Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Atd. Cirkulum vstoupilo do nové etapy a ukázalo význam uzavřených scén

Cirkulum vstoupilo do nové etapy a ukázalo význam uzavřených scén

13.6.2022 Atd.

Festival nového cirkusu a pouličního umění Cirkulum se rozšířením na pětidenní program stal jednou z nejdelších ostravských uměleckých přehlídek. Horizontální linii porubské Hlavní třídy přitom letos poprvé vyměnil za vertikálu Slezskoostravského hradu. Projevilo se to na větší koncentraci programu i návštěvníků. Atmosféru festivalu, který skončil v neděli, podpořilo letní tropické počasí. A opět přijely soubory a umělci evropského formátu, jak už bývá na tomto festivalu dobrým zvykem.

Zvětšit obrázek

Z vystoupení The Gentlemen.
Foto: Radovan Šťastný

Podhradí ovládnul po všechny festivalové dny belgický rodinný a generační Cirkus Ronaldo, který vybudoval na zelené louce u valů opravdové šapitó ve stylu 40. let minulého století se dveřmi jak do opravdového „salonu“, ve kterém postupně přicházející publikum vítá lehce podivínský personál.  Program sliboval swingovou atmosféru a horký vzduch se dal přímo krájet.  Pětice akrobatů a komiků ukázala, že patří k bravurním žonglérům, zpěvákům i komikům.

Z vystoupení Cirkusu Ronaldo. (Foto: Radovan Šťastný)

Jen o pár desítek metrů dál vyrostlo druhé velké šapitó Cirkulum. Tady se v plné kráse představila například mezinárodní dvojice Circo Pitanga (Izrael a Švýcarsko) se svou okouzlující surreálnou fantazií ze svatebních příprav. Zdařilé propojení neotřelé akrobacie podpořilo uvedení netradičních kostýmů a s pomocí nekonvenční hravé choreografie z ní vytvořilo jedno z nejlepších cirkuláckých představení.

Onen předsvatební shon byl plný lechtivých sexuálních legrácek a dojemných zamilovaných scén, přitom se nenesl v podbízivé líbivosti. Bláznivé spojení dvou výrazných odvěkých principů přírody, tedy muže a ženy, se nesl až v karikované burlesce. Hřmotná postava nápadníka vtipně kontrastovala s lehkostí dívky, aby se nakonec propojili ve společné akrobacii na šálách a provazech, zavěšeni v jeden společný organismus pod cirkusovými nebesy. Na rozdíl od typických akrobacií využívajících zejména silových fyzických dovednosti představil Circo Pitanga neobvykle kompaktní příběh postavený na pantomimě a pohybově sladěných kreacích, uvádějících publikum v úžas.

Circo Pitanga. (Foto: Radovan Šťastný)

Na Cirkulu nechyběly ani nečekané změny. Soubor La Sbrindola musel být nahrazen španělským duem Caricatos. Pantomimická klauniáda v jejich podání ovládla hradní nádvoří jako několik dalších umělců vystupujících na zdejších menších scénách. Hugo Miro a Samuel Penhastra nabídli improvizovaný souboj dvou roztomilých postav s jedinými zbraněmi, které jim dávají jejich gesta. Nechyběla však ani střelba gumovým šípem nebo žonglování s buřinkami. Pochopitelně za občasné asistence dobrovolníků z publika.

Caricatos dostáli své pověsti vycházející z odkazu velkých klaunů a klasiků němého filmu od Bustera Keatona po Billa Irwina. Opět se potvrdilo, že nonverbální divadlo nezná hranic a dokáže strhnout v podstatě zejména svými velmi jednoduchými, a o to výstižnějšími gesty. Čtyři dny vládli hradu, ten pátý sestoupili na volné prostranství v podhradí za neméně vřelého přijetí publika.

Duo Caricatos. (Foto: Radovan Šťastný)

Neméně poutavý pestrý filmový odkaz přivezlo do Ostravy italské duo Crilla Silouhette, parodující scénky z filmů svého krajana, legendárního režiséra Federica Felliniho. Madame Silhouette a Monsieur Penombre zaujali publikum všech generací. Přijeli ve svém kuriózním Le Cyclo-fa, tedy v pojízdném obývacím pokoj. Tvoří jej napůl bicykl a částečně pohovka, která se stává dějištěm jejich skečů a milostných vzplanutí. Příběh zahajovala scénka v ručně vyrobeném japonském dřevěném kukátkovém divadélku následovaná gejzírem excentrických hudebních čísel. Sympatický pár v závěru neopomenul upozornit, že jejich stylové kostýmy z období Belle Epoque jsou výhradně vlastní výroby, stejně jako obrazy, obrázky a kulisy.

Barvy domácí scény hájili například The Gentlemen, mladíci demonstrující svou sílu, mrštnost a akrobacii.  Potěšilo i uvedení stálice programu z minulých ročníků: Cirkus trochu jinak připravil představení se symbolickým názvem OnTheRoad se speciální obří houpačkou a spoustou silově náročných akrobatických čísel. Zábavný a zároveň strhující duel dvou rivalů o přízeň jejich půvabné vyvolené AcroBetky postupně zraje jako víno a zaujme čím dál lépe na sebe navazující akrobacii. Tentokrát suverénně ovládnul scénu věnovanou tradičně Shakespearovským slavnostem.

Ital Lorenzo Galli. (Foto: Radovan Šťastný)

Cirkulum, zdá se, našlo nový smysl ve své dramaturgii a opustilo model levně dostupného pouličního umění. Po přestěhování se z Poruby se nyní těší většímu zájmu interiérové scény ve dvou vyprodaných šapitó. Ubylo naopak zevlující publikum využívající zábavu zdarma. Navíc se podařilo vytvořit další vzdělávací projekty, například vznikl program Education by Circus, což je model ostravské novocirkusové školy UmCirkum, jenž vznikl ve spolupráci s umělci ze společnosti Cirkus trochu jinak a také s novocirkusovou školou Hringleikur z Rejkjavíku.

A jak je již známo, letošní kulturní rok v Ostravě bude pro Island přímo zaslíbený – Cirkulum tak vytvořilo zajímavý předvoj pro červencový Měsíc autorského čtení, věnovaný právě Islandu.

Martin Jiroušek | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.