Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Ředitel NDM Jiří Nekvasil: Smetanovský cyklus k nám může přitáhnout nové diváky. Věříme, že i ze zahraničí

Ředitel NDM Jiří Nekvasil: Smetanovský cyklus k nám může přitáhnout nové diváky. Věříme, že i ze zahraničí

16.8.2023 23:00 Divadlo

Na prahu sezony s pořadovým číslem 105 stojí Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě (NDM). Nejvýraznějším projektem bude operní cyklus, který ve dvou jarních blocích nabídne najednou všech osm dokončených oper Bedřicha Smetany. Jde o unikátní počin k Roku české hudby. K něčemu takovému se dlouhou dobu u nás ani v zahraničí žádné jiné operní divadlo neodhodlalo. Jak ukazuje nejnovější rozhovor s ředitelem divadla Jiřím Nekvasilem, nová sezona přináší i celou řadu dalších pozoruhodných inscenací a projektů.

Zvětšit obrázek

Ředitel Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Jiří Nekvasil.
Foto: Martin Popelář

Ještě dříve, než bude v NDM oficiálně zahájena sezona 2023/2024, se 1. září odehraje v Divadle Antonína Dvořáka česká premiéra opery Playing Trump, a to jako součást programu festivalu hudby dneška Ostravské dny. Vy osobně se zhostíte režie tohoto díla. Můžete prozradit, na co se můžou návštěvníci těšit?

S festivalem Ostravské dny, který pořádá Ostravské centrum nové hudby jako bienále v liché roky, spolupracujeme pravidelně od roku 2013, hlavně na jednom z projektů, který má scénický rozměr. Vytváří to kontinuitu s našim společným projektem –  mezinárodním operním festivalem NODO (Dny nové opery Ostrava), který pořádáme jako bienále vždy v roky sudé. Letos padla volba na dílo skladatele Bernharda Langa. Opera Playing Trump, v překladu Hrátky s Trumpem, má v sobě bezesporu silný politický rozměr. Libreto tvoří koláž z projevů Donalda Trumpa a je skutečně pozoruhodným obrazem o tomto podivném populistovi a byznysmenovi. Dílo mělo světovou premiéru v Hamburku. Opera je monodrama, kde hlavní váha spočívá na ztvárnění náročného pěveckého partu. I v ostravském uvedení se představí sopranistka Donatienne Michel-Dansac, která dílo nastudovala pro hamburskou premiéru. Na scénické podobě, které je na pomezí inscenace a scénické instalace, se mnou spolupracují scénograf David Bazika a kostýmní výtvarnice Marta Roszkopfová.

Předpokládám, že libreto bude uvedeno v originálním znění. Budou se promítat i české titulky, jak je v Divadle Antonína Dvořáka zvykem?

Inscenaci hrajeme v originální jazykové verzi, což je němčina v kombinaci s angličtinou. Titulky pochopitelně budou! Zpěvačku bude doprovázet malý orchestr, který má téměř rockové až jazzrockové obsazení. Výrazný je podíl elektroniky a zvukových smyček. Je to velice zajímavá a působivá, strhující hudba. I díky svým žánrovým přesahům je srozumitelná a divadelně účinná. Je to další dílo zkoumající a prolamující hranice opery i k novému publiku. Rozhodně doporučuji!

Pojďme tedy k nové sezoně Národního divadla moravskoslezského. Kdybyste měl 105. sezonu charakterizovat jednou větou, tuším správně, že v této větě by bylo obsaženo jméno Bedřicha Smetany?

Určitě ano. Podtitul letošní sezony zní Inspirováni tradicí. A tato dvě slova jsme do jejího vizuálu napsali doslova zlatým písmem. Tradice není pro nás jen pietní oprašování minulosti, ale inspirativní výzva k živé divadelní tvorbě pro naši současnost. S vědomím souvislostí a kontinuity. Tradici udržujeme tím, že ji rozvíjíme! Smetanovský cyklus, kterým se naše divadlo velmi hlasitě hlásí k Roku české hudby, bude rozhodně stěžejním projektem nadcházející sezony, během které bude uvedeno všem osm dokončených Smetanových oper. Tedy nejen ty, které byly v repertoáru v minulé sezoně, ale v obnovených premiérách budou uvedeny opery, které jsme postupně nastudovali od roku 2014, kdy jsme se na tento projekt začali připravovat. Smetanovy opery budou uváděny po celou nadcházející sezonu, ale opravdovým vrcholem projektu budou dva cykly, kdy v Ostravě během devíti dnů (s jednodenní pauzou) můžete všechny tyto opery zhlédnout. První cyklus připravujeme na březen, kdy začínáme 2. března v den 200. výročí narození skladatele. Druhý květnový cyklus zakončíme 12. května, v den 140. výročí jeho úmrtí.

