Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Ostrava tancem opečovávaná. Desátý ročník Move Festu provázely několik dní opakované ovace vestoje

Ostrava tancem opečovávaná. Desátý ročník Move Festu provázely několik dní opakované ovace vestoje

9.10.2023 19:01 Divadlo

Zazněly poslední otázky, dopily se poslední skleničky a za zvuků odklízení kulis odešli poslední diváci. Na stolečku u vchodu do porubského Pokladu zbylo ještě pár letáčků s pozvánkou na jubilejní desátý Move Fest Ostrava a velký banner hlásající jeho letošní téma: Péče a kultivace. Jaký byl letošní ročník a co moravskoslezské metropoli přinesl?

Zvětšit obrázek

Z představení The Urge (Grows) v Trojhalí.
Foto: Kamil Hauptmann

Nedělním večerem festival sice oficiálně skončil, ale nepochybuji o tom, že jeho ozvěny budou městem rezonovat ještě dlouho. Připravil totiž Ostravě ten nejkvalitnější kulturní „wellness“, jaký si jen mohla přát.

Návrat ke kořenům

Každá hloubková péče musí začít u základů. A tím je pro Ostravu její vlastní kulturní scéna a taneční komunita, jakož i umělci, kteří z ní vzešli a nyní pokračují ve svých aktivitách na místech od moravskoslezské metropole více či méně vzdálených. Vazby k „rodné hroudě“ naštěstí nelze snadno zpřetrhat. I díky tomu v rámci programu desátého Move Festu vystoupily výrazné ostravské osobnosti.

The Choice. (Foto: Kamil Hauptmann)

Hned v úvodním festivalovém představení španělského choreografa Asiera Edesa The Choice jsme mohli vidět tanečnici Markétu Pospíšilovou (bývalou členku baletu Národního divadla moravskoslezského a prestižního souboru Les Ballets de Monte Carlo) a herce a muzikanta Igora Orozoviče (bývalého člena činohry NDM nyní působícího také v Národním divadla v Praze).

Zátěž bez tíže. (Foto: Kamil Hauptmann)

Projekt Zátěž bez tíže, kterým ožil prostor Futureum v Dolních Vítkovicích, spoluvytvářela s Ilonou Jäntti absolventka Janáčkovy konzervatoře Šárka Bočková (nyní členka souboru Cirk La Putyka) a řada špičkových ostravských performerů, akrobatů a artistů (mezi nimi také například performerka a tanečnice Viktorie Szalóczi, rovněž absolventka ostravské konzervatoře a nyní členka La Putyky).

Fresh Dance. (Foto: Kamil Hauptmann)

V rámci komponovaného večera Fresh Dance, věnovaného mladým tvůrcům, představila svou práci také absolventka Janáčkovy konzervatoře Nela Rusková spolu s dalšími aspirujícími tanečníky a choreografy.

Péče je podpora

Kultivovat a hýčkat vzájemné vztahy je samo o sobě uměním, nicméně ani umění se bez této dovednosti neobejde.  Move Ostrava i Move Fest fungují od samého začátku v napojení nejen na české, ale i na zahraniční tvůrce a organizace. Dalo by se říct, že letošní ročník festivalu v tomto smyslu ovládla slovenská taneční scéna. A tak návštěvníci mohli zažít intenzivní kúru s výběrem toho nejlepšího, co slovenský současný tanec nabízí.

The Matter. (Foto: Kamil Hauptmann)

Taneční duet Matter o zrání v tanci odehráli v Ostravě už podruhé Anna Sedlačková a Daniel Raček, energetické vlny Farské zahrady zase rozvířil slovenský kolektiv mimoOs v choreografii Petera Šavela Tetsu. Studenti bratislavské Vysoké školy múzických umení měli své pevné místo v programu Fresh Dance, kde se k nim připojili také mladí tanečníci z rakouské školy Salzburg Experimental Academy of Dance a české a slovenské obsazení se prolínalo i v několika dalších inscenacích.

Zhmotněním intenzivní mezinárodní spolupráce se však stal projekt The Urge (Grows) turecké choreografky Ceren Oran, do něhož se zapojily týmy z Česka, Slovenska i Německa. Vystoupení jednotlivých týmů v různých veřejných prostorách Ostravy vyvrcholilo v sobotu „plnou“ verzí této inscenace v interiérech Trojhalí, kdy se všichni tanečníci propojili v jeden silný, úchvatný celek.

Kultivace okolí

Starost o nitro by přišla vniveč, kdybychom nevěnovali pozornost tomu, co nás obklopuje. Po ztrátě domovské scény v Kulturním centru Cooltour se Move Fest vydal cestou hledání nových neokoukaných prostor a dal tak divákům příležitost objevovat místa, která by možná jinak minuli bez povšimnutí.

Tetsu. (Foto: Kamil Hauptmann)

Některé body programu fungovaly primárně na principu propojení s okolím (ať už venku či uvnitř) a především se stávajícími i novými diváky – kolemjdoucími, přihlížejícími nebo i těmi, co se zrovna dívají z okna. Interpreti v The Urge takto roztančili například Alšovo a Jiráskovo náměstí, Dolní Vítkovice nebo už zmíněné Trojhalí.

The Urge v Dolních Vítkovicích. (Foto: Kamil Hauptmann)

Tetsu zachránilo před deštěm diváky i platan ve Farské zahradě a pohledy do hlubin, zatajený dech a husí kůži připravila divákům site-specific inscenace Zátěž bez tíže, které se zkoušela i realizovala v bývalé mlýnici a výklopníku uhlí.

Zátěž bez tíže. (Foto: Kamil Hauptmann)

Pevnou kostru festivalu tvořily Komorní scéna Aréna, Janáčkova konzervatoř a Kulturní domu Poklad, kde Move Fest zahájila premiéra The Choice a odehrál se tu i jeho zlatý hřeb, oceňovaná inscenace Ostrov choreografky Jany Burkiewiczové.

Sdílení je péče

Pozornost, kterou dáváme ostatním i sami sobě, se nám dříve či později vrátí – a často způsobem, jakým to vůbec nečekáme. Vzájemná výměna energií, nebo chcete-li péče, fungovala během festivalu lépe, než jsem si troufla očekávat (přece jenom se Ostrava zdá vůči některým uměleckým formám stále odtažitá).

Představení Ostrov v DK Poklad. (Foto: Kamil Hauptmann)

Už první festivalový den ale moji mírnou skepsi rozpustil a ty další ji proměnily ve spokojenost. Na představeních jsem se totiž potkala se starými známými, kteří festival provázejí od jeho prvního ročníku, se známými tvářemi z tanečních škol, kurzů, divadel a dalších ostravských kulturních institucí. Běhen diskusí jsem vyposlechla zvídavé dotazy. Pozdravila jsem kolegy taneční publicisty z Prahy a dalších měst, kteří Move Fest přijeli reflektovat i zde uspořádat mezinárodní workshop a přiznali se, že se jim z Ostravy vlastně ani nechce vrátit domů (nebo alespoň já jsem si to tak vyložila).

V divadle, venku nebo na narozeninové oslavě na bruslích jsem viděla bavit se děti, studenty, páry, skvělé taneční profesionály, hrdé rodiče vystupujících a vlastně všechno mezi tím. Při zprávě o vyprodaných sálech a během standing ovations (které následovaly takřka po každém představení), jsem zatlačila pomyslnou i velmi skutečnou slzu a v duchu vzkazovala realizačnímu týmu Move Festu a všem, kdo ho navštívili: Podesáté, ale rozhodně ne naposled!

Tereza Cigánková | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.