Diplomacie je hra o záchraně Paříže i odpovědnosti za svět vytvořený generacemi před námi
26.8.2021 Ladislav Vrchovský Divadlo Rozhovor
Cenami ověnčenou hru francouzského dramatika Cyrila Gelyho Diplmacie, kterou do češtiny přeložila Kateřina Neveu, vybral šéf činohry Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Vojtěch Štěpánek pro první premiéru v sezoně 2021 – 2022. V inscenačním týmu pak plnil úlohu dramaturga i režiséra. Scénu vytvořil David Bazika, dobové kostýmy jsou dílem Marty Rozskopfové. Národní divadlo moravskoslezské inscenaci uvedlo v premiéře ve středu
František Strnad a Tomáš Jirman v inscenaci Diplomacie.
Foto: Martin Kusyn
V hlavních rolích a v podstatě v téměř celou hru trvajícím dialogu vystupují Tomáš Jirman v roli Raoula Nordlinga, generálního konzula Švédska v Paříži, a František Strnad v roli Dietricha von Choltitze, armádního generála a vojenského velitele německých okupačních vojsk Velké Paříže. V epizodních rolích pak Robert Finta hraje Wernera Ebernacha, ženijního důstojníka, který má za úkol podminovat Paříž, a Vít Roleček vojenského sluhu Helmuta Mayera.
Diplomacie pojednává o nejvážnějším okamžiku v historii Paříže, o chvíli, ve které měla být na rozkaz Hitlera v roce 1944 úplně smetena z povrchu zemského. Rozkaz vyhodit podminované město do povětří dostal jako osobní úkol přímo od führera právě generál Choltitz. K tomu, aby světová metropole nakonec zůstala zachována budoucím generacím a v podstatě celému světu jako jedno z nejkrásnějších měst na planetě Zemi, měl podle autora hry Gelyho německého generála přesvědčit právě švédský generální konzul.
K jednání mezi Choltitzem a Nordlingem v roce 1944 skutečně došlo, ale zdali to bylo tak, jak Gely popsal ve své hře, či zda Paříž zůstala celá z jiných důvodů, o tom vedou historikové dodnes diskuzi. Gelyho dialog však není jen o vzepření se nesmyslnému rozkazu. Je hlavně o lidskosti, o lidském svědomí, o odpovědnosti za podobu světa, ve kterém žijeme my a ve kterém budou (ale také možná už nebudou moci) žít naši potomci.
Gelyho v podstatě komorní hra by se dala odehrát i na zcela malém prostoru. Režisér Vojtěch Štěpánek má však vlastní představu, a tak ve společné režijně-scénografické koncepci s Davidem Bazikou se všechny postavy pohybují nikoliv v předepsaném hotelovém pokoji, ve kterém přespává generál Choltitz a do kterého vede tajná chodba už od doby, kdy do stejného pokoje chodil Napoleon navštěvovat jednu ze svých milenek.
Divák se ocitá spíše před surrealistickým obrazem, naplněným němými svědky dávné i bližší historie lidské civilizace. Jsou zde připomínky nejen staroegyptské, antické i římské kultury v podobě artefaktů známých z expozic umístěných v Louvru, mezi kterými nad ženijní mapou probíhá vysvětlování, ve které části města vybuchne tolik a tolik trhavin. Právě proto, aby se tak nestalo, tajnou Napoleonovou chodbou se generálovi přichází konzul Nordling.
Režisér Štěpánek umně vede herce k dynamickému, k místy ztišenému a místy až k expresívnímu hereckému projevu. Využívá přitom hloubky i šířky jeviště Divadla Antonína Dvořáka. Výsledkem je strhující dialog, v jehož průběhu divák na vlastní kůži cítí obrovskou míru odpovědnosti za osud lidstva a je natolik vtažen do děje, že v okamžicích osudového rozhodnutí má možnost ztotožnit se s oběma hlavními postavami, případně tu důležitější z epizodních postav zcela zavrhnout.
Rolečkův sluha Mayer je postava vskutku epizodní, a nedává prostor k výraznější herecké akci. Robert Finta v roli ženijního důstojníka už má daleko více prostoru k oslovení publika výrazným hereckým projevem. Herec tuto možnost bezezbytku využívá. Zcela přesvědčivě hraje vojáka slepě vykonávajícího rozkazy. Fintův Ebernach se dokonce cítí úkolem zničit Paříž povznesen a s nadšením popisuje svému generálovi, kolika tunami výbušniny umístěnými u každé nohy Eiffelovy věže vyhodí do vzduchu tento symbol Paříže, jak jednotlivé mosty přes Seinu odstřeleny přehradí vodní tok a velká část města bude zaplavena, jaký osud přichystal Vítěznému oblouku atd. Fintův monolog končí oznámením, že stačí jen jeden generálův povel a zkáza započne. „Já jsem úkol splnil, teď už je jen na vás, abyste vy splnil Hitlerův rozkaz. Dovolte mi opustit město,“ končí Ebernach svoji řeč a v mysli diváků zůstává jen obraz slepé a bezduché vojenské poslušnosti bez jakéhokoliv projevu lidskosti.
Ebernach odchází a na scénu vstupuje švédský konzul Nordling. Tomáš Jirman dostal od režiséra Štěpánka roli, která se zcela jistě stane jednou z největších a nezapomenutelných, které na jevištích Národního divadla moravskoslezského po dobu celé své dlouhé herecké kariéry odehrál. Jeho Nordling je mužem, který musí s nasazením vlastního života a hnán jen vlastní lidskostí jít dát všanc všechno pro záchranu Paříže před Hitlerovým šílenstvím. Proto přichází přesvědčit generála Choltitze, aby město nezničil. Jirman je naprosto věrohodný, velice přesvědčivý a jeho výkon nemá slabin.
František Strnad má velice těžký úkol: musí vytvořit herecký oblouk od zpočátku rozhodnutého vojáka v nejvyšší hodnosti odhodlaného splnit Hitlerův rozkaz a smést Paříž z povrchu zemského až po generála, ve kterém se probudí člověk schopný rozkaz odmítnout v uvědomění si hodnoty krásy světa jako památníku a pomníku civilizace. Strnadovi se tento úkol naplnit daří i s minimálními nedostatky v mluveném projevu v jeho křičených fázích. V nich by však přece jen prospělo dát si větší pozor na artikulaci v zájmu srozumitelnosti každého slova, ne jenom se odevzdat odehrání emocí.
Diplomacie je velice důstojným zahájením divadelní sezóny. Upozorňuje na jednu z nejdůležitějších rolí divadla: bojovat nejen o záchranu světa, jak ho známe, ale snažit se o ještě lepší svět.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.