Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Na pár slov s novou ředitelkou Divadla loutek Ostrava Alenou Punčochářovou

Na pár slov s novou ředitelkou Divadla loutek Ostrava Alenou Punčochářovou

4.9.2023 15:31 Divadlo

V rozhovoru s novou ředitelkou ostravského Divadla loutek představujeme osobnost Aleny Punčochářové, která už dva měsíce vede ostravské divadlo pro nejmladší (nejen) diváky. Dotkneme se ale také přípravy letošního ročníku Mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interesse a programu nové sezony Divadla loutek.

Zvětšit obrázek

Alena Punčochářová.
Foto: Petr Hrubeš

Kdy a kde začala vaše cesta k práci ve světě divadla?

Ještě v době studií na gymnáziu jsem dostala nabídku k hostování v Těšínském divadle ve Strakonickém dudákovi. To byla má první divadelní spolupráce.

Jako herečka?

Spíše jako tanečnice. Studovala jsem gymnázium a k tomu taneční obor na Lidové konzervatoři. Mou pedagožkou byla Lenka Dřímalová, nynější šéfka baletu Národního divadla moravskoslezského.

Jak řešíte nedostatek pohybu spojený s prací v kanceláři?

Nijak zvlášť to neřeším. Jsem energická, neustále pobíhám v divadle do schodů a ze schodů, ve volném čase sportuji. Mám ráda lyžování, plavání, turistiku a mám psa, který mě dvakrát denně vytáhne ven na procházku.

Co vás přivedlo k rozhodnutí přihlásit se do výběrového řízení na místo ředitele Divadla loutek Ostrava?

Působila jsem v Divadle Petra Bezruče devět divadelních sezón, zažila jsem u Bezručů tři umělecké šéfy: Štěpána Pácla, Janku Ryšánek Schmidtovou a Jana Holce. Právě ta poslední léta, spolupráci s Honzou a především divadelně-galerijní projekt Stará láska nerezaví vnímám jako vrchol a naplnění mého působení u Bezručů.  Informace o výběrovém řízení přišla ve chvíli, kdy jsem zrovna zvažovala, co dál. Protože vidím v Divadle loutek Ostrava obrovský potenciál, zkusila jsem nabídnout své zkušenosti a vizi a jsem velice ráda, že to vyšlo.

Je něco, co byste ráda v Divadle loutek realizovala, protože to tam podle vás chybí?

Divadlo loutek mi přijde umělecky trochu uzavřené. Myslím, že užší spolupráce s jinými institucemi by mohla přinést vzájemnou inspiraci a obohacení. Umím si představit například projekty s Janáčkovou filharmonií, s Galerií výtvarného umění a dalšími institucemi, které mají také dětské návštěvníky. Janáčkova filharmonie má krásné interaktivní koncerty pro děti, Galerie výtvarného umění Ostrava zase skvělé vzdělávací programy. Také bych ráda navázala užší spolupráci s divadly pro děti a mládež z České republiky i ze zahraničí. Propojování tvorby, hledání společných témat, předávání zkušeností, to všechno by mohlo přispět k uměleckému rozvoji divadla. Dále bych chtěla posílit repertoár pro věkovou hranici od 13 až 14 let a výše. Mám pocit, že v ostravském divadelním prostředí na tuto skupinu diváků poslední dobou trošku zapomínáme. Divadlo loutek má odvážnou inscenaci Dvě čárky, která bude v nadcházející sezóně provozována jako součást repertoáru, a z toho mám velkou radost. Ráda bych také využila svých zkušeností z projektů site-specific a vytvořila nějaký pro mladé publikum.  A také budu usilovat o návrat Divadla loutek alespoň s jednou inscenací do programu festivalu OST-RA-VAR.

Nástupy nových ředitelek a ředitelů divadel bývají někdy spojeny s velkými změnami v chodu institucí, někdy se ale také žádné velké změny neodehrávají. Jak tomu bude ve vašem případě?

