jednou nohou totiž kráčí po Ostravě, tou druhou Holandskem, kde studuje hudbu.  

Zvětšit obrázek

Básník František Hruška.
Foto: Veronika Dajčová

Ostravsko je rozlehlá aglomerace s téměř milionem obyvatel, v níž turista jen těžko rozpoznává, kde končí Petřvald či Havířov a začíná Orlová, Frýdek-Místek, Bohumín anebo Ostrava. Nizozemsko je na tom podobně a těžko se tam určuje, kdy se Amsterdam mění v Diemen, Haarlem, Leiden, Haag, Weesp anebo v Almere, přičemž město Almere vzniklo z podobných pohnutek jako Poruba. Je to jakýsi zahradní satelit a zásobárna pracovních sil pro Amsterdam. A o Almere je i první báseň Františka Hrušky.

Poruba se rodila od konce padesátých let po léta devadesátá, Almere až od roku 1972 podnes. A to na zelené louce, i když holandské město částečně i v bažinách a na pobřežních mělčinách. Almere a Ostrava, v obou případech jsou to tavící tyglíky národností. A zatímco metropole na Ostravici vstřebávala tisíce gastarbeitrů přicházejících do hutí a dolů, město Almere zase přistěhovalce ze svých zámořských kolonií.

Do Poruby mířili Slováci, Řekové, Vietnamci, Poláci Bulhaři i Maďaři, do Almere lidé z Karibského Nizozemska (dosud součást Nizozemského království), Surinamu, Brazílie, Portugalska, Maroka či Turecka a nejnověji také ze Sýrie či Afghánistánu, demografové ve městě napočítali neuvěřitelných 134 národností.

Poruba i Almere také dostávají pravidelnou kulturní vakcinaci z centra, což je ale proces s hodně nejistými výsledky. Sedmdesátitisícová Poruba třeba po zániku Nové síně (součást Domu umění) nemá žádnou solidní galerii, o kterou by pečoval veřejný rozpočet. Ani divadlo, biograf anebo jinou profesionální kulturní instituci.

Dvousettisícové Almere je na tom rovněž všelijak, jak to konečně vypozoroval i básník František Hruška, toho času student sonologie (elektronické a počítačové hudby) v Haagu.

 

Almere,
páté největší město Holandska,
uměle vystavěné v posledních čtyřiceti letech. 

Stvoření nejpodobnější člověku,
které se tady dá setkat,
je pejskař. 

Umělé pláže, umělé domy,
umělé ulice a umělé jejich názvy,

umělí lidé bez umění,
prý tady nemají co dělat,
tak jsme sem byli povoláni
přinést kulturu,
zatímco oni dál
nebudou vědět, 

co mají dělat.

*

Návraty ostravských migrantů do rodného města nejsou úplně bezbolestné. Smrad linoucí se u hlavního nádraží z přívozské koksovny totiž každého světoběžníka na okamžik zarazí a probudí nepříjemnou otázku: „Má se tady vůbec smysl vracet?“ A tohle dilema není lehké vyřešit, nicméně u ostravského piva je každý navrátilec přece smířlivější.

Ihned mě uvítal
Důvěrně známý pach
Ránou do nosu 

Na schodišti k perónu
Opuštěná plechovka
Ostravského piva 

Na úřadu práce
Se chtějí
Psát básně 

Vrátil jsem se

*

O komentář k dalšímu textu jsme poprosili přímo Františka Hrušku: „Tahle báseň se napsala docela prozaicky. Jako bych během psaní aplikoval poučku sportovních komentátorů: – Když nevíš o čem, mluv o tom, co vidíš. Případně z toho, co najdeš na zemi. Patrně u mě zrovna převládal ten častý pocit, že realita je tak intenzivní a pestrá, tak nač vytvářet fikci či nějaké fantaskní světy, když tenhleten už je tak plný významů. A nakonec jako bychom se fikcí pouze snažili ukazovat zase zpět na tuhle realitu. Tak jsem na ni chtěl asi ukázat přímo. Nevím. Taky je to moje první báseň s měsícem, a bez takové člověk není básníkem.“

Někdy v říjnu
měsíc zatmívaný cigaretovým kouřem,
písek v očích,
vajgly zašlapané do země,
igelitový sáček a ubrousek
tančící tango v rytmu větru. 

Básně
z toho,
co najdu na zemi. 

Lincolna a obálku kokainu.

Kočka,
dnes sama,
na rohožce
ve světlé pasáži,
ve stínu deště.

*

A k poslední básni malého výboru pro Chvilku poezie pak Hruška přidal jen tuto stručnou větu: „No a třeba tady to bylo zase úplně jinak.“ Jasně, v poezii musí být všechno jinak, ale zároveň tahle jinakost musí čtenáře naplňovat určitou jistotou. Ale tou může být i básnické potvrzení pocitu, že v „totální nejistotě“ života nejsme zdaleka sami.

Odpovědět
Odstranit
Volat 

Můžeš si vybrat

Odpovědět zbrkle
Odstranit zbaběle
Volat marně 

Už hodinu ses nerozhodl
Jednou bude pozdě

Chybí možnost
Neudělat nic

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.