Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Petra Hradilová: Crossroads jsou pro všechny, kteří hledají nevšední hudební zážitky a inspiraci

Petra Hradilová: Crossroads jsou pro všechny, kteří hledají nevšední hudební zážitky a inspiraci

11.5.2022 21:14 Hudba

Pro některé jedna z nejzásadnějších hudebních akcí roku. Hudební konference a showcase kapel z několika zemí světa možná klame svým názvem, ale nehledejme za ním nic odtažitého, jedná se o jedinečnou možnost vidět během tří dnů jedny z nejzajímavějších hudebních formací současnosti. Letos se Crossroads uskuteční v novém atraktivním prostoru Domu kultury Poklad v Ostravě-Porubě. Jen z České republiky program zahrnuje jména jako Tomáš Kačo, Nikol Bóková, Moonshye, Irena a Vojtěch Havlovi a další. Crossroads letos proběhnou od 20. do 22. května a více o tomto unikátním hudebním mítinku prozrazuje ředitelka Petra Hradilová.

Zvětšit obrázek

Petra Hradilová je ředitelkou Czech Music Crossroads.
Foto: archiv

Crossroads jsou letos ve znamení různých změn. Jednou z nejvýraznějších je nové místa konání, kterým bude Dům kultury Poklad v Ostravě-Porubě. Co vás k tomuto kroku vedlo? 

Jedním z hlavních důvodů změny místa konání festivalu je snaha rozšířit povědomí o této akci. Chceme na festival přilákat nejen hudební profesionály a novináře, ale také pozorné posluchače z řad veřejnosti, kteří hledají zajímavé a inspirativní hudební projekty. Jednoduše řešeno, chceme se přiblížit posluchačům a s tímto cílem chceme využít nově zrekonstruované prostory Domu kultury Poklad.

Další novinkou je mnohem dřívější termín konání festivalu, který byl vždy situován bezprostředně před Colours of Ostrava. Proč jste se rozhodli uskutečnit Crossroads už v květnu? 

Se změnou místa konání přišel i nápad změny termínu. Během své osmileté historie vyrostl festival v prestižní mezinárodní hudební událost, která si zaslouží prostor dále se vyvíjet a růst. Od svého počátku byl festival navázán na Colours of Ostrava a stal se tak přirozenou součástí týdenního výjimečného hudebního maratonu. V letošním roce je program navíc bohatě obohacen o kapely hostujících zemí (Francie a Jižní Korea), a tak jsme chtěli dát účastníkům Crossroads prostor, čas i energii si vše užít plnými doušky. Dalším důvodem byl i fakt, že mnozí z našich zahraničních hostů z řad profesionálů má v letních měsících své vlastní festivaly a změna termínu Crossroads jim dává příležitost se zúčastnit.

Co mě dále zaujalo, je změna dramaturgické koncepce. Crossroads se specializoval na hudbu zemí Visegrádské čtyřky, což letos tak úplně neplatí… Jak tedy vypadá dramaturgie letošního ročníku?  

Dramaturgie letošního ročníku tak trochu odráží inspiraci a výzvy našich cest do zahraničí a zážitky spojené s budováním sítě mezinárodních kontaktů. Spolupráce s Jižní Koreou vznikla už v roce 2019, kdy jsme korejské umělce pozvali během největšího mezinárodního world music veletrhu WOMEX. Naše plány byly ale  bohužel zrušeny s příchodem Covid 19. Další dva roky nebylo možné cestovat a letos se konečně uskuteční tento několikaletý plán! Umělci z Jižní Koreje (The Tune a Sinnoi) již za několik dní dorazí a podělí se s námi o své výjimečné hudební projekty.

A další státy jako například Francie?

Spolupráce s Francií vznikla při výjezdu na fantastický festival Transmusicales v Rennes. Když jsme našli společnou řeč s pořadateli, byl projekt Francie jako hostující země na světě. Samozřejmě, stále velmi rádi zůstáváme věrni spolupráci s našimi dlouholetými partnery ze Slovenska a Polska, i letošní výběr kapel určitě stojí za zhlédnutí i poslech. Moc se na ně těšíme.

Crossroads se tradičně skládají z mezinárodní hudební konference a vystoupení kapel. Prozraď nám nejdřív něco ke konferenci. Kdo například vystoupí a jaká témata budou prezentována? 