Zatím žádné z divadel se o něco podobného pro jubilejní rok Bedřicha Smetany nepokusilo, tedy zrealizovat celý cyklus s vlastních originálních  inscenací! Máte už nějaké signály, jak se tento smetanovský maraton setkává se zájmem publika a jak se prodávají vstupenky? Přece jen, jít osmkrát po sobě do divadla na operu není úplně běžná věc.

To je pravda, ale naší ambicí je tímto projektem oslovit nejen ostravské publikum, které bude mít samozřejmě možnost všechny Smetanovy opery vidět během celé sezony, ale přilákat operní publikum i ze vzdálenějších koutů České republiky a také i ze zahraničí. Takže se chceme více soustředit zejména na propagaci mimo náš kraj. A startujeme hlavní informační kampaň, včetně inzerce v zahraničních odborných časopisech. Budeme rádi, když se najde co nejvíce zájemců, kteří se na tento unikátní projekt přijedou podívat z větší vzdálenosti. Je to šance, jak tyto lidi přitáhnout do Ostravy. Je to propagace nejen kulturní vyspělosti našeho města, ale i celého kraje. Vždyť volný den je možno využít třeba k návštěvě nedalekých Hukvald.

Tak budu držet palce. Když se dívám do nového programu operního souboru, kromě obnovených premiér Smetanových oper je v plánu i uvedení opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky. Překvapilo mě, že inscenaci bude režírovat Itzik Galili, který působí především jako choreograf. Takže předpokládám, že představení bude plné pohybu, je to tak?

To pochopitelně předpokládáme také. Itzik Galili je světově renomovaný choreograf. Dvě jeho choreografie již bezesporu zaujaly naše diváky. Ve složeném večeru Dva světy/Jeden svět  to byla ryze chlapská choreografie SUB a velké nadšení u diváků vždy vzbuzovala i jeho choreografie O Balcão de Amor na závěr představení All That Jazz, Rock, Blues.

Zároveň má Itzik Galili zkušenosti z operních režií. V případě Příhod lišky Bystroušky určitě předpokládáme výraznější spolupráci operního souboru se souborem baletním. Pro uvedení díla máme hned několik dobrých důvodů. Jednak uplyne sto let od premiéry této opery a zároveň to bude i třicet let od jejího posledního ostravského uvedení. Navíc právě u příležitosti tehdejší inscenace v roce 1994 vzniklo v Ostravě pod vedením Lenky Živocké Operní studio NDM. takže dílo bude uvedeno i v souvislosti s třicátým výročím tohoto skvělého studia.

Pojďme se teď podívat na chystaný repertoár souboru činohry. První činoherní premiérou mělo být komorní divadelní zpracování knihy Kamily Hladké Hornické vdovy v Divadle 12. Premiéra se ale v říjnu neuskuteční. Můžete vysvětlit důvod?

Premiéra byla odložena a v této chvíli nemohu říct, zda bude inscenace uvedena ještě v aktuální sezoně na jejím konci, nebo až v té příští. O titul Hornické vdovy velmi stojíme a nechceme se této šance vzdát, bohužel ale nedošlo ke shodě s inscenačním týmem. V určitém bodu příprav jsme došli k přesvědčení, že se koncept režisérky a jejího týmu míjí s naší představou, jak by inscenace měla rezonovat s našim publikem. Téma považujeme za velmi důležité a citlivé, protože se dotýká nejenom protagonistek, které jsou v knize zobrazeny, ale i osudu mnoha dalších lidí z našeho blízkého okolí.

Činoherní soubor v nové sezoně nabídne i dva velké klasické tituly. Prvním z nich je Shakespearův Richard III., kde titulní roli ztvární Petr Panzenberger. Proč padla volba právě na něj?

Protože je to skvělý herec s širokým hereckým rejstříkem. Je výborný nejenom pro komické polohy, ve kterých ho lidé většinou znají a mají rádi. Například jeho Chlestakov v Revizorovi a Truf v Goldonim po ostravsku, tam je vyloženě miláčkem publika. Zároveň je ale i hercem pro velké velké charakterní role. Jsem přesvědčen, že Richard III. jej potkává v pravý čas! Je docela zajímavé, že půjde o historicky teprve druhé nastudování tohoto titulu v Národním divadle moravskoslezském. Pamětníci si možná vzpomenou na legendární inscenaci z roku 1962, kde hlavní roli ztvárnil Jiří Adamíra v alternaci s Radimem Kovalem, který byl zároveň režisérem této inscenace.

