Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo I prostoduchá komedie může pobavit publikum. Inscenace Láska, sex a finančák větší ambice nemá

I prostoduchá komedie může pobavit publikum. Inscenace Láska, sex a finančák větší ambice nemá

4.11.2021 06:34 Divadlo

Česká scéna Těšínského divadla představila českou premiéru komedie amerických autorů Billyho van Zandta a Jane Milmore Láska, sex a finančák. Je ovšem zapotřebí říci, že se jedná o českou premiéru na profesionální divadelní scéně. Ochotnické soubory už tuto hru hrají několik let. Samotný fakt, že z profesionálních divadelníků po ní sáhli až českotěšínští, také o něčem vypovídá. Nepatří totiž zrovna k duchaplným a originálním. Autoři v ní sepsali a smíchali dohromady mnoho motivů známých z bulvárních komedií. Nejvíce ze všeho komedie připomíná proslavenou hru Michaela Cooneyho Habaďůra.

Zvětšit obrázek

Jiří Krupica a Tomasz Wladyslav Przybyla.
Foto: Karin Dziadková

Hraje se v překladu Martina Fahrnera, scénu vytvořil Michal Syrový, kostýmy navrhla Alena Schäferová, hudbu vybral Peter Gábor. Vedle níže zmíněných hereckých výkonů patří k nejvydařenějším kostýmy. Velmi zkušená kostýmní výtvarnice Alena Schäferová oblekla všechny postavy tak, že pouhé jejich vkročení do hracího prostoru v některých případech vyvolává bouřlivý smích, aniž by ještě stačili říct jediné slovo.

Žádná ztřeštěná komedie se bez určité míry ztřeštěnosti v hereckém projevu zahrát nedá. Otázkou je však vždy její přesná míra, tedy více už bylo moc a méně by zase bylo už málo. Tento úkol bývá občas nad síly i velmi zkušených dramaturgů a režisérů. 

V případě inscenace komedie Láska, sex a finančák vysokou míru zkušenosti jak její dramaturgyni Alici Olmové, tak režisérovi Peterovi Gáborovi nikdo upřít nemůže. Ale ani oni se do té přesné míry netrefili. Je ovšem možná i varianta, že se do ní netrefili herci. Nicméně pravdou je, že návštěvníci výjezdního představení této komedie odehrané 3. listopadu na frýdecko-místecké Nové scéně Vlast, ze které je psána tato recenze, jevili docela dlouhou dobu po zahájení jisté rozpaky a smích v hledišti se ozýval pouze sporadicky. Čím to bylo způsobeno, by měli vědět jeho realizátoři.

Eliška Adamovská a Tomasz Wladyslav Przybyla. (Foto: K. Dziadková)

Jak je ovšem řečeno už v titulku recenze, i takto zahájené představení může nakonec diváky velice pobavit. A opět je důkazem zde pojednávaná frýdecko-místecká zájezdová repríza. Všichni účinkující zde totiž hráli jak o život. S tak velkou mírou hereckého nasazení se lze potkat vskutku výjimečně.

Nyní je namístě zmínit stručný obsah komedie: John a Leslie jsou kamarádi už z doby vysokoškolských studií. John má právě těsně před svatbou, ale netuší, že jeho snoubenka Kate ho už delší dobu podvádí právě s Lesliem. Oběma tajným milencům se zdá, že prozrazení jejich vztahu může být to nejhorší, co je v životě může potkat, neboť John občas trpí nezvladatelnými záchvaty zuřivosti. Ani jeden z nich však neví, že John, aby ušetřil na daních, v daňovém přiznání už léta uvádí Leslie (ne Leslieho) jako svoji manželku. A kontrola z finančního úřadu je na cestě. Aby všeho nebylo dost, tak John zároveň čelí podezření domovníka, že v bytě obývaném jím a Lesliem bydlí ještě někdo třetí, a Leslie před Kate tají svoji další známost s Connie.

Ondřej Frydrych. (Foto: Karin Dziadková)

Jak již bylo řečeno, na začátku představení, kdy jsou na scéně Kate (Eliška Adamovská) a Leslie (Tomasz Wladyslav Przybyla), oba míru ztřeštěnosti ve svém projevu poněkud přehnali (pokud ovšem takto stylizovaný projev po nich nežádal režisér). Nicméně oboje je špatně. Situace se poněkud zlepšila, když do děje vstoupil domů se navrátivší John (Ondřej Frydrych). Ještě více žádoucího zklidnění přinesl příchod v hereckém projevu velmi přesného Zdeňka Hrabala, který hraje úředníka finančního úřadu Floyda Spinnera. 

Tomasz Wladyslav Przybyla. (Foto: Karin Dziadková)

A pak přišel bod zlomu. Leslie, donucen Johnem k tomu, aby před Spinnerem vystupoval v roli jeho manželky, se vrátí na scénu v ženském převleku. Hlediště vybuchne v bouřlivém smíchu. A Tomasz Wladyslaw Przybyla od té chvíle dokonce předvádí skvělou komediální, místy i groteskní hereckou kreaci, která dominuje všem ostatním výkonům.

Svým způsobem výkon odpovídající nárokům na vkusnou zábavu vysokých kvalit odvádí i Šárka Hrabalová v roli Vivian, Johnovy matky, a také Miroslav Liška hrající domovníka Jansena.

Šárka Hrabalová. (Foto: Karin Dziadková)

V epizodních rolích se více daří Jiřímu Krupicovi, obsazenému do role podvodného duchovního Arnolda, než Báře Vidomské, která hraje Leslieho přítelkyni Connie. Nutno ovšem dodat, že více plochy, ve které by Vidomská mohla projevit míru svého hereckého talentu, ji tato role nenabízí.

Díky herecké poctivosti nakonec diváci odcházeli z představení pobaveni a v dobré náladě. Více se od takových komedií ani nežádá.

Recenze je psána z reprízy představení, která se odehrála ve středu 3. listopadu 2021 na Nové scéně Vlast ve Frýdku-Místku.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.