Sestava zahraničních profesionálů se na letošních Crossroads je opravdu skvělá a ti, kteří se orientují na scéně world music, moderního jazzu a experimentální akustické hudby, vědí, že se máme na co těšit. Všichni hosté se zúčastní konferencí a osobně se s nimi mohou návštěvníci setkat během speed-meetingu, v sobotu 21. května, na který se můžou dopředu přihlásit na webové stránce Czech Music Crossroads.

Nerada bych někoho z hostů opomněla, tak některé trochu představím jako „ochutnávku“: Z již zmiňovaných hostujících zemí za námi dorazí zástupci Jižní Koreje. Přijedou Sungchun Lee, generální tajemník Seoul Music Week, Alice J. Y Park, manažerka skupiny Sinnoy a vedoucí programu Jarasum Jazz Festival, a Victor M. K. Kye, producent mnoha korejských festivalů. Zcela mimořádná je početná reprezentace francouzské hudební scény. Ben Ling zastupuje Centre national de la musique, Edgar Féron významnou koncertní agenturu spojenou s labelem Accords Croisés, Joe Daventry představí náplň bretonské bookingové a produkční agentury Swap Music a Leila Chaibeddra velmi renomovanou agenturu Tartine Production s katalogem doslova nabitým světovými hvězdami world music. Jacques-Antoine Pinel je manažerem Naïade Productions. François Bloque představí svoji produkční společnost Ma Case Prod. Greg Connan se v agentuře Dérapage Prod věnuje africké a latinsko-americké hudbě. Producentka Manon Fouquet je dramaturgyní dvou bretonských významných festivalů Temps fête a Les Insulaires a další…

Kdo dorazí ze Slovenska a Polska?

Naše dlouholeté Slovenské partnery přijede reprezentovat Maťo Noga, který je nejen členem skvělé kapely Balkansambel, ale také ředitelem festivalu Hudba sveta Žilina a World Music from Slovakia. Saša Pastorková se pod hlavičkou nezávislé hudební organizace Spectaculum production na Slovensku podílí na produkci a dramaturgii mnoha významných akcí. Z Polska dorazí například Martyna van Nieuwland, která má bohaté zkušenosti s organizováním uměleckých akcí jako jsou Rawa Blues Festival, Festival Tauron Nowa Muzyka, Ars Cameralis nebo Helsinki Design Week. V současnosti je uměleckou ředitelkou Katowice JazzArt Festival a World Music Festival Sound Gardens a členkou představenstva European Jazz Network.

Tvůj výčet určitě není stále úplný…

Samozřejmě, v neposlední řadě se těšíme také na Christine Semba, která vede WOMEX Special Projects, a Marieke Meischke, která reprezentuje festival So What’s Next? Hadas Vanunu je v izraelském hudebním průmyslu doslova za hvězdu. Dlouhá léta vedla legendární jeruzalemskou hudební venue Yellow Submarine. Dnes je uměleckou ředitelkou ISRAEL International Music Showcase Festival a šéfproducentkou Jerusalem Jazz festivalu. Velké renomé má také Mohamed Ben Said spojený s tuniskou elektronickou a experimentální scénou. Milan Simas je spojený s významným kanadským showcase festivalem Mundial Montreal a Tom Besford je výkonným ředitelem English Folk Expo, nejvýznamnější britské organizace zaměřené na folk. Laura Camacho Salgado bude reprezentovat slavný a umělecky nesmírně vlivný festivalu Oslo World. Laura je kurátorkou programu s cílem zdůraznit význam kulturních institucí a umělců v boji za celospolečenskou svobodu projevu, svobodu slova a rovnost pohlaví.

Pojďme k hudebnímu programu. Line-up vypadá velmi zajímavě, volili jste kapely podle nějakého konkrétního dramaturgického klíče? 

Možná teď ode mne očekáváš vysvětlení sofistikovaného, hluboce propracovaného systému. Program byl pečlivě vybrán českými i zahraničními odborníky. Hlavními parametry je skvělá hudba, vášeň hrát a pozitivní energie získávat pozornost posluchačů.  Během tří dnů budou mít posluchači možnost zhlédnout dvacet koncertů různých žánrů a chutí. V pátek začneme koncertem skvělého českého klavíristy Tomáše Kača, který žije v New Yorku a v rodné zemi mívá jen několik koncertů. Barevný hudební mix showcasových koncertů bude v každém ze tří večerů ukončen hodinovou hudební třešničkou v podobě francouzských Fleuves, Maya Kamaty nebo Moonlight Benjamin.

