Lektorka Dílny pro skladatele Sára Medková: Mnohdy jsme překvapeni, jak skvělé a originální nápady nám děti nosí.
7.6.2021 09:19 Milan Bátor Hudba Rozhovor
Už po šestnácté se letos uskuteční Dílna pro nejmladší skladatele, která se koná ve dnech 10. až 13. června na zámku v Hradci nad Moravicí. Jediný projekt svého druhu u nás je cílen na rozvoj improvizace a prvních skladatelských krůčků dětí. Přináší rodinnou atmosféru a rozvíjí svobodnou kreativitu, jejíž součástí je ovšem i pozoruhodný program. Letos například zazní ve špičkové interpretaci Sáry Medkové koncert ze skladeb Johanna Sebastiana Bacha a těšit se můžete i na vystoupení proslulého souboru Ensemble Marijan s multiinstrumentalistkou a zcela mimořádnou zpěvačkou Gabrielou Vermelho. Více už prozradila v rozhovoru lektorka, skladatelka a klavíristka Sára Medková.
Sára Medková.
Foto: Jiří Jelínek
Dílna pro skladatele probíhá v Hradci nad Moravicí tak trochu tajně a bez pozorností mainstreamových médií. Prozraď nám, prosím, kde se ta myšlenka vzala a proč se stal jejím epicentrem právě Hradec nad Moravicí?
Myšlenka se zrodila v hlavách hudebních skladatelů Iva Medka, Petra Hanouska, Víta Zouhara, Jana Kavana, Markéty Dvořákové. K nim se posléze přidal tým jejich kolegů z Univerzity Palackého, konkrétně Miroslav Synek, Gabriela Všetičková a Gábina Coufalová. Tito jsou rovněž autory konceptu Slyšet jinak, který je na Dílnách výrazně uplatňován. Organizátoři festivalu a mezinárodní interpretační soutěže Beethovenův Hradec nám nabídli možnost využít inspirativní prostor Červeného zámku a zabýváme se dětmi, které zajímá improvizace a kompozice. To je vlastně základem konceptu Slyšet jinak: Improvizovat a dělat první krůčky v kompozici můžou všechny děti bez nutnosti hudebního vzdělání nebo předchozí hry na hudební nástroj. Proto se nepoužívají žádné tradiční hudební nástroje a děti si sami zvukové zdroje vytvářejí s použitím věcí, které najdou nebo si sami vyrobí. Mají tak všichni společnou startovní čáru, protože nikde není předepsáno, jak se hraje na PET lahev nebo na dětské hračky a je tak dán prostor volné kreativitě. Letos budeme mít už 16. ročník a já mám tu čest se účastnit jako lektorka podvanácté.
Jakou metodou a formou vlastně setkávání dětí a lektorů probíhá?
Setkávání probíhá v překrásném prostředí Červeného zámku v Hradci nad Moravicí formou společných workshopů, improvizačních her a taky individuálních lekcí, kdy mají možnost s lektory konzultovat své skladbičky. V rámci Dílny se koná několik koncertů a ten poslední je vždy sestaven ze skladeb dětí.
Jak se vám s dětmi pracuje?
Na to se dá odpovědět jedině, že krásně! Po každé Dílně si odnášíme spoustu inspirace, nápadů a jsme celí nabití (úsměv). Pohádkové prostředí dvou zámků a nádherná zahrada jsou ideálním místem. Jsme nadšeni, že toho můžeme každý rok využívat.
Rozvíjení kreativity je asi pro mladé lidi všestranně cenné, že?
Nepochybně, komunikace, koncentrace a kreativita jsou využitelné ve všech dalších oborech, nejen v hudbě. Je to důležité poselství. Zajímavé je, že po takovém “otevření” mladí lidé nádherně fungují i oblastech technických, v medicíně, právech… Všichni, kteří prošli kurzem Slyšet jinak, nám dávají i po letech zpětnou vazbu, jak moc je to ovlivnilo.
Jaké hudební žánry mladí autoři na Dílně předkládají?
Děti jsou často ovlivněny tím, co slyší, co samy hrají a v jakém hudebním prostředí se nacházejí. Když přijede klavírista, většinou následuje skladbička pro klavír. Ale snažíme se je motivovat, aby zkoušeli psát i pro jiné nástroje, než na který hrají, a objevovat ten zvukový svět. Třeba se i spřáhnout s nějakým svým kamarádem z hudebky a navzájem se od sebe učit. Od toho jsou tady i workshopy, kde přední čeští interpreti jako jsou flétnistka Jana Pavlíčková nebo violoncellista Jan Kavan ukazují dětem přímo na místě různé techniky a instrumentační specifika pro daný nástroj. Většinou si děti odnášejí spoustu nápadů do jejich kompoziční práce.