Chtěla bych navázat na věci, které v divadle fungují a jsou výborně nastaveny díky mé předchůdkyni Jarmile Hájkové. Nyní nás čekají změny v uměleckém vedení, od 1. listopadu nastupuje nový umělecký šéf Jakub Maksymov, dále chci vytvořit oddělení marketingu a obchodu a chybí mi v organizaci fundraiser. Chci také posílit úsek umělecko-vzdělávacích programů.

Je funkce ředitelky časově náročnější, než tomu bylo ve vašich předchozích pozicích?

Nastoupila jsem do prázdninového režimu, takže zatím nemohu plně posoudit. Nyní mám za sebou první týden plného (poprázdninového) provozu a nezastírám, že je to náročné. Ale i práce u Bezručů byla velmi náročná, jsem zvyklá věnovat práci hodně času a energie.

Do funkce ředitelky Divadla loutek jste nastupovala na začátku letních prázdnin, co bylo vaším prvním úkolem?

Využila jsem ten čas k seznámení s šéfy jednotlivých úseků, s konkrétními zaměstnanci, s budovami a jejich zařízením, vnitřními procesy organizace a dalšími důležitými věcmi, na které byl v létě prostor a relativně klid. Protože připravujeme další ročník festivalu Spectaculo Interesse, vrhla jsem se také do toho. A zahájila jsem jednání o spolupráci a partnerství s různými organizacemi a společnostmi.

Co pro vás je ve spojení s novou funkcí úplně nové?

Je to způsob financování a hospodaření příspěvkové organizace a s tím spojené koncepční plánování a vnitřní kontrolní systém. Přišla jsem z Divadla Petra Bezruče, to je společnost s ručením omezeným, tam to funguje jinak. Tím, že v Divadle loutek jde o financování z veřejných prostředků, je mnoho věcí jasně dáno. Na ekonomickém úseku mám však skvělý tým lidí, o které se mohu opřít a od kterých se mohu učit.

Co vás tedy čeká zítra a v dalších dnech a týdnech?

Jak už jsem zmínila, že na začátku října nás čeká čtrnáctý ročník mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interesse. Vracíme se k němu po čtyřech letech, protože dvouletý cyklus přerušila pandemie. Celý program je opravdu bohatý, obsahuje soutěžní představení, studentskou sekci, tvořivé dílny, koncerty a diskuze. Spectaculo Interesse bude tentokrát probíhat nejen ve všech hracích prostorách a v okolí Divadla loutek, ale také v Trojhalí Karolina, ve Studiu G, v sále Janáčkovy konzervatoře či v galerii Plato Bauhaus. Na co bych velmi ráda pozvala čtenáře, je Kašpárek a Zbojník, inscenace která vznikla ke 30. výročí rozdělení Československa v koprodukci Divadla Drak a Bratislavského bábkového divadla. Dále se pak velmi těším na punk-rockový koncert s loutkařskými prvky s názvem Temná komora slovinského souboru Lutkovno Gledališčie Lubljana, virtuální realitu Král duchů divadla Puppentheater Zwickau z Německa nebo Dráculu- Lucyin sen souboru Plexus Polaire z Francie.

Přijedou i loutkáři s jiných světadílů?

Tento ročník bude ryze evropský, zastoupený soubory z 15 evropských zemí.

Jakou premiérou zahájíte svoji sezonu 2023/2024?

První premiéra nás čeká v listopadu, jedná se o inscenaci izraelského autora Orena Lavieho Medvěd, který tam nebyl.

A prozradíte, na kterou premiéru se těšíte nejvíce?

Já se těším na všechny!

Samozřejmě, jako ředitelka divadla jinak ani odpovědět nemůžete. Ale možná existuje mezi všemi jedna, ke které máte nějaký osobní důvod zájmu …

Jsem velmi zvědavá na Orwellovu Farmu zvířat v režii Viktorie Vášové. To bude druhá premiéra v nastupující sezoně a bude určena právě divákům od třinácti let.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.