To je seriózní odpověď. I vášeň a pozitivní energie přece svědčí o dramaturgii… Co považuješ na Crossroads za nejpřínosnější? 

Možnost slyšet v Ostravě v komorních prostorech a za skvělou cenu mezinárodní, renomované  kvalitní hudební projekty, které nejsou úplně běžnou součástí hudebních domácích akcí. A také jedinečnou a výjimečnou možnost navázat kontakty a spolupráci s odborníky z hudební branže v celosvětovém měřítku.

Pokud budete s letošním průběhem na nové adrese spokojeni, uvažujete o tom, že na ní zůstanete i do budoucna? 

Určitě je to jedna z možností. Důležitým aspektem je skutečnost, zda si posluchači do Pokladu na víkend nabitý skvělý programem najdou cestu. Já věřím, že ano, a tímto je co nejsrdečněji zvu!

Které kapely ze soupisky showcase patří mezi tvé největší favority? Záměrně píšu největší, protože věřím, že všechny jste vybírali s maximální důvěrou a zodpovědností.

Možná to bude znít jako klišé, ale já se opravdu těším na všechny. Velmi nerada bych někoho vyzdvihovala či zvýhodňovala, ale můžu říct, že už jen kvůli závěrečným koncertům francouzských hvězd každý den stojí za to přijít. Zahrají: Maya Kamaty, Fleuves a hvězda Colours 2019 Moonlight Benjamine. Věřím, že všechny koncerty budou krásným a mnohdy nevšedním či nečekaným zážitkem.

Věřím taktéž…

Každopádně jsme velmi rádi, že můžeme zahraničním hostům představit skvělé hudební počiny českých hudebníků a nelze je nezmínit. Festival otevře v pátek svým koncertem světoznámý klavírista Tomáš Kačo, propojující klasickou, jazzovou a tradiční romskou hudbu. Domácí jazzovou scénu dále zastoupí kvartet klavíristky a skladatelky Nikol Bókové a skupina The Survivors, kterou tvoří hvězdní multiinstrumentalisté Jiří Slavík, Jiří Levíček a bubeník Jakub Tengler. Nadžánrovou písničkářskou scénu zastoupí zpěvačky a hudebnice Moonshye a Kaczi a zahraniční odborníky určitě potěší účast mezinárodně proslulého dua Ireny a Vojtěcha Havlových.

Na co se ty osobně nejvíc těšíš? 

Vlastně se nejvíce těším, jak budu pozorovat, jak to všechno funguje. Věřím, že uvidím na posluchačích reakce v podobě emocí, obzvláště když budou během jednoho odpoledne a večera cestovat do rozmanitých hudebních světů. Výběr kapel je  opravdu žánrově velmi pestrý a bude zajímavé sledovat, jak si s tím posluchači poradí.

Můžeš si jako ředitelka Crossroads vůbec „svou“ akci užít? Dokážeš se oprostit od organizování a chvíli jen poslouchat?

Určitě ano. Chci si to nejen sama užít, ale také vžít se do role návštěvníka a zakusit, jak to prožívá, co funguje a co třeba méně. Jen tak se může dramaturgie do příštích let zase dále vyvíjet.

Kultura je opět nedílnou součástí běžného života, ale objevují se zvěsti, že mnozí odvykli chodit na koncerty. Myslíš, že se to odrazí i na Crossroads? 

Toto je nesmírně citlivé a musím říct, že pro mne osobně bolestivé téma. Pokud návštěvníci nedorazí, je to signál, že prostě nemají zájem. Já ale opravdu upřímně doufám, že se to nestane. Věřím, že v Ostravě a okolí je stále dostatek pozorných posluchačů, hledajících nevšední hudební zážitky a inspiraci. Také stále věřím, že hlavně hudebníci využijí možnost navázat kontakty a spolupráci.

Jaké je tvoje největší přání s ohledem na festival?

Pokud z Crossroads budou odcházet spokojení posluchači naplnění emocemi a v průběhu dalších let budou růst projekty a spolupráce vzniklé během konference, účel i sen budou splněny. A pokud to bude pro prezentující se kapely i nadále krok na jejich cestě k úspěchu a rozvoji, bude to pro celý náš tým tou největší odměnou!

Děkuji za rozhovor a těším se na Crossroads!

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.