A co se týče toho jejich hudebního světa, tak je ten opravdu ovlivněn tím, co v nich právě nejvíc rezonuje. Jestli zrovna hrají klasicismus, tak je to většinou v těch skladbičkách slyšet. Jestli zpívají nějaké písničky, obvykle přinesou něco v lidovém tónu. Je to přirozené, a myslím, že všichni jsme takto začínali. Když je člověk něčím obklopen, tak to nasává a vlastní kompoziční jazyk se tvoří v budoucnu. Mnohdy jsme překvapeni, jak skvělé a originální nápady nám děti nosí.
Bezmála obligátní součástí dílen je vystoupení souboru Ensemble Marijan s Gabrielou Vermelho. Co je na tomto seskupení tak zvláštního a jedinečného?
Ensemble Marijan byl naložen na podzim roku 1999, kdy odehrál svůj první koncert, a výjimečný je asi tím, že to byl první český ansámbl v České republice, který byl zaměřený na improvizovanou hudbu. No a s originální Gabrielou Vermelho, která se pohybuje na pomezí všech hudebních žánrů, mezi hudbou improvizovanou a komponovanou se zkrátka skvěle doplňujeme.
Letos se představíš jako interpretka tentokrát překvapivě v bachovském programu. Proč právě Johann Sebastian Bach a ne třeba tvé nádherné autorské šansony?
Jako interpretka mám tu čest na Dílně vystupovat každý rok, většinou s programem soudobých skladeb, a letos tomu nebude jinak. Ale rozhodli jsme se zařadit jeden bachovský večer a to proto, aby se děti mohly také setkat s tím, co běžně slyší a hrají v základní umělecké škole. A vzdát i hold Bachovi, který je předchůdcem všech skladatelů, a ať chceme nebo ne, tak se nějakým způsobem do tvorby každého z nás jeho dílo promítá. Protože je to můj nejoblíbenější skladatel na světě, tak jsem si pro letošní koncert vybrala jeho nádherný koncert A dur a s Honzou Kavanem zahrajeme také Bachovu Sonátu g moll.
Děkuji za milé zmínění mých šansonů, jak jsi je hezky nazval. Ty jsi první člověk, který je slyšel takhle pohromadě. Přiznám se, že jsem ještě nesebrala odvahu se s nimi nějak veřejně prezentovat. Zatím mi leží v šuplíku a možná jich bude časem víc, ale uvidíme. Třeba jeden z nich dám k dobrému na některém z koncertů.
To doufám, tvé skladby si určitě nezaslouží zůstat pouze v šuplíku. Co je pro tebe smyslem dílen?
Smyslem našeho setkání je podpořit a motivovat děti, které skládání zajímá. A taky vychovat si svoje nástupce, aby komponování nevymřelo ani po meči, ani po přeslici (smích).
To je pravda, a když se to činí navíc takovouto hravou formou, je to velmi přirozené. Na co bys ještě čtenáře ráda pozvala?
Myslím si, že ze všech třech lektorských koncertů, které se konají už tento čtvrtek, pátek a sobotu vždy v 18. 30 si mohou posluchači odnést krásné zážitky. Ať už to bude setkání s Bachem, novinky a premiéry, kde zazní díla nás lektorů, nebo světová hudba v podání Jany Pavlíčkové. Tentokrát uslyšíme její fenomenální pojetí skladby Voice od Toru Takemitsu a také další pecky. V sobotu bude zase kralovat Gabriela Vermelho s looperem a Ensemble Marijan. Posluchači si budou moct vychutnat hudbu improvizovanou, komponovanou a také komprovizovanou, která na základě pevně daných pravidel a někdy i hudebních schémat bude vznikat tady a teď. Úplným vrcholem kurzů je nedělní koncert, který je dramaturgicky sestaven ze skladeb dětí. Na ten se těšíme vždy nejvíc, protože tam si děti sami prezentují svoje dílka a některým hrajeme skladby my. Je to vždycky krásný zážitek a vyústění celého našeho čtyřdenního snažení.
Co tě jako interpretku dál čeká a jaké máš umělecké plány?
Ráda bych pozvala posluchače na své koncerty v rámci festivalu Moravský podzim. Tři recitály odehraju také na festivalu Americké jaro. V červenci mne čeká natáčení gambových sonát Johanna Sebastiana Bacha spolu s violoncellistou Štěpánem Filípkem. Pokud se nezavřou hranice a bude vše probíhat, jak má, čeká nás s ISHA triem šňůra koncertů po Číně, Kalifornii a Texasu, kde bychom měli uvést naši novou operu, kterou jsme nedávno napsali s Vítem Zouharem a Ivo Medkem. Těším se také na koncerty s Jihočeskou filharmonií, s níž budu hrát Bachovy koncerty A dur a f moll pro klavír a orchestr.
To je nabitý program! Přeji ti ze srdce, ať všechno zvládneš a uvidíme se na Dílně!
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.