Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Trio barokní hudby na novém albu: Napříč Evropou i Moravskoslezským krajem

Trio barokní hudby na novém albu: Napříč Evropou i Moravskoslezským krajem

27.12.2022 Hudba

Varhany Moravskoslezskiého kraje v hlavní roli na albu Tria barokní hudby. To je téma pátého cédéčka známého souboru, jenž se zaměřuje na interpretaci staré hudby. Tentokrát nechal Tomáš Thon rozeznít varhany na různých místech tohoto regionu. Připomeňme, že Trio barokní hudby získalo za své předchozí album Staří čeští mistři za hranicemi země Cenu Jantar za rok 2020.

Trio barokní hudby na svém v pořadí pátém albu opět vstoupilo do duchovních staveb Moravskoslezského kraje. Klíčovým nástrojem nahrávky jsou varhany, které Tomáš Thon rozezněl v pěti různých kostelích v Opavě,  Darkovicích, Příboru, Veřovicích a Ostravě. V jednom dalším případě slyšíme pozitiv nacházející se ve Slezském zemském muzeu v Opavě. Trio barokní hudby hraje v původním složení Tomáš Thon (varhany), Pavel Hromádka (trubka) a Dušan Foltýn (hoboj).

Album nazvané Varhany Moravskoslezského kraje ve staré hudbě je koncipováno způsobem známým z předešlých nahrávek, tentokrát mají ovšem skladby pro sólové varhany zřejmě největší prostor. Společně můžeme slyšet všechny členy tria pouze ve dvou případech. Prvním je píseň Spanilé z archy holubičky Václava Karla Holana Rovenského v úpravě pro obsazení tria. Je to zřejmě nejpůvabnější kompozice alba, kterou zahajuje pastorální intráda trubky. K té se přidává měkkým souzvukem hoboj a do třetice s nástupem hlavní melodie i varhany.

V dalších skladbách můžeme slyšet Trio barokní hudby v několika nástrojových obměnách. Melancholií a smutkem dýchá Sonata da Chiesa pro hoboj a varhany Georga Philippa Telemanna. Má čtyři tempově kontrastní věty, jejichž nálada osciluje kolem zadumané tóniny g moll. Hobojista Dušan Foltýn hraje sólový part s noblesou a kultivovaným nadhledem. Zvuková kvalita kostela sv. Hedviky v Darkovicích je rovněž vynikající. Akustika má sametový nádech a optimální dozvuk, který tóny barevně krášlí, aniž by je zbytečně tříštil.

Sonátě Bohumíra Fingera naopak zní varhany ve společnosti konejšivých tónů trubky Pavla Hromádky. Hudba olomouckého rodáka a skladatele Fingera, na jehož umělecké ose nechyběla významná hudební centra Evropy, má něco domáckého a povědomého. Jako bychom poslouchali důvěrně známou a klidnou serenádu, která dokáže utišit rozbouřené emoce.

Poslední společně ztvárněnou kompozicí je Sonáta g moll Johana Helmicha Romana, přezdívaného „otec švédské hudby“ a „švédský Händel“. Má čtyři věty, ve kterých slyšíme hudbu typickou pro vrcholný barokní styl. Bohatá harmonie prochází různými tóninami, sólové nástroje se prolínají v intervalových bězích nebo doplňují v četných imitacích. Je to hudba vznešená a velkolepá, zahraná s vytříbeným stylem a precizností.

Varhaník Tomáš Thon se na pátém albu prezentuje v několika sólových skladbách. Z nich je časově nejrozsáhlejší Suita v prvém tónu francouzského mistra Guillauma Gabriela Niverse. Ta přináší hudbu posluchačsky poměrně náročnou, plnou rafinovaných a odvážných prvků. Za pozornost stojí barevná stránka kompozice. Pozoruhodně kombinované varhanní rejstříky poukazují na intelektuální rysy Thonovy interpretace. Ten ve svém badatelském a interpretačním úsilí na této nahrávce představil několik zapomenutých jmen české hudby. Patří k nim i Josef Lipavský, narozený ve Vysokém Mýtě, jehož dvě varhanní fugy na nahrávce zastoupené mají výraznou harmonii a dramatický nádech.

Album Varhany Moravskoslezského kraje ve staré hudbě Tria Barokní hudby přináší 75 minut neotřelé, pozoruhodné barokní hudby. Nahrávka pro člověka, který se nevěnuje staré hudbě a varhanám, může připomínat odbornou vědeckou práci, která přináší neznámé skladby. Hudba alba nabízí typickou barokní atmosféru s širokou škálou rozličných emocí. Poněkud šablonovitý je název nahrávky, který nevypovídá o exkluzivní a fascinující hudbě barokní epochy. I klasický počin může mít přitažlivý a elegantní název, je to běžná praxe tuzemské i zahraniční produkce v oblasti staré hudby. Třeba se tak stane na jedné z příštích nahrávek a třeba taky ne. Na kvalitě interpretace to těmto výborným muzikantům rozhodně neubírá.

*

Trio barokní hudby: Varhany Moravskoslezského kraje ve staré hudbě. Hudební režie František Mixa, mistr zvuku Lubomír Výrek. Celkový čas: 75: 26. Stylton 2022. 

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.