A další chystané tituly činohry?

Druhým klasickým titulem bude Eurípidova Médeia, která bude v našem divadle nastudována historicky potřetí. Titulní roli si tentokrát zahraje Petra Kocmanová. I v tomto případě byla dřívější obsazení velmi silná, v roce 1965 se tato postava stala životní rolí pro Zoru Rozsypalovou, předtím v roce 1941 hrála titulní roli Táňa Hodanová. Její jméno dostal v minulé sezóně slavnostní sál v Divadle Jiřího Myrona. Mezi dalšími premiérami sezony bude zastoupen i oblíbený komediální titul Bez roucha, který se v českých divadlech hraje velmi často, uvedeme také českou premiéru hry Neila Simona Ztraceno v Yonkers a rád bych naše diváky pozval také na novou hru Tomáše Dianišky Den zúčtování, která je napsána přímo pro náš soubor. Ve Dvanáctce uvedeme komorní hru Floriana Zellera Pravda. Takže myslím, že činoherní sezona bude skutečně velmi pestrá.

Zmínit samozřejmě musíme i muzikálový soubor, který sezonu zahájí v říjnu českou premiérou muzikálu Oliver! podle slavné literární předlohy Charlese Dickense. Neuniklo mi, že uvedení předcházel konkurz na dětské role. A stejně jako u Příhod lišky Bystroušky, i v tomto představení bude obsazeno hodně dětských zpěváků.

Ano, Oliver! je muzikál, u kterého jsme čekali poměrně dlouho na udělení práv. Kromě dětí, které uspěly v konkurzu, zde budou účinkovat i členové karvinského sboru Permoník. Dalším velkým titulem bude samozřejmě Chicago, které ostravské divadlo uvedlo už v roce 1990. Tentokrát samozřejmě půjde o naprosto jiné pojetí, protože přece jen se světovými muzikály má nyní naše divadlo podstatně větší a kvalitativně naprosto odlišné zkušenosti než tehdy. A také třetí velký muzikálový titul bude patřit „novější“ klasice. V české premiéře uvedeme muzikál Kinky Boots. To bude také docela náročný a pro někoho možná i trochu provokativní titul. A ve Dvanáctce nás čeká světová premiéra nového autorského muzikálu Interwiev.

V tomto titulu ztvární hlavní roli Patricia Janečková, pro kterou bude jevištním partnerem Tomáš Savka, ale z nového vydání časopisu NDM jsem se dozvěděl, že Patricii bude v některých reprízách alternovat i další velký ostravský talent, zpěvačka Nika. To je pro mne docela překvapení a moc jsem na to zvědav…

Ano, muzikál je sice psán pro Patricii Janečkovou, ale roli také nastuduje Nika, pro kterou půjde o divadelní debut. Je to velmi talentovaná mladá zpěvačka a věříme, že v této roli obstojí. Je to skutečně mimořádný talent.

Na závěr jsme si nechali baletní soubor, který uvede dva větší tituly a také jedno komorní představení, které připraví pro Divadlo 12 Jo Strømgren. Toho v Ostravě už známe z několika baletních titulů.

Je to tak, Jo Strømgren se vrací do Ostravy a tentokrát do prostoru Divadla 12, ve kterém se v minulých sezonách představily už všechny tři naše soubory kromě souboru baletního. Strømgrenova nová choreografie Okno vznikne přímo pro tento komorní prostor s jevištěm o rozměrech pět krát pět metrů, bude to její světová premiéra. Klasický baletní repertoár bude v nové sezoně zastupovat populární Labutí jezero, tentokrát v choreografii a režii Youriho Vámose, který v Ostravě bude pracovat už počtvrté. Velkou událostí slibuje být i  další premiéra, tentokráte složeného tanečního večera s názvem Rapsodie Bohemia. Představí hudbu českých skladatelů ve zpracování tří choreografů. Vedle renomovaného amerického choreografa Justina Pecka vytvoří dvě zcela nové choreografie dva současní čeští choreografové Jana Burkiewicz a Viktor Konvalinka. Půjde o další významný příspěvek našeho divadla k Roku české hudby 2024.

Aleš Honus | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.